Zobrazení Pekla v díle vybraných nizozemských malířů 15. a 16. století
Název práce v češtině: | Zobrazení Pekla v díle vybraných nizozemských malířů 15. a 16. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Illustration of the inferno in selected masterpieces by Dutch painters of 15. and 16. Century |
Klíčová slova: | Vlámské umění, peklo, 15. století, 16. století, malba, Hieronymus Bosh, Nizozemí, Rogier wan der Weyden, Joachim Patinier, Dirk Bouts, Hans Memling, Petrus Christus, Jan van Eyck, Dante Alighieri, Inferno, Janovo Zjevení, politický vliv, umělecký vliv, kulturní vliv |
Klíčová slova anglicky: | Flamish art, inferno, 15. Century, 16. Century, painting, Hieronymus Bosh, Rogier van der Weyden, Joachim Patinier, Dirk Bouts, Hans Memling, Petrus Christus, Jan van Eyck, Netherlands, Dante Alighieri, Inferno, Book of Revelation, political situation, cultural situation |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.12.2017 |
Datum zadání: | 05.12.2017 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.12.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.04.2019 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 25.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2019 |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Úvod
2) Objednavatelé a situace v Nizozemsku 15. a 16. století 3) Kulturní prostředí, ve kterém díla vznikala 4) Janovo Zjevení 5) Danteho peklo a jeho vliv na umělecká díla 6) Rozbor vybraných uměleckých děl 7) Závěr |
Seznam odborné literatury |
ALIGHIERI 2007 – Dante ALIGHIERI: Peklo, Praha 2007
BIBLE 2012 – Bible: Písmo svaté Starého a Nového zákona. Český ekumenický překlad. 9. přepracované vydání. Praha 2012 BALDAS 1942 – Ludwig von BALDAS: Hans Memling. Wien 1942 BARTILA 2009 – Stefan BARTILA: Flámské a holandské malířství od 16. do raného 18. století. Průvodce sbírkou Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou. Hluboká nad Vltavou 2009 BOSING 2010 – Walter BOSING: Hieronymus Bosch: kolem 1450-1516: mezi nebem a peklem. Praha 2010 BORCHERT 2011– Till-Holger BORCHERT (ed.): Van Eyck to Dürer: The Influence of Early Netherlandish Painting on European Art, 1430-1530. London 2011 CIUISOVÁ 2006 –Ingrid CIULISOVÁ: Paintings of the 16th Century Netherlandish Masters: Slovak Art Collections. Bratislava 2006 GARYN 2003 – Eugenio GARYN: Renesanční člověk a jeho svět. Praha 2003 GRYGAR 2014 – Mojmír GRYGAR: Bosch: Zbožný pohan? Vysoké mýto 2014 HORST 2005 – Han van der HORST: Dějiny Nizozemska. Praha 2005 KOTALÍK 1988 – Jiří Tomáš KOTALÍK: Staré Evropské umění - Šternberský palác. Praha 1988 KOTKOVÁ 1999 – Olga KOTKOVÁ: The National galery in Prague. Netherlandisch Painting 1480 – 1600. Praha 1999 PANOFSKY 1939 – Erwin PANOFSKY: Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. New York 1939 PANOFSKY 1965 – Erwin PANOFSKY: Renaissance and Renascences in Western Art: 2nd ed. Stockholm 1965 PANOFSKY 1971 – Erwin PANOFSKY: Early Netherlandish Painting, its origins and character. New York 1971 PANOFSKY 1981– Erwin PANOFSKY: Význam ve výtvarném umění. Praha 1981 PEŠINA 1941 – JAROSLAV PEŠINA: Rogier van der Weyden. Praha 1941 ROYT 2006 – Jan ROYT: Slovník biblické ikonografie, Praha 2006 RULÍŠEK 2005 – Hynek RULÍŠEK: Postavy, atributy, symboly. Slovník křesťanské ikonografie. Hluboká nad Vltavou 2005 SCHWART 2016 – Gary SCHWARTZ: Hieronymus Bosch: Cesta do nebe a Pekla. Praha 2016 VACKOVÁ 2001 – Jarmila VACKOVÁ: Odpovědi obrazů. Praha 2001 VACKOVÁ 2005 – Jarmila VACKOVÁ: Van Eyck. Praha 2005 VACKOVÁ 1989 – Jarmila VACKOVÁ: Nizozemské malířství 15. a 16. století. Praha 1989 |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce bude zaměřena na vyobrazení pekla ve vybraném díle vlámských autorů 15. a 16. století. Práce se bude zabývat mimo jiné tím, do jaké míry mohla být představa pekla převzatá z literárních zdrojů, především z Janova Zjevení a Dantova Pekla a do jaké míry to byla samotná invence autora či jiný inspirační zdroj. Budou sledovány také motivy, které tato díla spojují a které jsou naopak u každého autora unikátním výtvorem duše umělce a jeho kreativity.
Práce představí i to, jak tato díla mohla působit na veřejnost. Jak je vnímali soudobí objednavatelé, církevní představitelé a obyčejný lid. Je možné, že tato díla tehdejší společnost vnímala jiným způsobem než dnes? Byla méně nebo více pobuřující? Jak mohlo být vnímáno například Boschovo dílo, které je dnes přijímáno velmi rozporuplně. Jaké symboly a narážky autoři do svých obrazů komponovali a jak byly srozumitelné pro tehdejší společnost. Jak se tyto symboly změnili v dnešní době a mají dnes jiný význam? Vybraná díla (seřazeno podle data vzniku) Jan van Eyck – Ukřižování, 1440 – 1441, The Metropolitan Museum, New York Dirk Bouts – Peklo, 1450, Musée des Beaux-Arts, Lille Petrus Christus – Poslední soud, 1452, Staatliche Museen, Berlin Hans Memling – Triptych s Posledním soudem, 1467–1471, Muzeum Narodowe, Gdansk Hieronymus Bosh – Triptych se zahradou pozemských potěšení, okolo 1500, Museo del Prado, Madrid Hieronymus Bosh – Peklo, 1500 – 1504, Palazzo Ducale, Venice Hieronymus Bosh – Sv. Jan Evangelista na Patmu, 1504–1505, Staatliche Museen, Berlin Hieronymus Bosh – Triptych s Posledním Soudem, 1504 – 1505, Akademie der bildenden Künste, Vienna Hieronymus Bosh – Triptych s pokušením sv. Antonína 1505–1506, Museum National de Arte Antiga, Lisbon Hieronymus Bosh – Ráj a Peklo, 1510, Museo del Prado, Madrid Joachim Patinier – Přeplutí řeky Styx, 1515–1524, Museo Del Prado, Madrid |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis will be focused on illustrations of the Inferno in selected artpieces of Flemish painters of 15th and 16th century. Thesis will also focused on the fact, where the autors could be inspired, especially on the John's Gospel and Inferno by Dante Alighieri and what part of the theme could be the invention of the painter. There will be also emphassis on the motives which are similar to the artpieces and which are typical for the individual artists.Thesis will present what effect this art could have on the society. How was the artpieces perceived by donors, representatives of the Curch and by the common people. Is it possible that this pieces was accepted differently than today? Was it less outrageous? For example was the artwork by Bosch accepted as normal? Or was it accepted contradictory as today? What symbols were put in the pieces and how was this symbols comprehensible for the common people. How this symbols changed in a time, do they have a different meaning today? |