Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zobrazení Pekla v díle vybraných nizozemských malířů 15. a 16. století
Název práce v češtině: Zobrazení Pekla v díle vybraných nizozemských malířů 15. a 16. století
Název v anglickém jazyce: Illustration of the inferno in selected masterpieces by Dutch painters of 15. and 16. Century
Klíčová slova: Vlámské umění, peklo, 15. století, 16. století, malba, Hieronymus Bosh, Nizozemí, Rogier wan der Weyden, Joachim Patinier, Dirk Bouts, Hans Memling, Petrus Christus, Jan van Eyck, Dante Alighieri, Inferno, Janovo Zjevení, politický vliv, umělecký vliv, kulturní vliv
Klíčová slova anglicky: Flamish art, inferno, 15. Century, 16. Century, painting, Hieronymus Bosh, Rogier van der Weyden, Joachim Patinier, Dirk Bouts, Hans Memling, Petrus Christus, Jan van Eyck, Netherlands, Dante Alighieri, Inferno, Book of Revelation, political situation, cultural situation
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.12.2017
Datum zadání: 05.12.2017
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.12.2017
Datum a čas obhajoby: 19.06.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.04.2019
Datum odevzdání tištěné podoby:25.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2019
Oponenti: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1) Úvod
2) Objednavatelé a situace v Nizozemsku 15. a 16. století
3) Kulturní prostředí, ve kterém díla vznikala
4) Janovo Zjevení
5) Danteho peklo a jeho vliv na umělecká díla
6) Rozbor vybraných uměleckých děl
7) Závěr
Seznam odborné literatury
ALIGHIERI 2007 – Dante ALIGHIERI: Peklo, Praha 2007
BIBLE 2012 – Bible: Písmo svaté Starého a Nového zákona. Český ekumenický překlad. 9.
přepracované vydání. Praha 2012
BALDAS 1942 – Ludwig von BALDAS: Hans Memling. Wien 1942
BARTILA 2009 – Stefan BARTILA: Flámské a holandské malířství od 16. do raného 18. století.
Průvodce sbírkou Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou. Hluboká nad
Vltavou 2009
BOSING 2010 – Walter BOSING: Hieronymus Bosch: kolem 1450-1516: mezi nebem a peklem.
Praha 2010
BORCHERT 2011– Till-Holger BORCHERT (ed.): Van Eyck to Dürer: The Influence of Early
Netherlandish Painting on European Art, 1430-1530. London 2011
CIUISOVÁ 2006 –Ingrid CIULISOVÁ: Paintings of the 16th Century Netherlandish Masters:
Slovak Art Collections. Bratislava 2006
GARYN 2003 – Eugenio GARYN: Renesanční člověk a jeho svět. Praha 2003
GRYGAR 2014 – Mojmír GRYGAR: Bosch: Zbožný pohan? Vysoké mýto 2014
HORST 2005 – Han van der HORST: Dějiny Nizozemska. Praha 2005
KOTALÍK 1988 – Jiří Tomáš KOTALÍK: Staré Evropské umění - Šternberský palác. Praha 1988
KOTKOVÁ 1999 – Olga KOTKOVÁ: The National galery in Prague. Netherlandisch Painting
1480 – 1600. Praha 1999
PANOFSKY 1939 – Erwin PANOFSKY: Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of
the Renaissance. New York 1939
PANOFSKY 1965 – Erwin PANOFSKY: Renaissance and Renascences in Western Art: 2nd ed.
Stockholm 1965
PANOFSKY 1971 – Erwin PANOFSKY: Early Netherlandish Painting, its origins and character.
New York 1971
PANOFSKY 1981– Erwin PANOFSKY: Význam ve výtvarném umění. Praha 1981
PEŠINA 1941 – JAROSLAV PEŠINA: Rogier van der Weyden. Praha 1941
ROYT 2006 – Jan ROYT: Slovník biblické ikonografie, Praha 2006
RULÍŠEK 2005 – Hynek RULÍŠEK: Postavy, atributy, symboly. Slovník křesťanské
ikonografie. Hluboká nad Vltavou 2005
SCHWART 2016 – Gary SCHWARTZ: Hieronymus Bosch: Cesta do nebe a Pekla. Praha 2016
VACKOVÁ 2001 – Jarmila VACKOVÁ: Odpovědi obrazů. Praha 2001
VACKOVÁ 2005 – Jarmila VACKOVÁ: Van Eyck. Praha 2005
VACKOVÁ 1989 – Jarmila VACKOVÁ: Nizozemské malířství 15. a 16. století. Praha 1989
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce bude zaměřena na vyobrazení pekla ve vybraném díle vlámských autorů 15. a 16. století. Práce se bude zabývat mimo jiné tím, do jaké míry mohla být představa pekla převzatá z literárních zdrojů, především z Janova Zjevení a Dantova Pekla a do jaké míry to byla samotná invence autora či jiný inspirační zdroj. Budou sledovány také motivy, které tato díla spojují a které jsou naopak u každého autora unikátním výtvorem duše umělce a jeho kreativity.
Práce představí i to, jak tato díla mohla působit na veřejnost. Jak je vnímali soudobí objednavatelé, církevní představitelé a obyčejný lid. Je možné, že tato díla tehdejší společnost vnímala jiným způsobem než dnes? Byla méně nebo více pobuřující? Jak mohlo být vnímáno například Boschovo dílo, které je dnes přijímáno velmi rozporuplně. Jaké symboly a narážky autoři do svých obrazů komponovali a jak byly srozumitelné pro tehdejší společnost. Jak se tyto symboly změnili v dnešní době a mají dnes jiný význam?

Vybraná díla (seřazeno podle data vzniku)
Jan van Eyck – Ukřižování, 1440 – 1441, The Metropolitan Museum, New York
Dirk Bouts – Peklo, 1450, Musée des Beaux-Arts, Lille
Petrus Christus – Poslední soud, 1452, Staatliche Museen, Berlin
Hans Memling – Triptych s Posledním soudem, 1467–1471, Muzeum Narodowe, Gdansk
Hieronymus Bosh – Triptych se zahradou pozemských potěšení, okolo 1500, Museo del
Prado, Madrid
Hieronymus Bosh – Peklo, 1500 – 1504, Palazzo Ducale, Venice
Hieronymus Bosh – Sv. Jan Evangelista na Patmu, 1504–1505, Staatliche Museen, Berlin
Hieronymus Bosh – Triptych s Posledním Soudem, 1504 – 1505, Akademie der bildenden
Künste, Vienna
Hieronymus Bosh – Triptych s pokušením sv. Antonína 1505–1506, Museum National de Arte Antiga, Lisbon
Hieronymus Bosh – Ráj a Peklo, 1510, Museo del Prado, Madrid
Joachim Patinier – Přeplutí řeky Styx, 1515–1524, Museo Del Prado, Madrid
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis will be focused on illustrations of the Inferno in selected artpieces of Flemish painters of 15th and 16th century. Thesis will also focused on the fact, where the autors could be inspired, especially on the John's Gospel and Inferno by Dante Alighieri and what part of the theme could be the invention of the painter. There will be also emphassis on the motives which are similar to the artpieces and which are typical for the individual artists.Thesis will present what effect this art could have on the society. How was the artpieces perceived by donors, representatives of the Curch and by the common people. Is it possible that this pieces was accepted differently than today? Was it less outrageous? For example was the artwork by Bosch accepted as normal? Or was it accepted contradictory as today? What symbols were put in the pieces and how was this symbols comprehensible for the common people. How this symbols changed in a time, do they have a different meaning today?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK