Chov a využití zvířat ve výuce v pražských základních školách
| Název práce v češtině: | Chov a využití zvířat ve výuce v pražských základních školách |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | The popularity of having animals in Prague primary schools |
| Klíčová slova: | Vzdělávání za pomoci zvířat, zvířata ve školách, zvířata ve výuce, zvířata ve školní třídě, učitelé a zvířata, zvířata v pražských ZŠ, živočichové v environmentální výchově, vyučování za pomoci živočichů, chov zvířat ve školách. |
| Klíčová slova anglicky: | Animal assisted intervention, animal assisted education, animals in schools, animals in education, animal-friendly schools, animals in the classroom, pets in the classroom, learning with animals, human-animal education, human-animal intervention in schools, animals in Prague primary schools. |
| Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES) |
| Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 16.10.2017 |
| Datum zadání: | 16.10.2017 |
| Datum a čas obhajoby: | 16.01.2019 08:00 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.12.2018 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 16.01.2019 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | Mgr. Vlastimil Jura |
| Zásady pro vypracování |
| Student(ka) se seznámí s doporučeními k psaní DP na http://pedf.cuni.cz/files/file/uredni_deska/opatreni_dekana/opad_c._22_2014.pdf
a na http://CEVV-uk-pedf.blog.cz, včetně toho, jak má vypadat struktura práce. Student(ka) bude jednou měsíčně informovat vedoucího práce o postupu práce. Student(ka) se přihlásí včas - v dostatečné době před termínem odevzdání práce. |
| Seznam odborné literatury |
| ELENA Project - International study and Comparative report, 2015. Dostupné také z: www.elena-project.eu
KELLNEROVÁ, Dana, 2013. Chov zvířat ve školách. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978-80-87604-57-1. PEDERSEN, Helena, c2010. Animals in schools: processes and strategies in human-animal education. West Lafayette, Ind.: Purdue University Press. New directions in the human-animal bond. ISBN 15-575-3523-X. JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, 2009. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. 4(3). DOI: 10.14712/18023061.44. ISSN 1802-3061. Dostupné také z: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/44 ODENDAAL, Johannes, 2007. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. Praha: Ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze vydalo nakl. Brázda. ISBN 978-802-0903-563. PRŮCHA, Jan, 1995. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum. ISBN 80-718-4132-3. |
| Předběžná náplň práce |
| V teoretické části jsou popsány možnosti, způsoby, výhody i nevýhody a případná rizika chovu a využití zvířat ve výuce. Jsou zde shrnuty tuzemské i zahraniční doporučení a poznatky. Dále je diskutována problematika ochrany zvířat a nutnosti vzdělávání pedagogů v tomto oboru.
Praktická část se zabývá výzkumem četnosti a způsobu používání vlastních zvířat v pražských základních školách ve školním roce 2017/2018. Metodou výzkumu je strukturované dotazování (osobní i písemné). Hlavním cílem práce je prezentovat současný stav oblíbenosti chovu zvířat a to na základě literární rešerše a vlastního výzkumu. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| In the theoretical part are described possible ways of keeping animals in schools and their advantages, disadvantages and possible risks. In this part are summarized both domestic and foreign recommendations and current know-how. Furthermore, the necessity of teacher education in the field is pointed out.
In the experimental part is described original research exploring popularity and ways of animal keeping in Prague primary schools in the academic year 2017/2018. A method of the research is structured survey, obtained by either personal discussion or via online questionnaire . The main goal of the thesis is to summarize current state of the keeping and the use of animals in schools by combining literature review and original research. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem