Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv pořadí narození na úspěchy ve vzdělání a porovnávání sourozenců ze strany pedagodů
Název práce v češtině: Vliv pořadí narození na úspěchy ve vzdělání a porovnávání sourozenců ze strany pedagodů
Název v anglickém jazyce: The effect of birth order on educational achievement and comparing siblings by teachers
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radim Kuba
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.11.2017
Datum zadání: 23.11.2017
Datum odevzdání elektronické podoby:16.08.2018
Oponenti: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
o Předběžná náplň práce: Pořadí narození významným způsobem ovlivňuje osobnost člověka. Každý sourozenec vnímá své okolní prostředí specificky a na stejný podnět může vývojově reagovat různými způsoby. I přes sdílené rodinné prostředí se proto v praxi často setkáváme s velmi markantními rozdíly nejen v oblasti osobnostních rysů člověka, ale i ve znalostech a dovednostech u jednotlivých sourozenců. Častým jevem je (zejména na menších školách), že učitelé i verbálně žáky=sourozence vzájemně srovnávají. Vzhledem k opakovaně prokázaným lepším studijním schopnostem prvorozených lze předpokládat, že učitelé při srovnávání častěji dávají mladšímu sourozenci „staršího“ za vzor, odkazují se na jeho lepší známky a výkony v jednotlivých předmětech. To však může mladšího sourozence významně ovlivnit a případně ještě vyostřit kompetitivní atmosféru a snahu se lišit. Výsledkem tedy může být pravý opak – místo lepších známek ještě horší výsledky.
o Náplní práce by bylo poskytnout základní vhled do problematiky sourozeneckých konstelací, provést dotazníkové šetření na základních či středních školách a kvantitativně analyzovat subjektivní výpovědi sourozenců týkající se porovnávání ze strany učitelů, jejich možné negativní/pozitivní důsledky a vyvodit případná doporučení pro pedagogy do praxe.
o Práci je možné zpracovávat rovněž jako bakalářskou práci (rešerši).
o V případě zájmu o téma nejdříve kontaktujte osobu školitele na radimkuba@email.cz
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK