Jak rozvíjet myšlení žáků ve výtvarné výchově
Název práce v češtině: | Jak rozvíjet myšlení žáků ve výtvarné výchově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibilities of the art education to develop thinking dispositions of pupils |
Klíčová slova: | Artful Thinking, Visible Thinking, projekt Zero, vizuální gramotnost, výtvarná výchova, rozvoj myšlení, umělecké dílo, případová studie |
Klíčová slova anglicky: | Artful Thinking, Visible Thinking, project Zero, visual literacy, art education, thinking dispositions development, work of art, case study |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.01.2018 |
Datum zadání: | 04.01.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 07.01.2019 15:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.12.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.01.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autorka prostuduje a představí principy projektu Zero Harvardské univerzity Artful Thinking a Visible Thinking
a bude o nich dále uvažovat v kontextu českého školního výtvarného vzdělávání. Uvede je do souvislosti s kurikulární oblastí Umění a výchova RVP ZV i s realitou současné školní výtvarné výchovy. Se žáky ZŠ zrealizuje autorka projekt, v jehož průběhu ověří metody a postupy, s nimiž Artful thinking zachází. V případové studii bude sledovat a porovnávat různé způsoby, kterými děti uvažují, vnímají a vytváří význam. Na základě svých zjištění autorka rozpracuje vlastní výtvarný projekt. |
Seznam odborné literatury |
Düchting, H. (2016) Mondrian. Praha: Slovart
Fišerová, Z. (2015) Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Disertační práce. Praha: PedF UK. Frey, N. Fisher, D. (2008) Teaching visual literacy. Thousand Oaks, California: Corwin Press. Fulková, M. (2008) Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H Přikrylová, K., ed. (2010) Vizuální gramotnost. Praha: PedF. ISBN 978-80-7290-487-7 Švaříček, R. Šeďová, K. a kol. (2017) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6 http://pzartfulthinking.org/?page_id=5 http://www.pz.harvard.edu/resources/final-report-artful-thinking |
Předběžná náplň práce |
Studentka prostuduje a představí principy projektu Zero Harvardské univerzity Artful Thinking a Visible Thinking. Cílem těchto projektů je pomoci učitelům vytvořit spojení mezi uměleckými díly a kurikulem a využít umění k rozvoji myšlení žáků. Studentka se podrobně seznámí s principy, výstupy a dopady projektu na americké vzdělávání. Autorka o nich bude dále uvažovat v kontextu českého školního výtvarného vzdělávání. Uvede je do souvislosti s kurikulární oblastí Umění a výchova RVP ZV i s realitou současné školní výtvarné výchovy.
Se žáky ZŠ zrealizuje autorka vizuální projekt, v jehož průběhu ověří metody a postupy, s nimiž Artful thinking zachází. V případové studii bude sledovat a porovnávat různé způsoby, kterými děti uvažují, vnímají a vytváří význam. Ty dále zasadí do souvislosti s vizuální gramotností. Na základě svých zjištění autorka rozpracuje vlastní výtvarný projekt. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Student will study and present the principles of Harvard University Project Zero programs The Artful Thinking and The Visible Thinking. The goal of both programs is to help teachers to create a connection between works of art and curriculum and to use the art to develop thinking dispositions of pupils. Student will introduce in details principles, reports and impact of the project on the american education system. She will then consider it in the context of czech primary school art education and connect it with the czech curriculum domain.
The integral part of the thesis will be a visual project realized in primary school. The author will analyze different ways of children´s thinking and percieving and construction of meaning in the context of visual literacy. On basis of the findings the art project will be proposed. |