Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Emocionálně náročná témata ve výuce přírodopisu
Název práce v češtině: Emocionálně náročná témata ve výuce přírodopisu
Název v anglickém jazyce: Emotionally Challenging Topics in Biology Education
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radim Kuba
Řešitel:
Zásady pro vypracování
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II.

a) Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní
• MB180C50Z První pomoc - simulace zimní
• MB180C50L První pomoc - simulace letní
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace

b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV:
• Didaktika první pomoci I
• Didaktika první pomoci II
• Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci

(více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu)
Předběžná náplň práce
o Tato bakalářská práce bude mít za cíl analyzovat emocionální zátěž, kterou vyvolávají kontroverzní témata ve výuce biologie/přírodopisu. Zaměří se na identifikaci konkrétních témat, jako jsou sexuální výchova, evoluce, ochrana životního prostředí, etické aspekty používání zvířat ve vědě, geneticky modifikované organismy a zdraví a nemoci (včetně problematiky první pomoci), zvířecí pitvy a jiné aspekty praktických cvičení, která mohou u žáků vyvolávat krize, úzkost nebo jiné silné emocionální reakce.
o Daná témata se mohou žáků osobně dotýkat, časté jsou negativní zkušenosti právě v souvislosti s poskytováním první pomoci (vlastní zranění, zranění rodinných příslušníků, smrt, ztráty soběstačnosti, problematika infarktů, cukrovky...), a proto můžou výuku první pomoci osobně prožívat jako zátěžovou, nepříznivou a ohrožující. V případě nešetrného výkladu a přístupu pedagogů může výuka způsobit psychologické krizové stavy či dokonce rozvoj posttraumatické poruchy.
o Práce bude zkoumat, jakým způsobem mohou tyto témata ovlivnit emocionální a psychologickou pohodu žáků a jak mohou učitelé biologie efektivně navigovat diskusí o těchto tématech tak, aby minimalizovali negativní emocionální dopady a podporovali konstruktivní a otevřený dialog.
o V případě nešetrného přístupu pedagogů může výuka způsobit psychologické krizové stavy či dokonce rozvoj posttraumatické poruchy. Pedagogové by měli být schopni v případě těchto témat umět žákům adekvátně pomoci prostřednictvím i tzv. psychologické první pomoci (krizové intervence) – umět žáka podpořit, poskytnout mu pocit bezpečí případně kontaktovat odborníka (např. školní psycholog). Náplní práce by proto bylo i shrnutí základních informací o první psychologické pomoci (poskytování krizové intervence) žákům.
o Dále bude práce obsahovat návrhy metodik a strategií pro učitele, jak přistupovat k výuce citlivých témat, a to na základě přehledu odborné literatury. Cílem bude nabídnout praktické návody pro zlepšení výukových praxí v oblasti biologie, s ohledem na emocionální a psychologické aspekty učení.
o Práce tak přispěje k lepšímu pochopení významu emocionální inteligence ve vzdělávacím procesu a zdůrazní potřebu citlivého přístupu k výuce biologie, aby bylo možné předcházet potenciálním krizím a podporovat pozitivní vzdělávací zkušenosti mezi žáky.
o Práce by navazovala na předchozí výzkumy naší skupiny, např. na závěrečnou práci, které v roce 2019 realizovala menší dotazníkové šetření na připravenost pedagogů reagovat v některých situacích.
o Pokud by práce byla zpracovávána jako bakalářská, jednalo by se pouze o výše uvedenou rešerši (v souladu s požadavky kladenými na bakalářské práce na biologické sekci). V případě diplomové práce, která zpravidla zahrnuje i „praktickou část“, by bylo možné provést např. dotazníkové šetření, které by zjistilo, která témata žáci či pedagogové vnímají jako zatěžující.
o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailu radim.kuba@natur.cuni.cz.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK