Cesta mléka - výukový program pro děti v autentickém prostředí farmy
Název práce v češtině: | Cesta mléka - výukový program pro děti v autentickém prostředí farmy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The path of milk - educational program for children in authentic conditions of a farm |
Klíčová slova: | environmentální výchova, výukový program, výuka v terénu, zážitková pedagogika, mléko, mléčné produkty |
Klíčová slova anglicky: | environmentat education, educational program, outdoor education, experiential pedagogy, milk, milk products |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jan Mourek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.01.2018 |
Datum zadání: | 12.01.2018 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.06.2021 |
Oponenti: | doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. |
Předběžná náplň práce |
Program, který využívá prostředí a zázemí biofarmy, přiblíží dětem původ některých potravin praktickou činností a vede je k poznání o vztahu člověka a hospodářských zvířat. Seznámí se se způsobem chovu domácích zvířat v ekologickém zemědělství. Žáci se dozví principy zpracování mléka a zároveň si prakticky vyzkouší výrobu mléčných produktů: pasterovaného mléka, smetany, másla, čerstvého sýru, syrovátky apod. Doplňkové činnosti v technologických pauzách výroby sýru (či pro vícedenní pobyty ) jsou řízeny sezónou, počasím, zaměřením a chutí účastníků a nemusí se přímo zpracování mléka týkat, spíše upozorňují na komplexnost hospodářství: péče o zvířata (dojení, krmení, nahánění ovcí, či jen přímý kontakt, mazlení), péče o zeleninové záhony, sběr ovoce, pozorování proměny krajiny v důsledku ekologického hospodaření, tvorba suvenýrů. Program vrcholí svačinou podanou jako ochutnávku vlastních výrobků a popř. sesbíraných plodin. Cílem je přiblížit dětem prostředí a principy udržitelného hospodářství. |