Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Příčiny odchodu začínajících učitelů z profese
Název práce v češtině: Příčiny odchodu začínajících učitelů z profese
Název v anglickém jazyce: Drop-out of the beginning teachers
Klíčová slova: Adaptační období, fluktuace učitelů, indukce, míra drop-outu, odchod z profese, prevence, příčiny drop-outu, začínající učitel
Klíčová slova anglicky: Induction period, teacher turnover, drop-out rate, drop-out, prevention, reasons of drop-out, novice teacher
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 29.03.2017
Datum zadání: 29.03.2017
Datum a čas obhajoby: 22.05.2019 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:17.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Alena Thorovská
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na příčiny odchodu začínajících učitelů z profese a na možnou prevenci tohoto jevu. Praktická část bude realizována hloubkovými rozhovory s pedagogy, kteří odešli z profese v prvních 3 – 5 letech.
Seznam odborné literatury
BÁRTOVÁ, Zdenka. Jak zvládnout stres za katedrou. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. ISBN 9788074021107.
BARTŮŇKOVÁ, Staša. Stres a jeho mechanismy. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-802-4618-746.
BLAŽKOVÁ, Vlasta. Psychická zátěž učitelů a další rizikové faktory. Výsledky pilotní studie Státního zdravotního ústavu. Školství. 2003, č.11.
HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.
MLČÁK, Zdeněk. K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace. 2000, č. 3, s. 12-24
PÍŠOVÁ, Michaela a Světlana HANUŠOVÁ. Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika : časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha : Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2016, 66(4), 386-407. ISSN 0031-3815.
PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. První pomoc pro pedagogy. ISBN 80-725-4474-8.
PRŮCHA, Jan. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8621-7.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
Předběžná náplň práce
1. Profese učitele - vymezení učitele a začínajícího učitele, profesní kompetence
2. Profesní zátěž učitelů, vstup do profese a s ním spojené problémy
3. Odchod začínajících učitelů z profese - příčiny, míra, důsledky
3. Prevence odchodu začínajících pedagogů – adaptační období
4. Praktická část – smíšený design výzkumu
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK