Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv zřizovatelů veřejných základních škol v malých obcích na pedagogické směřování školy
Název práce v češtině: Vliv zřizovatelů veřejných základních škol v malých obcích na pedagogické směřování školy
Název v anglickém jazyce: The influence of the founders of public primary schools in small municipalities on the educational direction of the school
Klíčová slova: Základní škola, zřizovatel školy, ředitel, koncepce školy, nezávislost školy, vliv zřizovatelů, řízení školy
Klíčová slova anglicky: Primary school, the founder of the school, the director, educational direction of the school, the independence of the school, the founders‘ influence, school management
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: RNDr. Jindřich Kitzberger
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.06.2017
Datum zadání: 08.10.2017
Datum a čas obhajoby: 31.05.2018 08:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Datum odevzdání elektronické podoby:18.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 31.05.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN)
Oponenti: Mgr. Jiří Trunda, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat vliv zřizovatelů základních škol v Olomouckém kraji na pedagogické směřování jimi zřizované školy.
Výzkumné otázky:
Jakými nástroji se snaží zřizovatelé škol ovlivňovat pedagogické směřování školy a její koncepci?
Jak ovlivňování ze strany zřizovatelů škol v oblasti pedagogického směřování školy ředitelé vnímají a ovlivňuje to jejich rozhodování?
Jakým způsobem ovlivňuje změna ve vedení obce, jakožto zřizovatele školy, požadavky na pedagogické směřování školy?
Metody
Polostrukturované rozhovory s řediteli škol a zástupci zřizovatelů škol (starosty obcí)
Kvantitativní šetření formou dotazníků na stanoveném vzorku škol
Seznam odborné literatury
Autonomie škol v Evropě: politická a realizační opatření. Brussels: Eurydice, c2008. ISBN 978-92-79-08822-3.
FALTÝSEK, Pavel, Roman KŘIVÁNEK, Ladislava ŠLAJCHOVÁ a Václav TROJAN. Mezinárodní šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce, 2015. ISBN 978-80-88087-03-8.
HORVÁTHOVÁ, Kinga. Niektoré problémy kvality v slovenskom verejnom školstve. Technológia vzdelávania : vedecko - pedagogický časopis s informačnou prílohou. Nitra: Únia Didacta Slovaca, 2008, 16(10), 6-15. ISSN 1335-003x.
JABBAR, Huriya. Between Structure and Agency: contextualizing School Leaders' Strategic Responses to Market Pressures. American journal of education. Chicago, Ill.: University of Chicago., 2016, 122(3), 399-431. ISSN 0195-6744.
LHOTKOVÁ, Irena, Václav TROJAN a Jindřich KITZBERGER. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 103 s. Řízení školy. ISBN 978-807-3578-992.
Management základních škol: praktické rady pro ředitele škol. Praha: Raabe, c2012. ISBN 978-80-87553-43-5.
PEKÁRKOVÁ, Martina. Školská rada. Řízení školy: odborný měsíčník pro ředitele škol. Praha: ASPI Publishing, 2013, 10(5), 36-37. ISSN 1214-8679.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. A aktualiz. Vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-807-3676-476.
PONT, Beatriz, Deborah NUSCHE a Hunter MOORMAN. Improving school leadership. Volume 1, Policy and practice. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, 2008. ISBN 978-92-64-04467-8.
SEDLÁČEK, Martin. Pedagogické vedení školy v pojetí ředitelů základních škol. Orbis scholae. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2011, 5(3), 27-42. ISSN 1802-4637.
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá možným vlivem zřizovatelů veřejných základních škol v malých obcích na pedagogické směřování školy. Přestože zákony přímý vliv zřizovatelů na řízení pedagogického procesu nedovolují, existuje řada nástrojů, kterými se zřizovatelé snaží nepřímo svůj vliv uplatňovat. V této práci nejprve teoreticky vymezujeme oblast zkoumání, stav současného poznání tématu a základní pojmy. Následně analyzujeme postupy a nástroje, které zřizovatelé pro uplatnění vlivu využívají, jak je vnímají ředitelé škol a do jaké míry je požadavky zřizovatelů ovlivňují při jejich rozhodování. V praktické části se zaměřujeme na základní školy v Olomouckém kraji v malých obcích do 5 000 obyvatel, v nichž existuje pouze jedna škola a předpokládá se užší vazba mezi ředitelem školy a starostou obce. Výzkumná část práce je založena na dotazníkovém šetření u zřizovatelů a ředitelů škol, doplněném o polostrukturované rozhovory s řediteli škol a starosty obcí. Výsledky ukazují, že většina zřizovatelů do pedagogické oblasti školy nezasahuje. Pokud zřizovatelé chtějí prosadit změny, nejčastěji k tomu volí rozhovor s ředitelem školy, méně často finanční nástroje a ve výjimečných případech odvolání ředitele z funkce. Rozhodování většiny ředitelů v pedagogické oblasti názory zřizovatele neovlivňují. Čtyřicet procent ředitelů si myslí, že starostové obcí (jakožto zástupci zřizovatele) mají podprůměrné či zcela nedostatečné znalosti v oblasti školství.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with the possible influence of founders of public primary school on the educational direction of the school. Although the law does not allow the direct influence of the founders on the management of the pedagogical process, there are a number of instruments by which the founders indirectly seek to apply their influence. In this work we first define the field of research, the state of the current knowledge of the subject and the basic concepts, and then we analyze the ways in which the founders use the influence, what pressure the school heads perceive and to what extent they are subject to it. In the practical part, we focus on primary schools in the Olomouc region in municipalities up to 5000 inhabitants where there is a prerequisite for the existence of only one school and there is usually a closer link between the school head and the mayor of the municipality. The practical part is based on questionnaires with the founders and the directors of the schools which are complemented with semi-structured interviews with the directors and the mayors of the municipalities. The results show that the majority of the founders do not influence the educational direction of the school. If the founders want to seek a change they choose to discuss it with the director the most often, less they tend to influence the school financially and rarely, they choose to dismiss a director. Decision making in the educational direction of the school of the most of the directors is not influenced by the opinions of the founders. Forty per cent of the directors consider the mayors’ (as the founders of the schools) educational knowledge to be below-average or insufficient.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK