Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj dovedností předcházejících čtení a psaní v mateřské škole s programem Začít spolu a běžné mateřské škole
Název práce v češtině: Rozvoj dovedností předcházejících čtení a psaní v mateřské škole s programem Začít spolu a běžné mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Pre-writing and Pre-reading Developmental Skills in Preschools with the „Step by Step“ Programme and a Traditional Preschool Programme
Klíčová slova: dovednosti předcházející čtení a psaní, program Začít spolu, mateřská škola, pracovní listy, předškolní věk
Klíčová slova anglicky: preschool pre-writing and pre-reading developmental skills, the „Step by Step“ programme, worksheets, preschool education
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 22.03.2018
Datum zadání: 22.03.2018
Datum a čas obhajoby: 15.06.2020 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:03.04.2020
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je popsat možnosti rozvoje dovedností předcházejících čtení a psaní v mateřské škole s programem Začít spolu.
V teoretické části se autorka bude zabývat dovednostmi, které předcházejí čtení a psaní; popíše faktory, které rozvoj těchto dovedností ovlivňují, bude věnovat pozornost pojmu čtenářská pregramotnost a charakteristice programu Začít spolu.
Empirická část se bude skládat ze dvou částí:
a) Autorka popíše (kvalitativní výzkum, strategie případové studie), jak k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní pracují v záměrně vybrané mateřské škole s programem Začít spolu u dětí, které budou následující rok nastupovat do 1. ročníku. Výzkumná otázka k této části diplomové práce: Jak rozvíjejí učitelky v mateřské škole s programem začít spolu u dětí dovednosti předcházející čtení a psaní?

b) Autorka bude vést rozhovory s učiteli 1. ročníku základní školy (polostrukturovaný hloubkový rozhovor) s cílem zjistit, zda učitelé evidují rozdíly v dovednostech potřebných pro rozvoj čtení a psaní mezi dětmi, které absolvovaly předškolní vzdělávání v instituci s programem Začít spolu, a mezi dětmi, které absolvovaly předškolní vzdělávání v běžné mateřské škole. Výzkumná otázka k této části výzkumu: Jak hodnotí učitelky 1. ročníku rozvoj dovedností předcházejících čtení a psaní v mateřské škole? Jaké rozdíly spatřují mezi dětmi, které absolvovaly běžnou mateřskou školu, a dětmi, které absolvovaly vzdělávání v MŠ s programem Začít spolu? Tyto výsledky bude autorka triangulovat s vlastním pozorováním žáků ve výuce.
Seznam odborné literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve
věku od 3 do 6 let. Brno, Czechia: Computer Press
Budíková, J., Krušinová, P., & Kuncová, P. (2004). Je vaše dítě připraveno do první třídy? Brno,
Czechia: Computer Press
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9.
Chaloupka, O. (1971). Horizonty čtenářství. Teorie dětské literatury. Praha, Czechia: Albatros
Chaloupka, O. (1995). Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha, Czechia: Victoria Publishing
Chaloupka, O. (1982). Rozvoj dětského čtenářství. Praha, Czechia: Albatros
Chaloupka, O. (1995). Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, Czechia: Victoria Publishing
Kleeck, A. (1998). Domény pregramotnosti. In Z. Kolláriková & B. Pupala (eds.). Předškolní a
primární pedagogika. (s. 300). Praha, Czechia: Portál
Kolláriková, Z., Pupala, B., & et al. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha, Czechia:
Portál
Kutálková, D. (2005). Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha, Czechia: Grada
Kutálková, D. (2000). První třídou bez problémů. Jak si usnadnit výuku čtení, psaní a počítání.
Praha, Czechia: Makropulos
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
LUKAVSKÁ, Eva. Pozor, děti!: (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
SOLFRONK, Jan. Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: Univerzita Karlova, 1995. Učební texty z didaktiky.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Czechia: Karolinum
Zápotočná, O. (2001). Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti. In Z. Kolláriková & B. Pupala
(eds.). Předškolní a primární pedagogika. (271-305). Praha, Czechia: Portál
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK