Rozvoj dovedností předcházejících čtení a psaní v mateřské škole s programem Začít spolu a běžné mateřské škole
Název práce v češtině: | Rozvoj dovedností předcházejících čtení a psaní v mateřské škole s programem Začít spolu a běžné mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pre-writing and Pre-reading Developmental Skills in Preschools with the „Step by Step“ Programme and a Traditional Preschool Programme |
Klíčová slova: | dovednosti předcházející čtení a psaní, program Začít spolu, mateřská škola, pracovní listy, předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | preschool pre-writing and pre-reading developmental skills, the „Step by Step“ programme, worksheets, preschool education |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.03.2018 |
Datum zadání: | 22.03.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2020 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.04.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je popsat možnosti rozvoje dovedností předcházejících čtení a psaní v mateřské škole s programem Začít spolu.
V teoretické části se autorka bude zabývat dovednostmi, které předcházejí čtení a psaní; popíše faktory, které rozvoj těchto dovedností ovlivňují, bude věnovat pozornost pojmu čtenářská pregramotnost a charakteristice programu Začít spolu. Empirická část se bude skládat ze dvou částí: a) Autorka popíše (kvalitativní výzkum, strategie případové studie), jak k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní pracují v záměrně vybrané mateřské škole s programem Začít spolu u dětí, které budou následující rok nastupovat do 1. ročníku. Výzkumná otázka k této části diplomové práce: Jak rozvíjejí učitelky v mateřské škole s programem začít spolu u dětí dovednosti předcházející čtení a psaní? b) Autorka bude vést rozhovory s učiteli 1. ročníku základní školy (polostrukturovaný hloubkový rozhovor) s cílem zjistit, zda učitelé evidují rozdíly v dovednostech potřebných pro rozvoj čtení a psaní mezi dětmi, které absolvovaly předškolní vzdělávání v instituci s programem Začít spolu, a mezi dětmi, které absolvovaly předškolní vzdělávání v běžné mateřské škole. Výzkumná otázka k této části výzkumu: Jak hodnotí učitelky 1. ročníku rozvoj dovedností předcházejících čtení a psaní v mateřské škole? Jaké rozdíly spatřují mezi dětmi, které absolvovaly běžnou mateřskou školu, a dětmi, které absolvovaly vzdělávání v MŠ s programem Začít spolu? Tyto výsledky bude autorka triangulovat s vlastním pozorováním žáků ve výuce. |
Seznam odborné literatury |
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve
věku od 3 do 6 let. Brno, Czechia: Computer Press Budíková, J., Krušinová, P., & Kuncová, P. (2004). Je vaše dítě připraveno do první třídy? Brno, Czechia: Computer Press GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9. Chaloupka, O. (1971). Horizonty čtenářství. Teorie dětské literatury. Praha, Czechia: Albatros Chaloupka, O. (1995). Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha, Czechia: Victoria Publishing Chaloupka, O. (1982). Rozvoj dětského čtenářství. Praha, Czechia: Albatros Chaloupka, O. (1995). Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, Czechia: Victoria Publishing Kleeck, A. (1998). Domény pregramotnosti. In Z. Kolláriková & B. Pupala (eds.). Předškolní a primární pedagogika. (s. 300). Praha, Czechia: Portál Kolláriková, Z., Pupala, B., & et al. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha, Czechia: Portál Kutálková, D. (2005). Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha, Czechia: Grada Kutálková, D. (2000). První třídou bez problémů. Jak si usnadnit výuku čtení, psaní a počítání. Praha, Czechia: Makropulos KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3. LUKAVSKÁ, Eva. Pozor, děti!: (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X. MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5. SOLFRONK, Jan. Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: Univerzita Karlova, 1995. Učební texty z didaktiky. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Czechia: Karolinum Zápotočná, O. (2001). Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti. In Z. Kolláriková & B. Pupala (eds.). Předškolní a primární pedagogika. (271-305). Praha, Czechia: Portál |