Srovnávání sourozenců ze strany rodičů a pedagogů s ohledem na jejich pořadí narození a pohlaví
Název práce v češtině: | Srovnávání sourozenců ze strany rodičů a pedagogů s ohledem na jejich pořadí narození a pohlaví |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The teacher’s and parental comparison of siblings regarding their birth order and sex |
Klíčová slova: | pořadí narození, pohlaví sourozenců, srovnávání sourozenců, školní prostředí, motivace |
Klíčová slova anglicky: | birth order, sex of siblings, comparison of siblings, school environment, motivations |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.08.2018 |
Datum zadání: | 02.10.2018 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.08.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2021 |
Oponenti: | Mgr. Denisa Průšová, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
o Předběžná náplň práce: Pořadí narození významným způsobem ovlivňuje osobnost člověka. Každý sourozenec vnímá své okolní prostředí specificky a na stejný podnět může vývojově reagovat různými způsoby. I přes sdílené rodinné prostředí se proto v praxi často setkáváme s velmi markantními rozdíly nejen v oblasti osobnostních rysů člověka, ale i ve znalostech a dovednostech u jednotlivých sourozenců. Častým jevem je (zejména na menších školách), že učitelé i verbálně žáky=sourozence vzájemně srovnávají. Vzhledem k opakovaně prokázaným lepším studijním schopnostem prvorozených lze předpokládat, že učitelé při srovnávání častěji dávají mladšímu sourozenci „staršího“ za vzor, odkazují se na jeho lepší známky a výkony v jednotlivých předmětech. To však může mladšího sourozence významně ovlivnit a případně ještě vyostřit kompetitivní atmosféru a snahu se lišit. Výsledkem tedy může být pravý opak – místo lepších známek ještě horší výsledky. o Náplní práce by bylo poskytnout základní vhled do problematiky sourozeneckých konstelací, provést dotazníkové šetření na základních či středních školách a kvantitativně analyzovat subjektivní výpovědi sourozenců týkající se porovnávání ze strany učitelů, jejich možné negativní/pozitivní důsledky a vyvodit případná doporučení pro pedagogy do praxe. o Práci je možné zpracovávat rovněž jako bakalářskou práci (rešerši). o V případě zájmu o téma nejdříve kontaktujte osobu školitele na radimkuba@email.cz |