Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ptáci v učebnicích pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia (Analýza grafického zpracování kapitoly Ptáci se zaměřením na modelové druhy)
Název práce v češtině: Ptáci v učebnicích pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia (Analýza grafického zpracování kapitoly Ptáci se zaměřením na modelové druhy)
Název v anglickém jazyce: Birds in Textbooks for Elementary Schools and Lower Grammar Schools (Analysis of the Graphic Design of the Chapter Birds with Focused on Model Species)
Klíčová slova: učebnice, analýza učebnice, modelový druh, ptáci
Klíčová slova anglicky: textbooks, textbook analysis, model species, birds
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 28.11.2017
Datum zadání: 28.11.2017
Datum odevzdání elektronické podoby:05.06.2020
Datum proběhlé obhajoby: 16.07.2020
Oponenti: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se zabývá grafickým zpracování kapitoly Ptáci (Aves) v učebnicích přírodopisu pro základní školy a nižší gymnázia se zaměřením na používané modelové druhy (dále jen MD) pro danou kapitolu. Zaměření na MD vyplývá z faktu, že autoři vybírají různé zástupce z taxonu a ti nejsou jednotně zobrazování nebo popisováni.
Teoretická část DP se zabývá definicí a funkcí učebnice ale také možnostmi jejich výzkumu. Jsou zde popsány zejména výzkumy, které se zaměřují na význam grafické informace v učebnicích a mylné představy u žáků pro taxon ptáci. Ve druhé části kapitoly se věnuji charakteristice taxonu ptáků.
V praktické části DP je mým prvním cílem zmapovat a analyzovat grafickou informaci a její zpracování pro taxon ptáci (Aves) v učebnicích přírodopisu pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia. Analýza zahrnuje srovnání konkrétních učebnicových druhů, způsoby jejich zobrazování, způsoby jejich popisu v rámci textu a další charakteristiky, které se týkají všech obecných obrázků, jež znázorňují důležité znaky skupiny. Dalším cílem této části DP je popsat a zhodnotit MD pro taxon ptáci (Aves), který by byl vhodný pro výuku na základní škole nebo nižším stupni gymnázia včetně zařazení do učebnic.
V závěru DP shrnuji výsledky srovnávání využívaných MD v učebnicích přírodopisu pro ZŠ a nižší stupně gymnázií, jejich užívání v dnešní výuce a analýzu jejich zobrazení a zařazení v rámci příslušných učebnic. Z výsledků analýzy vyplývá, že zpracování grafiky a obrazová informace v učebnicích je velmi různorodá. Každá verze, provedení má své klady ale i zápory. Tato práce poukazuje právě na to, jakým záporům se při tvorbě další učebnice vyhnout. Dalším důležitým závěrem je charakteristika univerzálního MD, který by se ve výuce měl používat. Takový MD by měl mít dva důležité znaky, měl by být obecně známý a dostatečně atraktivní pro žáky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis deals with the graphic processing of the chapter Birds (Aves) in natural science textbooks for teaching at elementary school or lower grammar school with a focus on the model species (hereinafter referred to as MS) used for the chapter. The focus on MS stems from the fact that the authors choose different taxa representatives from the taxon, they are not uniformly displayed or described.
The theoretical part of the DT deals with the definition of a textbook and the possibilities of its analysis. In particular, research is described here, which focuses on the importance of graphic information in textbooks and misconceptions in pupils for the taxon birds. In the second part of the chapter I deal with the characteristics of the bird taxon.
In the practical part of DT, my first goal is to map and analyze graphic information and its processing for the taxon birds (Aves) in natural science textbooks for primary and lower grammar school. The analysis involves the comparison of specific textbooks, the ways in which they are displayed, the ways of describing them in the text and other characteristics that relate to all general pictures that show important features of the group. Another aim of this part of DT is to describe and evaluate the MS for the bird tax (Aves), which would be suitable for teaching at elementary school or lower grammar school, including the inclusion of authors in textbooks.
At the end of the DT, I summarize the results of the comparison of used MS in natural science textbooks for primary and lower grades of grammar school, their use in today's teaching and analysis of their presentation and inclusion within the relevant textbooks. The results of the analysis show that the processing of graphics and image information in textbooks is very diverse. Each version, design has its pros and cons. This work points out exactly what disadvantages to avoid when creating another textbook. Another important conclusion is the characteristics of universal MS, which should be used in teaching. Such an MS should have two important features, it should be generally known and attractive enough for pupils.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK