V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
Rodičovské kompetence a psychická odolnost dítěte předškolního věku
Název práce v češtině: | Rodičovské kompetence a psychická odolnost dítěte předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Parental Competence and Resilience of Preschool Children |
Klíčová slova: | Psychická odolnost|resilience|vnímaná rodičovská kompetence|dítě předškolního věku|vývoj resilience |
Klíčová slova anglicky: | Resilience|perceived parental competence|preschool child|resilience development |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.04.2017 |
Datum zadání: | 03.04.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.04.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Vývoj psychické odolnosti je dobře prozkoumaným tématem převážně u adolescentů jak u rizikové, tak běžné populace. Mezi méně prozkoumané skupiny patří děti předškolního věku, na které se zaměří tato diplomová práce. Psychická odolnost předškolních dětí bude posuzovaná v souvislosti s rodičovskými kompetencemi jejich rodičů. Tyto kompetence definované jako "rodičovské chování, dovednosti a strategie podporující pozitivní a adaptivní výsledky v oblasti rozvoje dítěte“ (Jones, Prinz, 2005) představují společně s vnímanou osobní účinností klíčové prvky pro rozvoj efektivního rodičovství a zároveň jsou významnými protektivními faktory ve vývoji dítěte. (Coleman & Karraker, 1997).Cílem práce bude zjistit, jak se tyto rodičovské kompetence odrážejí na psychické odolnosti dítěte.
Empirická část bude realizována formou kvantitativního výzkumného designu. Paralelně s výzkumem, který v současné době probíhá, budou sbírána data u matek a otců předškolních dětí ve věku 3-5 let. Pro měření rodičovských kompetencí matky a otce bude použita škála Parenting sense of competence scale (Johnston, Mash, 1989). Pro zjišťování psychické odolnosti dítěte bude použit dotazník pro rodiče a učitele dítěte Devereux early childhood assessment (LeBuffe, Naglieri, 1999). Výzkum bude proveden u výzkumného souboru cca 50 – 60 dětí a jejich rodičů. |
Seznam odborné literatury |
Becvar, D. (2013). Handbook of Family Resilience. Berlin: Springer.
Cyrulnik, B. (2007). École et résilience. Paris: Odile Jacob. Delage, M. (2008). La résilience familiale. Paris: Odile Jacob. L. Gilmore M. Cuskelly. (2009). Factor structure of the Parenting Sense of Competence scale using a normative sample. Care, Health & Development, 35 (1), 48-55. Goldstein, S., Brooks, R. (2013). Handbook of Resilience in Children. US: Springer. Horáková, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada. Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. |