Rodiče jako faktor ve vzdělávání z pohledu vybraných učitelů 2. stupně ZŠ
Název práce v češtině: | Rodiče jako faktor ve vzdělávání z pohledu vybraných učitelů 2. stupně ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Parents as a factor in education from the point of view of selected teachers of secondary school |
Klíčová slova: | zkušenosti učitele, rodiče, faktory ve vzdělávání, vzdělávací proces, základní škola |
Klíčová slova anglicky: | teacher experience, parents, factors in education, education process, elementary school |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.08.2017 |
Datum zadání: | 31.08.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2018 13:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zdůvodnění výběru tématu
Téma Rodiče jako faktor ve vzdělávání z pohledu učitele jsem si vybrala na základě své zkušenosti s metodou výuky matematiky pana profesora Hejného. Tato metoda vnímá za podstatné veškeré sociální aspekty, které žáka ovlivňují – tedy od pocitu úspěchu, který může pocházet, jak z vnitřní radosti z poznání, tak z vnějšího uznání vrstevníky, přes velmi důležitý aspekt komunikace ve třídě a zdravého klimatu či vztahu učitel – žák, až po již zmíněné téma rodiče. Tento sociální aspekt ve vzdělávání je často zmiňovaný ale spíše pojmem „rodina“. Mě ale začalo zajímat, nakolik žáky ovlivňuje právě komunikace s rodiči, nakolik kvalitu výuky ovlivňuje komunikace učitele s rodiči, jaký význam aspektu rodiče přikládají sami učitelé, nakolik vztah učitel – rodič ovlivňuje následně vztah učitel – žák a mnohé další. Nejprve jsem se nad tímto tématem zamýšlela z pohledu Hejného metody. Později mě ale napadlo, že toto téma je mnohem zajímavější z hlediska pedagogiky než z hlediska didakticko-matematického. A tak jsem se rozhodla vydat tímto směrem. Formulace problému, který bude v práci řešen: Jak je učiteli obecně vnímán faktor „rodiče“? Jaké jsou rozdíly mezi učiteli v tomto vnímání na základě jejich odlišných charakteristik? Jaké jsou konkrétní zkušenosti učitelů s rodiči? Cíl práce: Cílem práce je popsat individuální, konkrétní zkušenosti učitelů v oblasti práce s rodiči. Charakteristika metod: V metodologii budu využívat smíšeného výzkumu. Kvantitativní část výzkumu bude provedena dotazníkovým šetřením na co největším vzorku vybraných učitelů 2. stupně základních škol v celé České republice. Tito učitelé budou dotazováni na stejné položky jako později učitelé v kvalitativní části, ale nebudou po nich vyžadovány tak podrobné odpovědi. Kvalitativní část budu provádět pomocí strukturovaných rozhovorů na malém vzorku učitelů 2. stupně základních škol v Praze a přilehlém okolí. Kvantitativní část práce je nezbytná k tomu, aby mohly být vysloveny některé obecné závěry a následně potvrzeny či vyvráceny na konkrétních, individuálních zkušenostech učitelů z kvalitativního výzkumu. Struktura práce: Práce bude rozdělena na dvě části – část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se bude věnovat obecně faktorům ve vzdělávání a místa faktoru rodiče a rodina v žebříčku všech faktorů z hlediska relevantní literatury. V teoretické části budu definovat základní nezbytné pojmy pro mou práci jako je vzdělání a vzdělávání, vzdělávací proces, kurikulum, rodiče, rodina a další. Dále v teoretické části uvedu, jaké aspekty zejména ovlivňují učitele, abych mohla v praktické části tyto aspekty zohlednit při porovnávání individuálních zkušeností. Praktická část bude věnována výzkumu zaměřeného především na popis a porovnání zkušeností jednotlivých učitelů 2. stupně základních škol v Praze a blízkém okolí. Na základě výsledků tohoto výzkumu se následně budu snažit hledat podobnosti a obecná tvrzení korespondující se současným stavem vztahu učitelů a rodičů. |
Seznam odborné literatury |
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9. ŘÍHOVÁ, Jana. Třídní schůzky (způsob komunikace školy a rodičů). Brno, 2009. Bakalářská práce. SANDANYOVÁ, Petra. Rodina a její vliv na výchovu a vzdělání. Brno, 2008. Diplomová práce. |