Obraz novináře v současné „Quality TV“
Název práce v češtině: | Obraz novináře v současné „Quality TV“ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Image of the journalist in contemporary “Quality TV”. |
Klíčová slova: | Novinář, seriál, „Quality TV“, televize kvality, The Wire - Špína Baltimoru, Dům z karet, The Newsroom, archetyp, popkultura, reprezentace, HBO, Netflix |
Klíčová slova anglicky: | Journalist, TV show, „Quality TV“, television of quality, The Wire, House of Cards, The Newsroom, archetype, pop culture, representation, HBO, Netflix |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | prof. MgA. David Jan Novotný |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.06.2017 |
Datum zadání: | 19.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2019 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2019 |
Oponenti: | Mgr. Veronika Macková, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Zásady pro vypracování |
Kompilační metoda, Sledování vybraných seriálů, textuální a komparativní analýza materiálu. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura (nejméně 5 nejdůležitějších titulů k tématu a způsobu jeho zpracování; u všech titulů je nutné uvést stručnou anotaci na 2-5 řádků):
ARONSON, Linda. Scénář pro 21. století. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. Kniha scenáristky Lindy Aronson Scénář pro 21. století je považována za nejucelenější publikaci, jež se zaobírá psaním filmových scénářů. V jednotlivých kapitolách vysvětluje místy až vyčerpávajícím způsobem různé přístupy k psaní a strukturování filmového vyprávění. Knihu chci využít v praktické části, kde budu analyzovat narativní postupy a vývoj postav ve vybraných seriálech. ELSAESSER, Thomas, Jan. SIMONS a Lucette. BRONK. Writing for the medium: television in transition. Amsterdam: Amsterdam University Press, c1994. Sborník Writing for the medium: television in transition bude klíčový pro teoretickou část, kde se budu obecně zabývat fenoménem „Quality TV“. Publikace, kterou editoval mezinárodně uznávaný profesor Thomas Elsaesser je rozdělena do tří částí. V první se jednotliví autoři vyjadřují k fenoménu kvalitní televize, zde budu pracovat především s textem „Definitions of Quality, Jon Cook and Thomas Elsaesser“. Tématem druhé části je vztah literatury a televize a poslední soubor textů je o vědě v televizi. MITTELL, Jason. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. New York University Press, 2015. Jason Mittell si ve své knize všímá radikálních technologických inovací v televizním průmyslu, jež dle autora přímo ovlivnily nejen divácké návyky nebo žánrové rozpětí dramatické tvorby, ale také vysoce komplexní seriálové vyprávění, které se na ukázce několika děl snaží analyzovat a popsat. Jeho poznatky hodlám aplikovat na zkoumaný vzorek seriálů i v teoretické části práce. MCCABE, Janet a Kim. AKASS. Quality TV: contemporary American television and beyond. London: I.B. Tauris, 2007. Janet McCabe a Kim Akass ve své knize mapují televizní průmysl po roce 1996 s nástupem digitálních technologií i změn v marketingových strategiích. Ve sborníku se oslovení teoretici i profesionálové z televizního průmyslu zabývají otázkou, co vlastně znamená „Quality TV“ a jestli je produkce po roce 1996 skutečně tak inovativní a „filmová“, jak se tvrdí. Jednotlivé texty ve sborníku budou zásadní pro teoretickou část bakalářské práce. THOMPSON, Kristin. Storytelling in film and television. Cambridge: Harvard University Press, 2003. Uznávaná filmová teoretička a historička Kristin Thompson se ve své knize věnuje vyprávění v televizní dramatické tvorbě. Poukazuje přitom na to, že právě sofistikované narativní postupy stojí za úspěchem současné televizní tvorby a vyvrací tak tvrzení o jednoduchosti a povrchnosti televizních obsahů. Publikace mi poslouží pro rozšíření charakteristických znaků Quality TV i pro analýzu samotných seriálů. EHRLICH, Matthew C. a Joe SALTZMAN. Heroes and scoundrels: the image of the journalist in popular culture. University of Illinois Press, 2015. Matthew C. Ehrlich a Joe Saltzman ve své knize sledují, v jakých podobách byla žurnalistika i žurnalisté reprezentováni v televizi, kinematografii a dalších médiích. Pokládají si i otázku, zdali, a případně jak, popkultura mytologizuje nebo demytologizuje významné události v dějinách žurnalistiky. Publikaci použiji v druhé části teoretické části o reprezentaci žurnalistiky a žurnalistů v popkultuře. EHRLICH, Matthew C. Journalism in the movies. Urbana: University of Illinois Press, c2004. Starší práce Matthew C. Ehrlicha na obdobné téma je pro téma mé práce limitující v tom ohledu, že se primárně věnuje reprezentaci novinářů a novinařiny v hollywoodské kinematografii. Přesto věřím, že budu schopný knihu využít alespoň rámcově. MCNAIR, Brian. Journalists in film: heroes and villains. Edinburgh: Edinburgh University Press, c2010. Navzdory tomu, že se i kniha Briana McNaira Journalists in film: heroes and villains zaobírá obrazem novináře v kinematografii, bude přesto pro zkoumání reprezentace novináře v současné televizní tvorbě důležitá. McNair si mimo jiné pokládá otázku, co nám obrazy novináře v kinematografii říkají o roli žurnalistiky v liberálních demokratických společnostech. V jedné z kapitol píše o obrazech ženských novinářek ve filmu. Jsem proto přesvědčen, že mnoho postřehů Briana McNaira budu schopný využít. KOKEŠ, Radomír D. Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Filip Tomáš - Akropolis, 2016. Publikace Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění je v tuzemském kontextu unikátní, protože nabízí určité přístupy k nahlížení seriálové tvorby skrze neoformalistické základy a teorie fikčních světů. V knize se filmový teoretik Radomír D. Kokeš zabývá například tím, jak analyzovat vnitřní uspořádání seriálů, nebo jak tvůrci pracují s diváckou pozorností. Knihu využiji v praktické části bakalářské práce. NOVOTNÝ, David Jan. Budování příběhu, aneb, Demiurgie versus dramaturgie. Praha: Karolinum, 2007. Kniha Budování příběhu, aneb Demiurgie versus dramaturgie je cenným zdrojem pro čerpání a rozšíření znalostí o vypravěčských postupech a technikách. Poznatky z publikace hodlám využít při analyzování jednotlivých seriálů. Diplomové práce k tématu (seznam bakalářských, magisterských a doktorských prací, které byly k tématu obhájeny na UK, případně dalších oborově blízkých fakultách či vysokých školách za posledních pět let) SVOBODA, Martin. Vývoj novináře coby filmové postavy v americké kinematogafii. Praha, 2014. 97 s. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra žurnalistiky. Vedoucí diplomové práce Prof. MgA. D. J. Novotný. |
Předběžná náplň práce |
Tématem této bakalářské práce je reprezentace novinářů i žurnalistiky coby instituce v kontextu tzv. Quality TV, tedy fenoménu současné televizní dramatické tvorby, jež se vymyká ambiciózními produkčními hodnotami i komplexními vypravěčskými postupy. Autor chce za pomoci odborné literatury zmapovat a vymezit samotný pojem Quality TV i obsahové a formální prvky, jež jsou pro daný fenomén charakteristické. V teoretické části bych také představil některé archetypy, v nichž byli novináři zobrazováni v popkultuře s důrazem na seriálovou tvorbu.
V praktické části se pokusím analyzovat vybrané tři seriály, které bývají řazeny do kánonu děl Quality TV. Na seriálech House of Cards, Newsroom a The Wire: Špína Baltimoru využiji textuální a komparační analýzu za účelem pochopení a vysvětlení dramaturgické výstavby děl. Cílem bakalářské práce by pak mělo být zodpovězení otázky, zdali obraz novináře v současné Quality TV nabývá odlišných, specifických významů, než bylo v popkultuře zvykem doposud. |