Bakalářská práce s názvem Kenoze a teoze z pohledu vybraných teologů 20. století: rozhovor s K. Barthem, D. Bonhoefferem , J. Hellerem, J.M. Lochmanem, J. Moltmannem, V. Losskym a N. Russellem se zabývá trojičními koncepty kenoze a teoze a bádáním v jakém jsou vzájemném vztahu. Definici a vymezení výzkumného prostoru určují protestantští a pravoslavní teologové 20. století zmínění v názvu práce. Po představení pojmů kenoze a teoze stanovuji pomocí komparativní a následně syntetické metody tezi o vzájemném provázání obou konceptů. Toto přesvědčení dokládám jednak na základě paralely z Hymnu na Krista z listu apoštola Pavla Filipským, kde povýšení následuje po ponížení, a následně na základě diskuse se zmíněnými teology 20. století, ze které rovněž vyplývá nutnost vidět koncepty v jejich celistvosti a propojenosti. Zdá se, že kenoze a teoze jsou koncepty, které spojuje myšlenka vztahu Boha a člověka. Jedná se o kenoticko-teotický dynamický pohyb, který probíhá v konkrétním dějinném zasazení. Bez kenoze by nešlo hovořit o teozi, kenoze však dochází svého smyslu pouze v teozi.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis entitled Kenosis and theosis from the perspective of selected theologians of the twentieth century: an interview with K. Barth, D. Bonhoeffer, J. Heller, J.M. Lochman, J. Moltmann, V. Lossky and N. Russell explores the Trinitarian concepts of kenosis and theosis and their mutual relationship. The definition and distinction of the research boundaries are determined by the protestant and orthodox theologians of the twentieth century acknowledged in the title of this thesis. After introducing kenosis and theosis and with the help of comparative and synthetic method, I propose a thesis about a mutual interconnection of these two concepts. I support this conviction on one hand on the basis of the Hymn of Christ in Paul’s letter to the Philippians where exaltation follows humiliation and on the other hand on the basis of the discussion among the acknowledged theologians. The conclusion of this discussion is that both terms must be thought undivided and interconnected. It seems that kenosis and theosis are concepts that are united through human relationship with God. There is a kenotic-theotic dynamic movement, which takes place in a particular historical setting. There would be no theosis without kenosis. However, kenosis fulfills its meaning only within theosis.