Česká folková scéna a politická persekuce po roce 1977
Název práce v češtině: | Česká folková scéna a politická persekuce po roce 1977 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech folk scene and political persecution after 1977 |
Klíčová slova: | folk, normalizace, exil, Akce asanace, Šafrán, operace StB, písničkář, Charta 77 |
Klíčová slova anglicky: | folk, standardization, exile, Action sanitation, Saffron, secret police operations, songwriter, Charter '77 |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jaroslav Čechura, DrSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.04.2017 |
Datum zadání: | 25.04.2017 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.04.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.06.2017 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 15.06.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2017 |
Oponenti: | doc. PhDr. ThLic. Marek Šmíd, Ph.D. et Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
1. Archiv bezpečnostních složek
2. Císařovská Blanka, Přečan Vilém, Charta 1977 – 1989, Praha 2007. 3. Dorůžka Lubomír, Panorama populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní, Praha 1987. 4. Emmert František, Průvodce českými dějinami 20. století, Brno 2012. 5. Houda Přemysl, Šafrán, Praha 2008. 6. Houda Přemysl, Intelektuální protest, nebo masová zábava, Praha 2014. 7. Karlík Viktor, Anticharta, Praha 2002. 8. Kosatík Pavel, Charta: 1977: jak z rock´n´rollu vznikla Charta 77, Praha 2026. 9. Nebojsa Bořivoj, Normalizace, to je ono!, Tišnov 2001. 10. Nešpor Zdeněk, Děkuji za bolest…, Brno 2012 11. Prokeš Josef, Česká folková píseň, Brno 2011. 12. Ústav pro studium totalitních režimů 13. Veit Vladimír, Ještě to neskončilo, Praha 2016. 14. Vejražka Lubomír, Nezhojené rány národa, Praha 2012. 15. Vlasák Vladimír, Folkaři, Řitka 2008. 16. Vondrák Jiří, Legendy folku & country, Brno 2004. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce Česká folková scéna a politická persekuce po roce 1977 se zabývá událostmi folkové scény v ČSSR po vydání Charty 77. DP je zaměřena zejména na členy folkového uskupení Šafrán. Časový úsek práce je tedy vymezen událostmi po roce 1977 až do první poloviny 80. let v tehdejším Československu. DP je rozdělena do dvou částí. Úvod práce a její první část je věnována politické a kulturní situaci sedmdesátých let 20. století. V druhé části práce je popsán vznik a vývoj folkové hudby jako samostatného hudebního žánru v ČSSR.
Hlavním cílem práce je dílčí zachycení životní situace, ve které se nacházeli folkoví písničkáři v tomto určeném časovém období. Vychází z popisu osobních vzpomínek vybraných hudebníku na politickou persekuci, která se zaměřovala rovněž na jejich tvorbu. Závěrečná část diplomové práce je věnována vzniku a průběhu operace StB tzv. Akce Asanace. Akce měla dopad nejen na osobní život těchto tvůrců, ale také další vývoj folkové hudby v druhé polovině 20. století v Československu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Thesis Czech folk scene and political persecution after 1977, deals with the events in Czechoslovakia folk music scene after the release of Charter 77. Thesis is focused on members of the folk group Šafrán (Saffron). Studied period of time is placed between 1977 and the first half of the 80s in Czechoslovakia. Thesis is divided into two parts. Introduction of the thesis and its first part is dedicated to the political and cultural situation of the 70s of the 20th century. The second part of the thesis describes the origin and development of folk music as an independent musical genre in Czechoslovakia. The main aim of the thesis is a partial depiction of life situation of folk singer-songwriters in the specified time period. Thesis is based on chosen musician’s personal memories of political persecution, which was directed against their work as well. The final part of the thesis is dedicated to the development and course of the secret police Action Asanace (Redevelopment). The event had an impact not only on the personal lives of these artists, but also on the further development of folk music in the late 20th century in Czechoslovakia. |