Prorocký model katecheze jako reakce na otázky naší doby
Název práce v češtině: | Prorocký model katecheze jako reakce na otázky naší doby |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Prophetic model of catechesis as a response to the questions of our time |
Klíčová slova: | prorok, Ježíš z Nazareta, znamení doby, katecheze, svědectví, Druhý vatikánský koncil, současný svět, křesťanské společenství, angažovanost, pepež František |
Klíčová slova anglicky: | prophet, Jesus of Nazareth, signs of the times, catechesis, Second Vatican Council, today's world, Christian community, commitment, Pope Francis |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO) |
Vedoucí / školitel: | ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.06.2017 |
Datum zadání: | 07.06.2017 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2019 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.11.2018 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 29.11.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.01.2019 |
Oponenti: | doc. Dr. Ludvík Dřímal, Th.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Sběr a rozčlenění pramenů a literatury
2. Studium pramenů a literatury 3. Příprava a realizace vlastního programu, jeho reflexe 4. Pravidelné konzultace s vedoucím práce 5. Vypracování osnovy diplomové práce 6. Tvorba jednotlivých částí diplomové práce |
Seznam odborné literatury |
Dokumenty magisteria
Dokumenty II. vatikánského koncilu, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství2, 2002. BENEDIKT XVI.: Deus caritas est, encyklika z 25. prosince 2005. PAPEŽ FRANTIŠEK, Evangelii gaudium, apoštolská exhortace o hlásání evangelia v současném světě z 24. listopadu 2013. PAVEL VI., Evangelii nuntiandi, apoštolská exhortace z 8. prosince 1975. Publikace COMMISSION INTERDIOCÉSAINE DE CATÉCHÈSE, Le piège de la violence. Propositions pour une catéchèse en communauté, Namur: Lumen Vitae, 2017. ČERVENKOVÁ Denisa, Katolický pohled na náboženskou pluralitu, Praha: Karolinum, 2016. GIBELLINI Rosino, Teologické směry 20. století, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011. KOPPOVÁ Johanna, Izraelští proroci. Dnešní pohled na prorocké knihy Starého zákona, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. Časopisy Cesty katecheze, revue pro katechetiku a náboženskou pedagogiku, Praha: Česká biskupská konference / Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy, 2009 – dosud. Universum, revue České křesťanské akademie, Praha: Česká křesťanská akademie, 1990 – dosud. |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části bude nejprve představen fenomén proroctví ve starozákonním Izraeli a prorocká role Ježíše z Nazareta. Církev, vedena Kristovým Duchem, pokračuje v díle svého zakladatele a každý pokřtěný má mj. podíl na Ježíšově prorockém úřadu, rovnajícím se angažovanému svědectví. V tomto kontextu uchopíme dějinně-prorocký model katecheze, ve světle koncilních a pokoncilních dokumentů, s jeho sociálním akcentem blízkým papeži Františkovi. Získané poznatky zúročíme v praktické části na příkladu tvorby a prezentace katecheze na aktuální téma nahlédnuté očima evangelia a křesťanské víry. Pokusíme se ukázat, jak může prorocká katecheze pomoci dospělým věřícím porozumět „znamením naší doby“ a přispět k růstu společenství křesťanů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theoretical part of this paper first presents the phenomenon of prophesy in the Israel of the Old Testament, and the prophetical role of Jesus of Nazareth. The Church, guided by the Spirit of Christ, carries on with the work of its founder and anyone who has been baptized takes a share, among other things, in the prophetical office of Jesus, tantamount to a commitment to bear witness. It is within this context that we comprehend the historico-prophetic catechesis, in the light of the documents of the Second Vatican Council and later documents, with its social emphasis (the latter being close to the thinking of Pope Francis). In the practical part of this paper, the understanding thus gained is being put to good use, drawing on the example of how to create and present a catechesis on current topics, seen from the vantage point of the gospel and of Christian faith. We attempt to show how prophetic catechesis may help adult believers understand the "signs of this age" and contribute to the growth of the community of Christians. |