Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Obsahová analýza učiva botaniky v českých učebnicích přírodopisu se zaměřením na skupinu keřů
Název práce v češtině: Obsahová analýza učiva botaniky v českých učebnicích přírodopisu se zaměřením na skupinu keřů
Název v anglickém jazyce: Content Analysis of Czech Textbooks of Biology with Focus on Shrub Species
Klíčová slova: botanika, keř, obsahová analýza, učebnice
Klíčová slova anglicky: botany, shrub, content analysis, textbook
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: závěrečná práce CŽV
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 16.05.2017
Datum zadání: 16.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 19.09.2018
Oponenti: Mgr. Kateřina Nodžáková
 
 
 
Předběžná náplň práce
Závěrečná práce je zaměřena na obsahovou analýzu učiva botaniky v devíti českých učebnicích přírodopisu pro základní školy a víceletá gymnázia s ohledem na zastoupení keřů. Věnovala jsem se především tomu, jak, a v jakém rozsahu je daná skupina v učebnicích prezentována. Provedla jsem analýzu textu i obrázků učebnicích přírodopisu týkajících se keřů, při které jsem sledovala počty keřů v textu a keřů zobrazených, celkové počty uváděných semenných rostlin, analyzovala jsem informace uvedené v textu učebnice, i části rostlin, které jsou zobrazovány. Práce ukázala významné rozdíly mezi jednotlivými učebnicemi zejména v celkovém množství uváděných keřů, i v počtu keřů zobrazovaných. Učebnice SPN obsahovaly nejširší spektrum jak keřů, tak i celkově semenných rostlin a zároveň byly vybaveny bohatou informační i obrazovou částí. Minimalistickou učebnicí, co se týče celkového počtu uváděných semenných rostlin i co do složky informační a obrazové, je učebnice nakladatelství Jinan (1998). Další učebnice volí rozdílné strategie v prezentaci keřů, některé upřednostňují složku obrazovou, jiné informační. Získané výsledky mohou pomoci učitelům v orientaci na trhu učebnic.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This work is devoted to the content analysis of nine Czech textbooks of biology for primary and grammar schools with the focus on the description of shrub species. I focused mainly on how and to what extent each group of shrubs is presented in the textbook. I analyzed both the text and the pictures in the textbooks. Within the analysis, I monitored the number of shrub species mentioned in the text, the number of shrub species shown on the pictures and the total number of listed seed plants. I also analyzed what parts of plants are displayed in the pictures. The work showed that there are significant differences between the textbooks, especially as concerns the total number of shrub species which are mentioned in the text or shown on the pictures. The SPN textbooks described the widest range of shrub species and seed plants in general and they also contained a rich information area with many pictures. On the other hand, the minimalistic textbook with limited information area and a small number of pictures related to seed plants is the textbook of Jinan (1998). Other textbooks choose different strategies in the presentation of shrub species. Some of them prefer pictures, other the textual information. The results of this work can help teachers to orientate in the textbook market.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK