Larp ve výuce literatury na střední škole
Název práce v češtině: | Larp ve výuce literatury na střední škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Use of larp in secondary school education |
Klíčová slova: | literatura|larp|hry|didaktika|herní adaptace|dramatická výchova |
Klíčová slova anglicky: | literature|larp|games|didactics|game adaptation|drama education |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. František Brož |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.06.2017 |
Datum zadání: | 15.06.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2019 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Východiskem teoretické části práce je zpracování a analýza zdrojů ze tří oblastí – didaktiky literatury, literární teorie a teorie her. Pozornost bude věnována zejména studiu odborných publikací zaměřených na užití hry ve výuce, rámcovým vzdělávacím programům a klasické literární teorii (zejména naratologii a teorii adaptace). Jako další zdroje poslouží kvalifikační práce s podobnou tematikou a v neposlední řadě také bakalářská práce autorky, která je zaměřena na vymezení vztahu larpu a literární teorie. S využitím uvedených zdrojů budou vysvětleny základní pojmy a vymezeno místo hry ve výuce. Těžištěm diplomové práce je praktická část. V jejím rámci bude vytvořeno několik her v délce 1-2 vyučovací hodiny, vycházejících z vybraných klasických literárních děl různých stylů, žánrů a období. V hrách bude v maximální možné míře pracováno s původním textem, hry by měly splňovat požadavky pro zařazení pod žánr larpu. Úkolem autorky bude vytvoření kompletních podkladů ke hrám (materiály pro žáky-hráče, učitele-uvádějícího). Hry by mělo být možné uvést ve výuce s minimální přípravou učitele i žáků. K tomu by mělo přispět i pilotní ověření her ve výuce, jehož součástí bude i zpětná vazba žáků. Závěrečnou etapou vývoje praktických materiálů budou případné úpravy a optimalizace výchozích materiálů na základě pilotního ověřování. |
Seznam odborné literatury |
BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. DOVHUNOVÁ, Petra. Zážitek ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ [online]. Praha, 2016 Dostupné z: ĎURÍKOVÁ, Lenka. Hra v roli, ako edukačná metóda v školskom prostredí [online]. Brno, 2015 Dostupné z: FOUSKOVÁ, Kristýna. Larp jako specifická metoda výchovné dramatiky ve vzdělávání adolescentů [online]. Brno, 2016. Dostupné z: HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy v oboru. Praha: Karolinum, 2014. HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinonice: H & H, 2007. KUBÍČEK, Tomáš, HRABAL, Jiří a BÍLEK, Petr A. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin, 2013. KUŘÍMSKÝ, Jakub. Implementace LARPu do osnov základních škol [online]. Brno, 2011. Dostupné z: LOUDOVÁ, Hana. Larp v perspektivě literární teorie a naratologie [online]. Plzeň, 2016. Dostupné z: MARUŠÁK, Radek. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2010. NETÍK, Ondřej. Příručka interaktivního vypravěčství: pro rpg, larp, didaktiku a pobavení začátečníkům i pokročilým.} Ostrava : Mytago, 2012. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. VANĚK, Jakub. Analýza a seznámení s oblastí her LARP [online]. Olomouc, 2010. Dostupné z: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp- |