![]() | Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení. |
Využití deskových her pro výuku českého jazyka na 1.st. ZŠ
Název práce v češtině: | Využití deskových her pro výuku českého jazyka na 1.st. ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Board games used for teaching Czech in Primary Schools |
Klíčová slova: | hra, desková hra, stolní hra, jazyková hra, komunikace, výuka češtiny, žák |
Klíčová slova anglicky: | play, game, board game, language game, communication, Czech language education, pupil |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.11.2016 |
Datum zadání: | 07.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Olga Palkosková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka prostuduje literaturu věnovanou využití hry při výuce mateřského jazyka. Zmapuje rovněž nabídku deskových her vhodných pro výuku mateřského jazyka na prvním stupni a posoudí jejich vhodnost.
Následně vytvoří vlastní soubor několika deskových her, u nichž navrhne funkční pravidla, odůvodní jejich využitelnost při výuce mateřského jazyka a provede reflexi práce (tj. stanoví jazykové a komunikační cíle, kterých má být hrou dosaženo, posoudí efekt her a upozorní na kritická místa a vhodnost a nevhodnost zařazení hry do výuky na prvním stupni). |
Seznam odborné literatury |
Bariaková, Z. - Gálisová, A. - Vančíkovvá, K.: Jazykové a literárne hry. Banská Bystrica: UMB, 2012.
Pišlová, S.: Jazykové hry. Praha: Fortuna, 2010. Pišlová, S.: Pojďme se učit. Praha: PedF UK, 2011. Suchánková, E.: Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2010. Uhlířová, J.: Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: UK PedF, 2003. Vodička, J. - Vodičková, I.: Klíčové kompetence hrou. Praha: ČPK, 2007. |
Předběžná náplň práce |
Cílem této diplomové práce je přispět do diskuse týkající se vhodnosti využití deskových her ve výuce a potvrdit, že deskové hry jsou regulérní didaktickou metodou používanou ve výuce českého jazyka. Teoretická část práce se zabývá hrou, jejím místem ve vyučování, deskovými hrami, jejich charakteristikou, druhy a využitím ve vyučování. Jsou zde zmíněna pozitiva i negativa, s nimiž se vyučující mohou setkat při snaze využít deskové hry při výuce češtiny a také jejich přínosy pro rozvoj klíčových kompetencí. Dále je v práci uveden přehled jazykových her vhodných do hodin českého jazyka, které jsou k dostání na tuzemském trhu, včetně jejich hodnocení podle předem stanovených kritérií. Také je zde uveden soubor vlastních deskových her, vytvořený pro potřeby učitele mateřského jazyka v 1.–5. třídě. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main aim of this diploma thesis is to make a contribution to discussion about suitability of using board games in education and to confirm that making use of board games is a valid didactical method used for teaching Czech language. Theoretical part is focused on play and game, making use of games in education, board games, their characteristics, categories, types and utilization in education. Following chapters explore advantages and disadvantages of using board games for teaching Czech which encounter Primary school teachers and contributions of games to devepolment of key competences. Further in the work, an overview/summary of Czech language board games suitable for teaching Czech and available on the Czech market is stated. These games were evaluated according to beforehand set criteria. A collection of my own board games created for needs of Czech language Primary school teachers follows. |