Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Svět Aspergerů
Název práce v češtině: Svět Aspergerů
Název v anglickém jazyce: World of Aspergers
Klíčová slova: Aspergerův syndrom, porucha autistického spektra, integrace dětí s PAS
Klíčová slova anglicky: Asperger syndrome, autism spectrum disorder, integration of children with PAS
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. ThLic. Karel Sládek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 04.04.2018
Datum zadání: 04.04.2018
Datum a čas obhajoby: 14.01.2019 14:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.10.2018
Datum odevzdání tištěné podoby:24.10.2018
Datum proběhlé obhajoby: 14.01.2019
Oponenti: doc. ThLic. Mgr. Denisa Červenková, Th.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na etické otázky týkající se sounáležitosti a respektování světa a života lidí postižených Aspergerovým syndromem. Hlavním aspektem je vnímání tohoto světa jejich myslí a srovnání s realitou, která se jim naskýtá. Součástí práce budou tři případové studie.
Seznam odborné literatury
ANSELL, Gill D. Working with Asperger syndrome in the classroom: an insider's guide [online]. London: Jessica Kingsley Publishers, 2011 [cit. 2018-03-14].Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10477018.

ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom. 2. vyd. Praha: Portál, 2012, 208s., ISBN 978-80262-0193-9
ATTWOOD, Tony. The complete guide to Asperger's syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers, 2015. 412 stran. ISBN 978-1-84310-669-2.
BARON-COHEN, Simon. Autism and Asperger syndrome. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2008. xii, 157 s. The facts. ISBN 978-0-19-850490-0.
BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie a GNANOVÁ, Eva. Podporované zaměstnávání pro lidi s Aspergerovým syndromem. 2. vydání. Praha: Apla, 2012. 32 stran.
BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Rozvoj sociálních dovedností: metodika práce u lidí s Aspergerovým syndromem. Vyd. 1. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, [2013?]. 107 s. ISBN 978-80-87690-05-5.
BOGDASHINA, Ol'ga. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2017. 186 stran. ISBN 978-80-88163-06-0.
BOYD, Brenda. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem: 200 nápadů, rad a strategií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 125 s. ISBN 978-80-7367-834-0.
BOYD, Brenda. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem: 200 nápadů, rad a strategií. Překlad Miroslava Jelínková. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. 125 stran. ISBN 978-80-262-1148-8.
BROWN, Maude. Aspects of asperger's: success in the teens and twenties [online]. London: Sage, 2012 [cit. 2018-03-14]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10568235.
COLEMAN, Mary a GILLBERG, Christopher. The autisms. 4th ed. New York: Oxford university press, 2012. xii, 389 s. ISBN 978-0-19-973212-8.
DAVIES, Catherine a DUBIE, Melissa. Intimate relationships and sexual health: a curriculum for teaching adolescents/adults with high-functioning autism spectrum disorders and other social challenges. Shawnee Mission, Kan.: AAPC Publishing, ©2012. xiv, 352 s. ISBN 978-1-934575-88-8.
Asperger syndrome and employment: adults speak out about Asperger syndrome [online]. London: Jessica Kingsley Publishers, 2008. Adults speak out about Asperger syndrome series [cit. 2018-03-14]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10251456.
Asperger syndrome and social relationships: adults speak out about Asperger syndrome [online]. London: Jessica Kingsley Publishers, 2008. Adults speak out about Asperger syndrome [cit. 2018-03-14]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10251519.
GRANDIN, Temple. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom. První vydání v českém jazyce. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Csémy, 2015. xvi, 451 stran. ISBN 978-80-906078-0-4.
GRANDIN, Temple. The way I see it: a personal look at autism & Asperger's. Collector's ed. rev. and expanded. Arlington: Future horizons, ©2014. xi, 433 s. ISBN 978-0-9860673-1-0.
GRAY, Carol. The new social story book: over 180 social storiesᵀᴹ that teach everyday social skills to children and young adults with autism or Asperger's syndrome, and their peers. Revised and axpanded 15th anniversary edition. Arlington: Future Horizons, [2015], ©2015. lxv, 335 stran. ISBN 978-1-941765-16-6.
HELLES, Adam. Asperger syndrome in males over two decades. Gothenburg: Gillberg Neuropsychiatry Centre, Institute of Neuroscience and Physiology at Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg, 2016. viii, 64 stran, 48 stran v různém stránkování. Doctoral thesis / Sahlgrenska Academy. ISBN 978-91-628-9778-9.
HENDRICKX, Sarah. The adolescent and adult neuro-diversity handbook: Asperger's syndrome, ADHD, dyslexia, dyspraxia, and related conditions. London: Jessica Kingsley Publishers, 2010. 192 s. ISBN 978-1-84310-980-8.
HENDRICKX, Sarah. Asperger syndrome and employment: what people with Asperger syndrome really really want [online]. London: Jessica Kingsley Publishers, 2009 [cit. 2018-03-14]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10273818.
JAMES, I. M. Aspergerův syndrom: mimořádní lidé - mimořádné výkony. Praha: Triton, 2008. 207 s. ISBN 978-80-7387-099-7.
JANÁKOVÁ, Ludmila. Sama bych se v nebi bála--: příběh dítěte s Aspergerovým syndromem v náhradní rodině. Vyd. 1. Praha: Triton, 2012. 109 s. ISBN 978-80-7387-538-1.
KOEGEL, Lynn Kern a LAZEBNIK, Claire. Growing up on the spectrum: a guide to life, love, and learning for teens and young adults with autism and Asperger's. 1st pub. New York, N.Y.: Penguin Books, ©2009. x, 390 s. ISBN 978-0-14-311666-0.
MONTGOMERY, Diane. Teaching gifted children with special educational needs: supporting dual and multiple exceptionality. First published. Abingdon: Routledge Taylor & Francis Group, 2015. 234 stran. ISBN 978-1-138-89057-2.
MORENO, Susan, WHEELER, Marci a PARKINSON, Kealah. The partner's guide to Asperger Syndrome. First published. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012. 254 stran. ISBN 978-1-84905-878-0.
PATRICK, Nancy J. Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra: tipy a strategie pro každodenní život. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 157 s. ISBN 978-80-7367-867-8.
PREIßMANN, Christine. Život s Aspergerovým syndromem: příběh psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 135 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-688-9.
SCHOVÁNKOVÁ, Johana a kol. Aspergerův syndrom - vím, co s tím?! Vydání první. Praha: Junák svaz skautů a skautek ČR, Tiskové a distribuční centrum, 2014. 54 stran. ISBN 978-80-7501-069-8.
SICILE-KIRA, Chantal. Autism spectrum disorder: the complete guide to understanding autism. Rev. ed. New York, N.Y.: Perigee Book, ©2014. xxii, 371 s. ISBN 0-399-53047-9.
STRAUSSOVÁ, Romana, KNOTKOVÁ, Monika a MÁTLOVÁ, Ivana. Obrázkový slovník sociálních situací pro děti s poruchou autistického spektra. Vyd. 1. Praha: APLA, 2010. [124] s. ISBN 978-80-254-9477-6.
STRAUSSOVÁ, Romana, KNOTKOVÁ, Monika a MÁTLOVÁ, Ivana. Obrázkový slovník sociálních situací pro děti s poruchou autistického spektra. Vydání druhé, v nakladatelství Pasparta vydání první. [Praha]: Pasparta, [2015]. 124 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-905993-2-1.
TANTAM, Digby. Can the world afford autistic spectrum disorder?: nonverbal communication, asperger syndrome and the interbrain [online]. London: Jessica Kingsley Publishers, 2009 [cit. 2018-03-14]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10331405.

THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 453 s. ISBN 978-80-262-0215-8.
TINSLEY, Matthew. Asperger syndrome and alcohol: drinking to cope? [online]. London: Jessica Kingsley Publishers, 2008. Adults speak out about Asperger syndrome [cit. 2018-03-14]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10251511.
WILKINSON, Lee A. A best practice guide to assessment and intervention for autism and Asperger syndrome in schools. First published. London: Jessica Kingsley Publishers, 2010. 208 stran. ISBN 978-1-84905-811-7.
WINTER, Matt a LAWRENCE, Clare. Asperger syndrome: what teachers need to know. 2nd ed. London: Jessica Kingsley Publishers, 2011. 127 s. ISBN 978-1-84905-203-0.
Understanding autism spectrum disorder: current research aspects [online]. New York: Nova Biomedical, 2013. Pediatrics, child and adolescent health [cit. 2018-03-14]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10681275.
Předběžná náplň práce
Lidé s Aspergerovým syndromem. Jak vnímají náš svět? Jsou ochuzeni o to, co emočně prožívají ostatní nebo je pro ně jiná dimenze reality vnímání daleko více zajímavější a smysluplnější než ta, kterou máme my? Jsou jiní nebo hendikepovaní?
Tyto otázky a mnoho dalších jsem rozpracovala v mé diplomové práci, kterou jsem nazvala Svět Aspergerů. Cílem práce je zhodnotit dva hlavní aspekty: zda děti trpící Aspergerovým syndromem vnímají své postižení jako hendikep nebo jako dar a zda je jejich okolí lituje, odtrhuje od ostatních, či je vnímá jako součást společnosti.
V teoretické části vymezuji pojem Aspergerův syndrom. Popisuji určitá specifika, která odlišují tento syndrom od ostatních autistických projevů a poukazuji na odlišnosti v chování a prožívání každodenního života těchto jedinců. Důraz je především kladen na etické otázky týkající se dětí a dospívajících. Jejich integrace do běžných školních tříd, vnímání vyučujících, spolužáků a rodičů.
Praktická část obsahuje tři případové studie, na kterých bych chtěla ukázat, jak je velmi těžké vyrovnat se s tímto hendikepem z pohledu rodičů postiženého dítěte, a jak je zároveň tento jejich svět obohacující.
Má práce může být použita jak pro studijní účely, tak i pro poučení rodičů, pedagogů i samotných Aspergerů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
People with Asperger syndrome. How do they perceive our world? Are they deprived of what emotionally experienced others, or are other dimensions of perceptual reality much more interesting and meaningful than what we have? Are they different or handicapped? I have developed these questions and many others in my diploma thesis, which I called the World of Aspergers. The aim of the thesis is to evaluate two main aspects: whether children with Asperger syndrome perceive their disability as a handicap or as a gift, and whether their surroundings are regretful, detract from others or perceive them as part of society. In the theoretical part I define the term Asperger syndrome. I describe some specificities that distinguish this syndrome from other autistic manifestations and point out differences in behavior and experience of everyday life of these individuals. Emphasis is placed primarily on ethical issues concerning children and adolescents. Their integration into common school classes, the perception of teachers, classmates and parents. The practical part contains three case studies in which I would like to show how difficult it is to cope with this disability from the point of view of the parents of the affected child and how their world is enriching. My work can be used for study purposes as well as for teaching parents, teachers and Aspergers themselves.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK