Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení.
Rovnováha a možnosti jejího ovlivnění motorickým učením
Název práce v češtině: Rovnováha a možnosti jejího ovlivnění motorickým učením
Název v anglickém jazyce: Balance and ways of affecting it by motor learning
Klíčová slova: rovnováha, motorické učení, posturální stabilita, posturografie
Klíčová slova anglicky: balance, motor learning, postural stability, posturography
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: MUDr. Karla Kotková
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.03.2017
Datum zadání: 09.04.2018
Datum a čas obhajoby: 18.06.2018 08:00
Místo konání obhajoby: Albertov 7, Praha 2, REHAD1, Albertov 7, přízemí, knihovna
Datum odevzdání elektronické podoby:12.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01226)
Oponenti: MUDr. Markéta Janatová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce je teoreticko-praktická. V teoretické části je probrána problematika rovnováhy a motorického učení. Jsou zde vysvětleny důležité pojmy a uvedeny základní standardizovaná vyšetření rovnováhy a fyzioterapeutické metody ovlivňující rovnováhu na principu motorického učení.
Praktická část je výzkumného typu, zaměřená na sběr dat a jejich parciální analýzu. Dobrovolně se jí zúčastnilo 16 zdravých dívek bez poruchy rovnováhy. Cílem bylo posoudit vliv motorického učení na rovnováhu těchto probandek. Motorické učení probíhalo 10 týdnů s frekvencí jedné jednotky MU týdně na stabilometrické plošině Nintendo Wii s využitím interaktivního rehabilitačního systému Homebalance. Před zahájením a po absolvování všech 10 jednotek motorického učení byla rovnováha probandek vyšetřena pomocí statické posturografie. Bylo testováno 12 variant stojů. U všech stojů kromě stoje 3 byly sledovány parametry SKG area, SKG lenght, Maximum amplitud ML a Maximum amplitud AP. U stoje 3 byly sledovány parametry Maximum amplitud ML, Maximum amplitud AP, Total area, Forward area, Backward area, Right area a Left area. Získané hodnoty vybraných parametrů byly zpracovány v programu MS Excel a statisticky porovnány. K posouzení efektu motorického učení byl použit párový t-test. Výsledky ukazují zlepšení rovnováhy především v parametrech SKG area, Maximum amplitud AP a Maximum amplitud ML. U stojů 3, 5, 6 a 11 nedošlo k žádnému statisticky významnému posunu hodnot. V parametru Maximum amplitud ML u stoje 10 došlo ke zhoršení rovnováhy o 35,9 %.
V diskuzi je zhodnocen průběh praktické části a dosažené výsledky a jsou zde zmíněné studie s podobným cílem.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis is a theoretical-practical thesis. In the theoretical part, the problems of balance and motor learning, are discussed. This part includes explanation of basic terms and presentation of basic standard balance tests and physiotherapeutic methods improving balance.
The practical part is of a research type and focuses on data collection and their partial analysis. The study was performed on 16 respondents – healthy young females without balance dysfunction. The aim of the bachelor thesis was to evaluate an effect of motor learning on the balance of these volunteers. Motor learning took place on stabilometric platform Nintendo Wii Balance Board with the use of interactive Homebalance system. All respondents underwent the program of motor learning once a week for the duration of 10 weeks. Both before and after the learning, the volunteers were examined through static posturography. They performed a series of 12 different standing balance tasks. In all tasks, apart from task 3, SKG area, SKG lenght, Maximum amplitud ML and Maximum amplitud AP parameters were monitored. In balance task 3, Maximum amplitud ML, Maximum amplitud AP, Total area, Forward area, Backward area, Right area and Left area parameters were monitored. The acquired data of selected parameters was processed in MS Excel and statistically compared. Pair t-test was used to evaluate the effect of the motor learning. The results show balance improvements mainly in parameters of SKG area, Maximum amplitud AP and Maximum amplitud ML. There was no significant shift in values on standing balance tasks 3, 5, 6 and 11. Balance task 10 exhibited a balance impairment of 35,9 % in Maximum amplitud ML.
The final section, ‘Discussion’, evaluates gathered data and compares results, moreover studies with similar topic are mentioned.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK