Prevence šikany na základní škole prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy.
Název práce v češtině: | Prevence šikany na základní škole prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Prevention of bullying in elementary schools through personal and social education |
Klíčová slova: | Prevence, šikana, osobnostní a sociální výchova, Projekt Odyssea, evaluace, klima školní třídy, klima školy |
Klíčová slova anglicky: | Prevention, bullying, personality and social education, Projekt Odyssea, evaluation, school class climate, school climate |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 17.02.2017 |
Datum zadání: | 17.04.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
I. Studující vyhledá a zpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Zpracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice.
II. Studující navrhne a realizuje empirické šetření, vypracuje popis výzkumné metodologie. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s teoretickými poznatky. III. Všechny zásadní kroky studující průběžně konzultuje s vedoucím práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům Opatření děkana 8/2015 a Přílohy č. 1 k tomuto opatření. |
Seznam odborné literatury |
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, ISBN 80-86642-08-9.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2010, ISBN 978-80-247-2991-6. JANOŠOVÁ, Pavlína. Psychologie školní šikany. Vyd. 1. Praha: Grada, 2016, ISBN 978-80-247-2992-3. ŠVEC, Jakub, JEŘÁBKOVÁ, Simona, KOLÁŘ, Michal. Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Vyd. 1. Praha: Projekt Odyssea, 2007, ISBN978-80-87145-27-2 KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-871-5. VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Vyd. 1. Občanské sdružení ASIS, Gorkého 499, 272 01 Kladno, 2006, ISBN 80-239-4908-X. ARTHUR, James,DAVIDSON, Jon, Social Literacy Citizenship Education And The National Curriculum. Vyd. 1. Routledge Falmer, 2000, ISBN: 978-0-415-22795-7. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce je zaměřena na prevenci šikany prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy kurzů Projektu Odyssea na základní škole. Cílem práce bylo zjistit, jak žáci, pedagogové a vedení školy vnímají kurzy Projektu Odyssea a zda mají preventivní kurzy vliv na kolektiv v jednotlivých třídách.
Data byla získána z rozhovorů se žáky, pedagogy, vedením školy a dotazníkovým šetřením se žáky . Dotazníky zjišťují klima jednotlivých tříd, vztahy mezi žáky ve třídách, nebo to, jak žáci vnímají komunitní kruhy a kurzy Projektu Odyssea. Výsledky výzkumu ukazují pozitivní vliv kurzů Projektu Odyssea na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Vliv kurzů osobnostní a sociální výchovy pozitivně podporuje dobré mezilidské vztahy mezi žáky samými, mezi žáky a učiteli a je přínosem pro celkové klima školy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis is focused on the prevention of bullying through personality and social education courses Projekt Odyssea in elementary school. The goal of this work is to determine how pupils, educators and school leaders perceive the courses Projekt Odyssea and whether preventive courses have impact on collectives of individual classes.
Data was obtained from interviews with pupils, teachers, school management and the questionnaire survey with pupils. Questionnaires detect the climate of individual classes, relationships between pupils in the classroom, or how students perceive community circles and classes Projekt Odyssea. The results of the research show a positive effect of classesProjekt Odyssea on the personality and social development of pupils. The effect of courses of personality and social education positively promotes good relationships between pupils themselves, between pupils and teachers and this is benefit to the overall school climate. |