Podpora školní připravenosti u dětí s odkladem školní docházky
Název práce v češtině: | Podpora školní připravenosti u dětí s odkladem školní docházky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | School preparedness support for children with postponement of school attendance |
Klíčová slova: | dítě předškolního věku, školní připravenost, školní zralost, odklad školní docházky, pedagogická diagnostika, předškolní vzdělávání, mateřská škola, učitelka mateřské školy, rodiče |
Klíčová slova anglicky: | preschoolchild, schoolpreparedness, schoolreadiness, postponementofschoolattendance, pedagogicaldiagnostics, preschooleducation, kindergarten, numery schoolteacher, parents |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.01.2016 |
Datum zadání: | 25.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2018 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat vzděláváním dětí s odkladem školní docházky v souvislosti s avizovaným zavedením povinné předškolní docházky. Teoretická část práce bude charakterizovat předpoklady dítěte předškolního věku z pohledu jeho následného vstupu do 1. třídy ZŠ. Studentka analyzuje problematiku školní zralosti a připravenosti, metody zjišťování školní zralosti a důvody odkladu školní docházky z hlediska závaznosti Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Bude provedena analýza dostupných materiálů sloužící učitelům mateřských škol k pedagogické diagnostice školní připravenosti. Praktická část bakalářské práce bude realizována formou akčního výzkumu v mateřské škole, jak by MŠ realizovala případné přezkoušení (ověření) předpokladů dítěte pro zahájení provinné školní docházky. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2008. SBN 978-802-5118-290.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál 2009 KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3673-598. Diagnostika školní zralosti: školní zralost. Praha: Raabe, c2012, LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. TŮMOVÁ, Marta. Faktory ovlivňující adaptaci dítěte na zahájení školní docházky. 1991, FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP 2004. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psycholgie. Praha : Portál 2000. |
Předběžná náplň práce |
Tématem bakalářské práce je podpora školní připravenosti v posledním ročníku mateřské školy. Práce je dělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá obdobím předškolního věku a jeho charakteristikou. Dále jsou definovány pojmy školní připravenost, školní zralost, zápis do prvního ročníku mateřské školy, odklad školní docházky a jeho důvody. Je popsána a analyzována pedagogická diagnostika, její metody a možnosti podpory dětí s odkladem školní docházky v mateřské škole.
Praktická část je realizována výzkumným šetřením možných způsobů pedagogické diagnostiky k ověření předpokladů dítěte před zahájením povinné školní docházky. Součástí práce jsou tři případové studie dětí s odkladem povinné školní docházky, ve kterých jsou zohledněna navrhovaná doporučení pedagogicko-psychologické poradny pro vytvoření plánů pedagogické podpory, které směřují k celkovému rozvoji dítěte. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theme of bachelor's work is to support school readiness in the last year of nursery school. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with the period of preschool age and its characteristics. Further, are defined the concepts of school readiness, school readiness, enrolment in the first year of nursery school, postponement of school attendance and its reasons. It is described and analysed pedagogical diagnostics, its methods and support options for children with the postponement of school attendance in kindergarten. The practical part is realized in the research the investigation of the possible ways of pedagogical diagnostics to verify the assumptions of the child before commencement of compulsory schooling. Part of the work are three case studies of children with delayed compulsory school attendance, in which are taken into account, the proposed recommendation of the pedagogical-psychological counseling for the creation of the plans of the pedagogical support, which are directed to the overall development of the child. |