Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Film jako edukativní nástroj v hodinách dějepisu na českých středních školách
Název práce v češtině: Film jako edukativní nástroj v hodinách dějepisu na českých středních školách
Název v anglickém jazyce: Film as an Educational Tool in Czech High School History Classes
Klíčová slova: dějepis, film jako edukativní nástroj, film, film ve výuce, střední škola, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor, expertní výzkum
Klíčová slova anglicky: history, history class, film as an educational tool, teaching with film, qualitative research, semi-structured interview, expertise research
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.02.2018
Datum zadání: 22.02.2018
Datum a čas obhajoby: 23.01.2019 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:03.01.2019
Datum proběhlé obhajoby: 23.01.2019
Oponenti: PhDr. Radim Wolák
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
• APKON, Stephen. The Age of the Image: Redefining Literacy in a World of Screens. 2013. New York, 2013. ISBN 978-0-374-53450-9.
• ARNHEIM, Rudolf. Film as Art. Berkeley, CA: University of California Press, 1957. ISBN 0-520-24837-6.
• Autorský kolektiv, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, RVP G, Praha, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007
• Autorský kolektiv, Rámcový vzdělávací program pro odborné školy, RVP J, Praha, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007
• Autorský kolektiv, Školní vzdělávací program pro gymnázia, Gymnázium Olomouc – Hejčín, Olomouc, 2009. Dostupné také z: https://www.gytool.cz/soubory/skolni-vzdelavaci-program.pdf
• BALAZS, Bela. Theory of the Film. Growth of a New Art. New York: Dover Publications, Inc. 1952.
• BARTHES, Roland. The Rustle of Language. Berkley and Los Angeles: University of California Press. 1989. ISBN 978-0520066298.
• BARTON, Keith, LEVSTIK, Linda. Teaching history for the common good. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2004. ISBN 978-0805839319
• BENEŠ, Zdeněk: Co je (dnes) didaktika dějepisu? In: Pedagogická orientace, 21, 2. 2011. s. 193-206. ISSN 1211-4669.
• BENEŠ, Zdeněk. Historie a škola I.: Otázky koncepce českého školního dějepisu. In: Ke koncepci výuky dějepisu a občanské výchovy na základní a střední škole. Praha: Albra, 2002.
• BENEŠ, Zděnek. Minulost v médiích či mediální minulost? In: JIRÁK, Jan, WOLÁK Radim. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.
• BERGER, John. Ways of Seeing. London: Penguin Books, 2008. ISBN 9780141035796
• BERGWALL, Travis. 7 reasons students learn better with video: There is a new mantra in e-learning, and it is called “show, don’t tell”. LinkedIn [online]. 2015 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://www.linkedin.com/pulse/7-reasons-students-learn-better-video-travis-bergwall/
• BLASCO, Pablo G, Mariluz González BLASCO, Marcelo R LEVITES, Graziela MORETO a James W TYSINGER. Educating through Movies: How Hollywood Fosters Reflection. Creative Education. 2011, 02(03), 174-180. DOI: 10.4236/ce.2011.23024. ISSN 2151-4755. Dostupné také z: http://www.scirp.org/journal/doi.aspx?DOI=10.4236/ce.2011.23024
• BLAŽEK, Petr, KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-710-6667-2.
• BONĚK, Jan. Pojetí vzdělávacího oboru Dějepis v RVP GV. Metodický portál RVP [online]. 2006 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/data/616/POJETI-VZDELAVACIHO-OBORU-DEJEPIS-V-RVP-GV.html/
• BORDWELL, David, THOMPSON Kristin. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-807-3312-176.
• BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press. 1985. ISBN: 978-0299101749
• BRANIGAN, Edward. Narrative Comprehension and Film. London and New York: Routledge. 1992. ISBN: 0-415-07511-4
• BRILEY, Ron. Teaching Film and History. OAH Magazine of History. 2002, 16(4), 3-4. ISSN 0882-228X. Dostupné také z: https://doi.org/10.1093/maghis/16.4.3
• BURMARK, Lynell. Visual Literacy Learn to See, See to Learn. Association for Supervision and Curriculum Development, 2002. ISBN 978-0871206404.
• BUTLER, Andrew C., ZAROMB, Franklin M., LYLE, Keith B., ROEDIGER, Henry L. Using Popular Films to Enhance Classroom Learning. Psychological Science. 2009, 20(9), 1161-1168. DOI: 10.1111/j.1467-9280.2009.02410.x. ISSN 0956-7976. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1111/j.1467-9280.2009.02410.x
• CAROLL, Nöel. The power of movies. Daedalus. 1985. 114(4), 79-103. Dostupné také z: http://www.jstor.org/stable/20025011
• CASSIDY, Michael F., KNOWLTON, James Q. Visual literacy: A failed metaphor? Educational Communication and Technology. 1983, 31, 67-90. DOI: 10.1007/BF02766724. ISSN 1556-650. Dostupné také z: https://link.springer.com/article/10.1007/BF02766724#citeas
• CZESANY DVOŘÁKOVÁ, Tereza, BAUER Šimon, PETRUŽELKA, Benjamin. Mapování realizace vzdělávacího oboru Filmová/Audiovizuální výchova na českých základních školách a gymnáziích: Exkluzivně pro MKČR. Praha: Univerzita Karlova. Filosofická fakulta. Katedra filmových studií, 2016.
• ČIHÁK, Martin. Filmová výchova. Metodický portál RVP [online]. 2007 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/1652/FILMOVA-VYCHOVA.html/
• ČINÁTL, Kamil, PINKAS Jaroslav. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN 978-80-87912-11-9.
• ČINÁTL, Kamil. Film ve výuce dějepisu. Magazín Goethe Institut. 2013, 1-5.
• ČINÁTL, Kamil. Filmová rodina. In: KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny 4: Normalizace. Praha: Casablanca, 2014. ISBN 978-80–87292-26-6.
• DAVID, Ivan. Právní poradna: Právní poradna pro využití filmů ke vzdělávacím účelům.  Film/výchova [online]. [cit. 2018-12-12]. Dostupné z: http://filmvychova.cz/cz/metodika/pravni-poradna/
• DERELIOĞLU, Yasemin, ŞAR, Evren. The use of films on history education in primary schools: Problems and suggestions. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2010, 9, 2017-2020. DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.12.439. ISSN 18770428. Dostupné také z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877042810025449
• DONNELLY, Debra. Using Feature Film in the Teaching of History: The Practitioner Decision-Making Dynamic. Journal of International Social Studies. 2014, 4(1), 17-27. ISSN 2327-3585
• DONNELLY, Mary B. Educating Students about the Holocaust: A Survey of Teaching Practices. Social Educatiom 2006, 70(1), 51-54. ISSN 0037-7724. Dostupné také z: https://www.socialstudies.org/publications/socialeducation/january-february2006/educating-students-about-the-holocaust-a-survey-of-teaching-practices
• DOWNEY, Matthew T., LONG Kelly A., Teaching for Historical Literacy: Building Knowledge in the History Classroom. New York: Routledge, 2015. ISBN: 9781317509028
• DYER, Richard. Introduction. In: HILL, John, GIBSON, Pamela C. Film studies: critical approaches. New York: Oxford University Press, 2000. ISBN 01-987-4280-0.
• Epics-Historical Films. Film site [online]. [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://www.filmsite.org/epicsfilms.html
• FARRALD, Robert, SCHAMBER, Richard. A Mainstream Approach to Identification Assessment and Amelioration of Learning Disabilities. New York. Adapt Press, 1973.
• FERENČUHOVÁ, Mária. Medzi historiou a mýtom. In: BLAŽEK, Petr, KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-710-6667-2.
• Film aktivně. Aeroškola [online]. [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: http://www.aeroskola.cz/pro-skoly/film-aktivne/
• Free Cinema. Výroční zpráva Free Cinema. Program otevřeného filmového vzdělání. 2017. Dostupné také z: https://www.freecinema.cz/dokumenty/vyrocni-zprava-2017.pdf
• FULTON, Helen. Narrative and media. New York: Cambridge University Press, 2005. ISBN 978-0-521-61742-0
• GLASSER, William. The Quality School. NASSP Bulletin. 1990, 75(537), 132-134. DOI: 10.1177/019263659107553724. ISSN 0192-6365. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/019263659107553724
• GRACOVÁ, Blažena, LABISCHOVÁ, Denisa, Současná teorie a praxe dějepisného vzdělávání na školách. In: Pedagogická orientace, 2012, 22(4), 516-543. ISSN 1211-4669.
• HALBWACHS, Maurice. The Collective Memory. In: MOLLER, Sabine. Blockbusting history: Forrest Gump as a powerful medium of American cultural memory. International Social Science Journal. 2011, 62(203-204), 67-77. DOI: 10.1111/j.1468-2451.2011.01794.x. ISSN 00208701. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1468-2451.2011.01794.x
• HARMS, Michael. Augen auf im Fremdsprachenunterricht – psychologische und didaktische Aspekte des Lernens mit Bildmedien. In: NOSKOVÁ, Lenka. Film ve výuce cizích jazyků – na příkladu zdidaktizovaného ruskojazyčného materiálu pro SŠ. Praha, 2008. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jana Folprechtová.
• HAVLŮJOVÁ, Hana; NAJBERT, Jaroslav a kol.: Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. 247 s. ISBN 978-80-87912-12-6.
• HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.
• HERTL, David. Když film poprvé promluvil. Český rozhlas [online]. 2014 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://plus.rozhlas.cz/kdyz-film-poprve-promluvil-6512583
• HILL, Grahame. Moderní psychologie: hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8641-1.
• History on Film [online]. [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: http://historyonfilm.com
• HOBBS, Renee. Non‐optimal uses of video in the classroom. Learning, Media and Technology. 2006, 31(1), 35-50. DOI: 10.1080/17439880500515457. ISSN 1743-9884. Dostupné také z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17439880500515457
• CHAMPOUX, Joseph E. Film as a Teaching Resource. Journal of Management Inquiry. 2016, 8(2), 206-217. DOI: 10.1177/105649269982016. ISSN 1056-4926. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/105649269982016
• Jak to začalo. Centrum PANT [online]. [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://www.centrum-pant.eu/about/
• Jak začít. Film/výchova [online]. [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: http://filmvychova.cz/cz/jak-zacit/
• JAMES, Carl E., MARIN Lea, KASSAM Shelina. Looking Through the Cinematic Mirror: Film as an Educational Tool. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies. 2011, 33(4), 354-364. DOI: 10.1080/10714413.2011.597647. ISSN 1071-4413. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10714413.2011.597647
• JIRÁK, Jan, WOLÁK Radim, ed. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.
• KELLY, Melissa. Pros and Cons of Using Movies in Class: Looking at the Problems of Showing of Movies in the Classroom. ThoughtCo. [online]. 2018 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://www.thoughtco.com/pros-and-cons-movies-in-class-7762
• KINDER, James S. Chapter VIII: Visual Aids in Education. Review of Educational Research. 2016, 12(3), 336-344. DOI: 10.3102/00346543012003336. ISSN 0034-6543. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00346543012003336
• KOKEŠ, Radomír D. Film v paměti a paměť ve filmu. Revue Pandora. 2012, 205-214. Dostupné také z: http://www.douglaskokes.cz/wp-content/uploads/2015/08/2012-Kokeš-R.-D.-Film_v_pameti_a_pamet_ve_filmu-.pdf
• KOPAL, Petr, Film jako historie: filmař jako historik. In: KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny 2. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-808-7292-013
• KRŠIAK, Filip, KÖNIGSMARKOVÁ, Jana. Co je a co není filmová výchova – a proč ji potřebujeme. EDUin: Informační centrum o vzdělávání [online]. 2014 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://www.eduin.cz/clanky/co-je-a-co-neni-filmova-vychova-a-proc-ji-potrebujeme/
• KUČERA, Miloslav. Inscenační postupy v (historickém) dokumentu. In: BLAŽEK, Petr, KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-710-6667-2.
• LEE, Peter. History Education and historical literacy. In I. Davies (ed.) Debates in history teaching, 63-72. London and New York: Routledge. 2011
• MARCUS, Alan S. "It Is as It Was": Feature Film in the History Classroom. The Social Studies. 2005, 96(2), 61-67. DOI: 10.3200/TSSS.96.2.61-67. ISSN 0037-7996. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/TSSS.96.2.61-67
• MARCUS, Alan S., METZGER Scott A. a kol., Teaching history with film: strategies for secondary social studies. New York: Routledge, 2010. ISBN 978-041-5999-564.
• MARCUS, Alan S., PAXTON, Richard J., MEYERSON Peter. The Reality of it All”: History Students Read the Movies. 2006, 34(4), 516-552. DOI: 10.1080/00933104.2006.10473320. ISSN 0093-3104. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00933104.2006.10473320
• MARCUS, Alan S., STODDARD, Jeremy D., More Than "Showing What Happened": Exploring the Potential of Teaching History with Film. The High School Journal. 2010, 93(2), 83-90. DOI: 10.1353/hsj.0.0044. ISSN 1534-5157. Dostupné také z: http://muse.jhu.edu/content/crossref/journals/high_school_journal/v093/93.2.stoddard.html
• MARSH, Elizabeth J., FAZIO, Lisa K. Learning errors from fiction: Difficulties in reducing reliance on fictional stories. 2006, 34(5), 1140-1149. DOI: 10.3758/BF03193260. ISSN 0090-502X. Dostupné také z: http://www.springerlink.com/index/10.3758/BF03193260
• Média ve výuce dějepisu. Dotkni se 20. století [online]. [cit. 2018-12-12]. Dostupné z: http://www.dvacatestoleti.eu/media-ve-vyuce-dejepisu/
• MEHRABIAN, Albert. Nonverbal communication. New Brunswick, NJ, 2007. ISBN 978-0202309668.
• METZGER, Scott A., SUH Yonghee. Significant or Safe? Two Cases of Instructional Uses of History Feature Films. 2008, 36(1), 88-109. DOI: 10.1080/00933104.2008.10473361. ISSN 0093-3104. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00933104.2008.10473361
• METZGER, Scott A. Pedagogy and the Historical Feature Film: Toward Historical Literacy. 2007, 37(2), 67-75. DOI: 10.1353/flm.2007.0058. ISSN 1548-9922. Dostupné také z: http://muse.jhu.edu/content/crossref/journals/film_and_history/v037/37.2metzger.html
• MEYERSON, Peter M., PAXTON, Richard J. Stronger than Classroom: Movies, Texts and Conceptual Change. In: MARCUS, Alan S. Celluloid Blackboard: Teaching History with Film. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2007. ISBN 978-1-59311-572-2.
• MIČIENKA, Marek, JIRÁK, Jan. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
• MIKK, Jaan: Textbook: Research and Writing. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2000. 426 s. ISBN 9780820447599.
• MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. Vizuální studia. ISBN 978-802-0019-844.
• MULCAHY, Patricia, SAMUELS, S. Jay. Three Hundred Years of Illustrations in American Textbooks. The Psychology of Illustration. New York, NY: Springer US, 1987, 1987, 1-52. DOI: 10.1007/978-1-4612-4706-7_1. ISBN 978-1-4612-9123-7. Dostupné také z: http://link.springer.com/10.1007/978-1-4612-4706-7_1
• Národní institut pro další vzdělávání. Výroční zpráva Národního institutu pro další vzdělávání. 2017. Dostupné také z: https://www.nidv.cz/media/materialy/vyrocni_zpravy/2017.pdf
• NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0.
• NOSKOVÁ, Lenka. Film ve výuce cizích jazyků – na příkladu zdidaktizovaného ruskojazyčného materiálu pro SŠ. Praha, 2008. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jana Folprechtová.
• PARKAY, Forrest W. Becoming a Teacher. 9th ed., New Jersey: Pearson. 2012. ISBN 9780132626149
• PERFETTI, Charles A., BRITT, M. Anne., GEORGI, Mara. C., Text-based learning and reasoning: Studies in history. Hillsdale, NJ and Hove, UK, 1995. ISBN: 978-0805819779
• PINKAS, Jaroslav, Film a dějiny v pedagogické praxi. In: KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny 2. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-808-7292-013
• PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ Eliška, MAREŠ Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
• PRŮCHOVÁ, Andrea. Figury a stopy paměti. Proměny dynamiky kulturní paměti ve vztahu k vizuální kultuře. Praha, 2018. Disertační práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd. Vedoucí práce Tomáš Dvořák.
• RABB, Theodore. Film and Media: The Uses of Film in the Teaching of History: Results of a National Workshop. Pespectives on History [online]. 1997 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://www.historians.org/publications-and-directories/perspectives-on-history/march-1997/the-uses-of-film-in-the-teaching-of-history-results-of-a-national-workshop
• Rámcové vzdělávací programy. Národní ústav odborného vzdělávání [online]. 2007 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy
• ROSENSTONE, Robert. History on Film/Film on History (History: Concepts, Theories and Practice). Harlow, UK: Pearson Education Limited. 2006. ISBN: 978-1408282557
• ROSENSTONE, Robert. The Visual Media and Historical Knowledge. A Companion to Western Historical Thought. Malden, Massachusetts, USA: Blackwell Publishers, 2002, 2007-12-10, 466-481. DOI: 10.1002/9780470998748.ch25. ISBN 9780470998748. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1002/9780470998748.ch25
• ŘEHOŘOVÁ, Irena. Kulturní paměť a film: jak se měnil obraz poválečného odsunu v české filmové tvorbě. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-741-9268-5.
• SALOMON, Gavriel. Interaction of media, cognition, and learning: An exploration of how symbolic forms cultivate mental skills and affect knowledge acquisition. San Francisco: Jossey – Bass Publishers, 1979. ISBN 978-0805815450
• SEIXAS, Peter. Popular Film and Young People’s Understaning of the History of Native-White Relations. In: MARCUS, Alan S. Celluloid Blackboard: Teaching History with Film. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2007. ISBN 978-1-59311-572-2.
• SEIXAS, Peter. The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson Canada, 2012. ISBN 978-0176541545.
• SIKOV, Ed. Film Studies: An Introduction. New York: Columbia Univesity Press. 2009. ISBN 0231142935.
• SOVÁKOVÁ, Veronika. Alternativní výuka dějepisu v gymnáziích. Metodický portál RVP [online]. 2015 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=9411
• STANJUROVÁ, Petra. Motivace. Metodický portál RVP [online]. 2011 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/M/Motivace#Motivace_.c5.be.c3.a1k.c5.af_k_u.c4.8den.c3.ad
• STODDARD, Jeremy D. Film as a ‘thoughtful’ medium for teaching history. Learning, Media and Technology. 2011, 37(3), 271-288. DOI: 10.1080/17439884.2011.572976. ISSN 1743-9884. Dostupné také z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17439884.2011.572976
• STRACHOTA, Karel, PORYBNÁ, Tereza, ZAJÍCOVÁ, Helena, ed. Základy dokumentárního filmu. Praha: Člověk v tísni, 2012. ISBN 978-80-87456-24-8.
• STRAUSS, Anselm L., CORBIN Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-858-3460-X.
• STYLES, Elizabeth A. Attention, Perception and Memory: An integrated introduction. Hove: Taylor & Francis Ltd, 2005. ISBN 0863776590
• SVOBODOVÁ, Renata. Role učitele, limity role, míchání rolí. In: Rozvoj školy a supervize: sborník konference: ZŠ Kamenický Šenov dne 31.5.2012. Praha: Lumen Vitale – Centrum vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-905000-7-5.
• ŠUBRT, Jiří, VINOPAL, Jiří. Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha: Karolinum, 2013. 258 s. ISBN 978-80-246-2140-1.
• ŠUBRT, Jiří, VINOPAL, Jiří. K otázce historického vědomí obyvatel České republiky. Naše společnost 2010, 8(1), 9-20. ISSN 1214-438X.
• The importance of audio visual technology in education. Fitting Image [online]. 2015 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: http://fittingimage.ie/importance-audio-visual-technology-education-underestimated/
• THOMPSON, Kristin, BORDWELL David. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-807-3312-077.
• TOPLIN, Robert Brent. History by Hollywood: The Use and Abuse of the American Pas. Urbana: University of Illinois Press, 1996. ISBN 978-0252065361.
• Ústav pro studium totalitních režimů. Výzkumná zpráva. Stav výuky soudobých dějin. Factum Invenio, 2012
• VAN AUDENHOVE, Leo. Expert Interviews and Interview Techniques for Policy Analysis. Brussel: Vrije Universitet, 2007.
• VANÍČKOVÁ, Vanda. Pojetí dějepisu v rámcových vzdělávacích programech. Tak trochu jiné soudobé dějiny [online]. 2017 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: http://vanickova.eu/cd2/dejepis_rvp.html
• VYČICHLOVÁ, Vlasta, ŠNOKHOUSOVÁ, Vendula, ROZUM, František, VALOUCH David, SOUČKOVÁ, Ludmila. Dokumentární film ve výuce: Jeden svět na školách: VŠ skripta. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-65-1.
• WALKER, Trenia R. Historical Literacy: Reading History through Film. The Social Studies. 2006, 97(1), 30-34. DOI: 10.3200/TSSS.97.1.30-34. ISSN 0037-7996. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/TSSS.97.1.30-34
• WEINSTEIN, Paul B. Movies as the Gateway to History: The History and Film Project. History Teacher. 2001, 35(1), 27-48. ISSN ISSN-0018-2745.
• WERTSCH, James V. Specific Narratives and Schematic Narrative Templates. 49-62. In: SEIXAS, Peter. Theorizing Historical Consciousness. Toronto: University of Toronto Press. 2004. ISBN 978-0802094575.
• WINEBURG, Sam, MOSBORG, Susan, PORAT, Dan, DUNCAN, Ariel. Common Belief and the Cultural Curriculum: An Intergenerational Study of Historical Consciousness. American Educational Research Journal. 2016, 44(1), 40-76. DOI: 10.3102/0002831206298677. ISSN 0002-8312. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0002831206298677
• WOELDERS, Adam. "It Makes You Think More When You Watch Things": Scaffolding for Historical Inquiry Using Film in the Middle School Classroom. The Social Studies. 2007, 98(4), 145-152. DOI: 10.3200/TSSS.98.4.145-152. ISSN 0037-7996. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/TSSS.98.4.145-152
• WOOD, Ben D., FREEMAN, Frank N. (1929). Motion pictures in the classroom: An experiment to measure the value of motion pictures as supplementary aids in regular classroom instruction. Boston: Houghton Mifflin, 1929.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce s názvem Film jako edukativní nástroj v hodinách dějepisu na českých středních školách se věnuje tématu filmu jakožto didaktického nástroje a pramene v hodinách dějepisu na českých středních školách. Cílem této práce je zjistit postoj českých učitelů dějepisu k použití filmu ve výuce prostřednictvím kvalitativního výzkumu a současně pochopit hlavní důvody k jeho využívání či nevyužívání. Další úlohou je také získat odborné komentáře k danému tématu od expertů z oboru didaktiky dějepisu, kteří se prací s filmem zabývají. Výsledky získaných poznatků by následně mohly pomoci při novelizaci rámcových vzdělávacích programů, odborníkům pořádajícím kurzy na téma film ve výuce či samotným středoškolským učitelům dějepisu. Teoretická část diplomové práce prezentuje základní informace o českém školství a zakotvení dějepisu v základních materiálech Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Následně se zabývá teorií filmové a mediální výchovy, jež je s použitím filmu ve výuce úzce spjata. Následující kapitoly již komentují samotné použití filmu ve výuce, a to především různé možnosti jeho využívání či jeho základní výhody a nevýhody. Tato práce zároveň zmiňuje i současné použití filmu ve výuce, jež vychází z již existujících výzkumů. Empirická část se věnuje již zmíněným výzkumům, jejich analýze a závěrečné interpretaci výsledků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The master’s thesis entitled Film as an Educational Tool in Czech High School History Classes is dedicated to discussing film as a didactical tool and as a source of education in history classes of Czech high schools. This thesis aims to analyze and evaluate the view Czech teachers hold towards using the filmography in their history classes while understanding the different implications of it. Secondly, the aim is to obtain commentary from experts in the field of history didactics. Those findings and results could, therefore, amend teaching program’s structures and help teachers to structure their syllabus appropriately. The theoretical part of the thesis presents basic information on Czech education program and implementing History as a subject in the primary curriculum of the Ministry of Education. Then it considers the role of film theory and multimedia, which are both closely linked to the idea of the film as an educating tool in History classes. The following chapters analyze and evaluate solely the usage of the film in education and the different advantages and disadvantages it can bring. The paper’s empirical part focuses on the qualitative research with Czech history teachers and academics from the field and then it finally evaluates the overall findings.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK