Ideální učitel očima dětí na prvním stupni základní školy
Název práce v češtině: | Ideální učitel očima dětí na prvním stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The ideal teacher through the eyes of children at first grade of primary school |
Klíčová slova: | ideální učitel, autorita pedagoga, osobnost učitele, profese pedagoga, interakce pedagoga se žáky, potřeby žáků, 1. stupeň, základní škola |
Klíčová slova anglicky: | ideal teacher, pedagoguec authority, teacher’s personality, pedagogue profession, pedagogue interaction with pupils, the needs of pupils, primary education, elementary school |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.03.2017 |
Datum zadání: | 28.03.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 01.06.2018 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.06.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Anna Mašková |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude vypracována dle pravidel Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Práci vypracuji samostatně, použiji pouze prameny uvedené v seznamu literatury a budu řádně citovat všechny použité zdroje dle citační normy. Kvalitativní výzkum bude realizován na principu zakotvené teorie. Při práci s žáky, zpracování i prezentaci práce budou respektovány etické normy výzkumné práce. |
Seznam odborné literatury |
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. ŠVAŘÍČEK, R., Šeďová a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka učitele. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce si klade za cíl najít nejideálnějšího učitele pro děti na prvním stupni, na základě jejich představ a podnětů, které byly zpracovány formou kvalitativního výzkumu. Teoretická část práce se zabývá osobností učitele, jeho vzhledem a povahou, profesí učitele a jeho autoritou. Věnuje se také pedagogickým metodám a dovednostem, vztahu žáka a učitele, hodnocení žáků a rizikovému chování pedagogů. Zaměřuje se na mladší školní věk, jeho vymezení a stručnou charakteristiku. Jsou také zmíněny typologie učitelů. Empirická část se zaměřuje na analýzu a porovnání výsledků skupinové činnosti žáků na prvním stupni. Výzkum byl realizován na dvou pražských základních školách, kde žáci pracovali ve skupinách, vytvářeli kresby učitelů a poté jsme nad kresbami diskutovali. Kvalitativní výzkumné šetření bylo zpracováno metodou zakotvené teorie. Při sběru dat byla využita metoda kresby a skupinový rozhovor. Cílem práce je zmapovat, jaké představy mají žáci na prvním stupni o ideálním a nejhorším učiteli, který by je mohl učit.Výsledky ukázaly, jaká přání a požadavky mají prvostupňoví žáci na ideální učitele. Výzkum také přinesl poznatky o tom, jak by podle názorů dětí mladšího školního věku vypadali nejhorší možní učitelé. V závěru práce je představeno, jak by měl vypadat ideální učitel z pohledu dětí prvního stupně na základní škole.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor’s thesis is focused on discovery of possible “perfect teacher for elementary school children” based on results from qualitative research. Theoretical part of thesis is focused on, among others, the teacher as a person, his appearance and demeanor, teaching as a profession and teacher’s authority. It’s also covering topics such as specific pedagogic methods and skills, relationship between teacher and pupils, their evaluation and inappropriate behavior of teachers towards them. In this thesis, I’m working with children from younger school age, definition and further characteristics of this term is also part of the thesis. As well as some teacher’s typologies. Empirical part on the other hand provides analysis and comparison of results from group activities of elementary school students. Research was conducted on two different elementary schools in Prague, where pupils (divided into two groups) were tasked with paining their visualization of perfect and worst possible teacher. After the painting was done, further discussion regarding specific remarks and reasoning took a place. Qualitative research was conducted by grounded theory method, specifically with painting and discussion. The final objective of this thesis is to find out, who is the best, and the worst, possible teacher for elementary school students, based on their own preferences. These preferences showed what attributes should ‘ideal’ and ‘worst’ teacher possess.
|