Blog jako fenomén online žurnalistiky
Název práce v češtině: | Blog jako fenomén online žurnalistiky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Blog as a phenomenom of online journalism |
Klíčová slova: | Blog, žurnalistika, nová média, sociální sítě, bloger |
Klíčová slova anglicky: | Blog, journalism, new media, social networks, blogger |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Filip Huněk, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.01.2017 |
Datum zadání: | 05.01.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 07.02.2017 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H105, 105, Hollar - místn. č. 105 (pro SZZk) |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.01.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.02.2017 |
Oponenti: | PhDr. Jan Křeček, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
Tištěné zdroje
ALLAN, Stuart (ed.) a Einar THORSEN (ed.). Citizen journalism: global perspectives. New York: Peter Lang, 2009, xii, 277 s. Global crisis and the media, vol. 1. ISBN 978-1-4331-0295-0. BEDNÁŘ, Vojtěch. Internetová publicistika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 210 s. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3452-1. BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3028-8. BRUNS, Axel. Blogs, Wikipedia, Second life, and Beyond : From production to produsage. New York: Peter Lang, c2008, x, 418 s. ISBN 978-0-8204-8866-0. BURDUJA, Ivona. Institutionalized Journalism vs. Citizen Journalism. In: Média dvacet let poté. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, s. 266-274. ISBN 9788073674465. BYRON, DL a Steve BROBACK. BLOGY: Publikuj a prosperuj. Praha: Grada Publishing a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2064-7. BURGESS, Jean a Joshua GREEN. Youtube: Digital media and society series. Cambridge: Polity Press, 2009. ISBN 978-0-7456-4478-3.1. GILLMOR, Dan. We the Media: Grassroots Journalism by the People, for the People. Sebastopol: O'Reilly Media Inc, 2004. ISBN: 0-596-00733-7. DISMAN, Miloslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele - 3. vyd. - V Praze: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0139-7 FLEW, Terry. New Media. Sydney: Oxford University Press, 2008. ISBN 9780195551495. HARCUP, Tony. Journaslim: Principles and practice. 3rd. London: SAGE Publications Ltd, 2015. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost: Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha: Portál, s.r.o., 2003. ISBN 80-7178-697-7. LISTER, Martin, Jon DOVEY, Seth GIDDINGS, Iain GRANT a Kieran KELLY. New Media: A critical introduction. London and New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-22377-6. MANOVICH, Lev. The Language of New Media. United States of America: Massachusetts Institute of Technology, 2001. ISBN 978-0-262-13374-6. MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-840-6. MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: Karolinum Press, 2016. ISBN 9788024630939. MÖLLER, Erik. Die heimliche Medienrevolution: wie Weblogs, Wikis und freie Software die Welt verändern. Heise, 2005. ISBN 9783936931167. OSVALDOVÁ, Barbora a Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. Praha: Karolinum, 2009, 195 s. ISBN 9788024616841 OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007, 263 s. ISBN 978-80-7277-266-7. OSVALDOVÁ, Barbora a kolektiv. Zpravodajství v médiích. Praba: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1899-9. PAPACHARISSI, Zizi ed. Journalism and Citizenship: New Agendas in Communication. New York: Routledge, 2009. 232 s. ISBN 978-0-415-80499-8. PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742. RETTBERG, Jill Walker. Blogging. Cambridge: Polity, 2014. ISBN 978-0745663654. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 539 s., [4] s. obr. příl. Ţurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9. ŠEMBEROVÁ, Kristina. Není blog jako blog. In: OSVALDOVÁ, Barbora a Alice TEJKALOVÁ. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. Praha: Karolinum, 2009. THOMPSON, Mel. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-806-6. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010, 296 s. ISBN 978-80-7367-683-4. URBAN, Lukáš, Josef DUBSKÝ a Karol MURDZA. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4. VOLEK, Jaromír - JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Mediální studia: východiska a výzvy. Mediální studia. 2006, roč. 1, č. 1, s. 8-21. ISSN 1801-9978. VYBÍRAL, Zdeněk. (2000). Psychologie lidské komunikace. (Vyd. 1., 263 s.) Praha: Portál. WIMMER, Roger D. a Joseph R. DOMINICK. Mass Media Research: An Introduction. Wadsworth Publishing, 2010. ISBN 78-1439082744. Online zdroje ANDREWS, Paul. Is Blogging Journalism? In: Nieman Reports [online]. Fall 2003 [cit. 2016-12-11]. BIRD, Elizabeth. The Future of Journalism in the Digital Environment [online]. 2009, 2015-11-24 [cit. 2015-11-24]. Dostupné z: http://www.academia.edu/8237300/The_Future_of_Journalism_in_the_Digital_Environment BLOOD, Rebecca. Weblogs and Journalism: Do They Connect? In: Nieman Reports [online]. Fall 2003 [cit. 2016-11-25]. Dostupné z: http://niemanreports.org/articles/weblogs-andjournalism-do-they-connect BRENNEN, Bonnie. The future of journalism [online]. 2009, 2015-11-24 [cit. 2015-11-24]. Dostupné z: http://jou.sagepub.com/content/10/3/300 CARSON, Erin. Nonny de la Peña: Journalist. Virtual reality pioneer. Occasional painter. [online]. 2015 [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: http://www.techrepublic.com/article/nonny-de-la-pena-journalist-virtual-reality-pioneer-occasional-painter/ ČTK. Blogeři loví čtenáře na videa a osobitý styl, mohou spustit nový byznys. Marketing & Media [online]. 2014 [cit. 2016-05-11]. ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I: Online a tištěná média [online]. Brno. Masarykova univerzita, 2012 [cit. 2016-02-24]. Dostupné z: http://www.munimedia.cz/book/1/pdf.pdf FENGLER, Susanne. Bojí se novináři internetu? European Journalism Observatory [online]. [cit. 2016-04-21]. Dostupné z: http://cz.ejo-online.eu/3148/svoboda-tisku/boji-se-novinari-internetu GARDEN, Mary. Defining blog: A fool’s errand or a necessary undertaking [online]. 2011, 17 [cit. 2016-11-18]. Dostupné z: http://jou.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/13/4/483.full.pdf+html GROTKE, Christopher a Jarah EUSTON. Citizen journalism questions and answers. JD Lasica [online]. 1 [cit. 2016-12-10]. Dostupné z: http://www.jdlasica.com/2009/01/11/citizen-journalism-questions-and-answers/ HLADKÁ, Zdeňka. Pravopis v současné korespondenci mladých lidí (na materiálu tradičních dopisů, e-mailů a SMS). Naše řeč [online]. 2006 [cit. 2016-05-11]. Dostupné z: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7880 HUANG, Ch. – Schen, Y. – Lin H. – Chang, S.: Bloggers' Motivations and Behaviors: A Model. Journal of Advertising Research [online]. 2007, vol. 47, issue 4, s. 472 [cit. 2015-11-10]. KELLY, John. Mapping the Blogosphere: Offering a Guide to Journalism’s Future [online]. [cit. 2016-04-25]. Dostupné z: http://niemanreports.org/articles/mapping-the-blogosphere-offering-a-guide-to-journalisms-future/ LASICA, J. D. What is participatory journalism? Online journalism review [online]. 2003, 1 [cit. 2016-12-11]. Dostupné z: http://www.ojr.org/ojr/workplace/1060217106.php LASICA, J. D. When Bloggers Commit Journalism. Online journalism review [online]., 1 [cit. 2016-11-23]. Dostupné z: http://www.ojr.org/ojr/lasica/1032910520.php MACEK, Jakub. Úvod do nových médií [online]. Ostravská univerzita v Ostravě. 2011 [cit. 2016-03-16]. ISBN 978-80-7464-025-4. MAHER, Vincent. Citizen Journalism is Dead [online]. 2010, 1 [cit. 2016-12-11]. Dostupné z: http://kombinasi.net/citizen-journalism-is-dead/ MCFEDRIES, Paul. All A-Twitter [online]. 2007, 1 [cit. 2016-01-11]. Dostupné z: http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp= Mediaprojekt. Unie vydavatelů [online]. [cit. 2016-05-11]. Dostupné z: http://www.unievydavatelu.cz/gallery/files/MP_4-1-2015-Prezentace_v04.pdf NEČASOVÁ, Mirka. Úvod do filozofie a etiky v sociální práci [online]. In: 2001, s. 99 [cit. 2016-12-16]. ISBN 80-210-2673-01. Dostupné z: http://is.muni.cz/el/1423/podzim2008/SPP712/um/skripta.pdf NetMonitor. Netmonitor.cz [online]. 2016 [cit. 2016-12-18]. Dostupné z: http://www.netmonitor.cz/online-data-ola NEUBERGER, Christoph. Formate der aktuellen Internetöffentlichkeit. : Medien und Kommunikations-wissenschaft [online]. 197 [cit. 2016-12-06]. Dostupné z: http://www.m-und-k.nomos.de/fileadmin/muk/doc/MuK_05_01.pdf REID, Alastair. Could Google Glass change the face of journalism? Journalism.co.uk [online]. 2014 [cit. 2016-04-19]. Dostupné z: https://www.journalism.co.uk/news/could-google-glass-change-the-face-of-journalism-/s2/a555596/ SCOTT, David Meerman. Nová pravidla marketingu a PR. Easton Books. 2010. ISBN 978-80-8109-149-0. Socialbakers. Socialbakers.com [online]. [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: https://www.socialbakers.com/statistics/youtube/channels/czech-republic/ SCHMIDT, Jan. Blogging Practices: An Analytical Framework. Journal of Computer-Mediated Communication [online]. 2007, 19 [cit. 2016-05-08]. Dostupné z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.2007.00379.x/pdf Syndikát novinářů. Syndikát novinářů ČR, z.s. [online]. [cit. 2016-04-27]. Dostupné z: http://www.syndikat-novinaru.cz/etika/kodex/ Unie vydavatelů. MP ONLINE: Nadstavba MEDIA PROJEKTU [online]. 2013 [cit. 2016-12-29]. Dostupné z: http://www.unievydavatelu.cz/gallery/files/NastavbaMP_elektronicke_platformy_tisku_leden%202014.pdf Populární zdroje Blogerka Roku, Blogerka roku [online]. [cit. 2016-01-11]. Dostupné z: http://www.blogerkaroku.cz/ ČERNÝ, Michal. Mohou být blogy šancí pro žurnalistickou etiku? Lupa [online]. [cit. 2016-04-26]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/mohou-byt-blogy-sanci-pro-zurnalistickou-etiku/ ČERMÁK, Miloš. Blogy jsou tu deset let. Extra [online]. 2007 [cit. 2016-12-11]. Dostupné z: http://noveextra.blogspot.cz/2007_12_01_archive.html ČERMÁK, Miloš. Kdo je český Matt Drudge? Lupa [online]. 2000, 1 [cit. 2016-12-11]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/kdo-je-cesky-matt-drudge/ DBM. Kdo jsou čeští blogeři?: Blogbarometr 2014 [online]. 2014, 24 [cit. 2016-05-11]. Dostupné z: http://www.dbm.cz/pfile/3vysledna_zprava_pruzkum_blogeri.pdf DBM. Firmy loví v blogosféře: Blogbarometr 2015 [online], 23 [cit. 2016-12-06]. Dostupné z: http://www.dbm.cz/pfile/1Blogbarometr%202015_CZ.pdf Echo 24, Echo24 [online]. [cit. 2015-10-26]. Dostupné z: http://echo24.cz/a/w7wjE/youtuberi-fenomen-ktery-dobyva-cesko-a-nese-penize FRIDRICH, Milan. Nová média (asi) změní svět. Mediář [online]. [cit. 2016-05-02]. HANDL, Jan. Proč nejsou tradiční média mrtvá? M-journal [online]. 2011, 1 [cit. 2016-12-29]. Dostupné z: http://www.m-journal.cz/cs/media/proc-nejsou-tradicni-media-mrtva__s375x8240.html CHOBOTOVÁ, Kateřina. Fashion blogy české módní magazíny neohrožují. Mediaguru.cz [online]. 2015-11-16 [cit. 2015-11-16]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/08/fashion-blogy-ceske-modni-magaziny-neohrozuji/#.Vko4Q3YvfIV INTERNET INFO. Monetizace obsahu na internetu – studie. In: Sdružení pro internetový rozvoj [online]. Str. 63 [cit. 2016-12-29]. JIRÁK, Jan a Helena PAVLIČIKOVÁ. Média pod lupou: Mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání[online]. 190 [cit. 2016-04-21]. Dostupné z: http://www.mediapodlupou.cz/pdf/media_pod_lupou_publikace.pdf LUSKOVÁ, Eva. Blog: cesta k porozumění dospívajícím [online]. 15 [cit. 2016-04-29]. Dostupné z: http://e-psycholog.eu/pdf/luskovaetal.pdf MICHL, Petr. Rozhovor s Tomášem Gavlasem: Čeští YouTube vlogeři začínají být atraktivní pro značky. M-journal [online]. 2015, 1 [cit. 2017-01-04]. Dostupné z: http://www.m-journal.cz/cs/internet/rozhovor-s-tomasem-gavlasem--cesti-youtube-vlogeri-zacinaji-byt-atraktivni-pro-znacky__s281x11113.html MORAVEC, Petr. Poznejte budoucnost nositelné elektroniky, je více než zajímavá. Mobilizujeme [online]. 2015 [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: https://mobilizujeme.cz/clanky/poznejte-budoucnost-nositelne-elektroniky/ Neviditelný pes [online]. Praha, 1996 [cit. 2016-04-28]. Dostupné z: http://neviditelnypes.lidovky.cz/ NEVORALOVÁ, Šárka. Média jsou v krizi, říká mediální guru Denise McQuail. Newton Media [online]. [cit. 2016-03-16]. DOI: http://www.newtonmedia.cz/cs/mediainfo-cz/komentare/media-jsou-v-krizi-rika-medialni-guru-denis-mcquail/detail. Občanská žurnalistika proráží i v Česku. Mediaguru [online]. 2014 [cit. 2015-10-14]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2014/02/obcanska-zurnalistika-prorazi-i-v-cesku/#.Vh5devntmko PETIŠKA, Eduard. Jak bude vypadat žurnalistika v digitálním věku? Česká pozice [online]. 1 [cit. 2016-04-18]. Dostupné z: http://ceskapozice.lidovky.cz/jak-bude-vypadat-zurnalistika-v-digitalnim-veku-ft4-/tema.aspx?c=A141002_131832_pozice-tema_lube PetraLovelyHair. Petralovelyhair [online]. [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: http://www.petralovelyhair.com/ Utubering. Utubering [online]. [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: http://www.utubering.cz/ VOMOČIL, Matěj. PewDiePie & YouTube: Život před kamerou za 100 milionů ročně [online]. 2015, 1 [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: http://objevit.cz/pewdiepie-youtube-t118579 YouTube. YouTube [online]. [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: https://www.youtube.com/user/TeriBlitzen YouTube. YouTube [online]. [cit. 2016-12-12]. Dostupné z: https://www.youtube.com/user/shopaholicnicolblog ZANDL, P.: Vzestup a pád internetové žurnalistiky. [online]. [cit. 2016-04-21]. Dostupné na: http://technet.idnes.cz/vzestup-a-pad-internetove-zurnalistiky-fdz-/sw_internet.aspx?c=991227_0005036_sw_internet Absolventské práce GREPLOVÁ, Lenka. Informační etika: tradiční versus nová média. Brno, 2008. CELBOVÁ, Markéta. Proměna diskuze o publiku ve vyvíjejícím se prostředí World Wide Webu. Brno, 2011. DVOŘÁK, Marek. Vliv sociálních sítí na výchovu mladé generace. Brno, 2012. HRUŠKOVÁ, Monika. ETIKA V TELEVIZNÍM ZPRAVODAJSTVÍ: KOMPARACE VEŘEJNOPRÁVNÍCH A KOMERČNÍCH STANIC. Olomouc, 2015. HÝLOVÁ, Kateřina. Vztah blogosféry a tradičních médií na příkladu food blogů v České republice. Praha, 2014. KASÍK, Pavel. Nástup blogů na českou mediální scénu. Praha, 2008. NYIRENDOVÁ, Tereza. Módní blogy jako specifický publicistický žánr a jejich vliv na čtenáře. Praha, 2016. MRÁZEK, Jaroslav. Nová média a technologie v moderní společnosti. Praha, 2009. ROČKOVÁ, Daniela. Občanská žurnalistika a komunitní média: Teoretické předpoklady a praktické uplatnění občanů ve veřejném mediálním prostoru. Praha, 2013. STRATILÍK, Ondřej. Transformace části domácí blogosféry z formy osobních záznamů do jednoho ze segmentů české žurnalistiky. Praha, 2011. VÁVRA, Aleš. Blog jako nástroj self-promotion: možnosti, příklady, náměty, doporučení. Zlín, 2010. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce s názvem Blog jako fenomén online žurnalistiky se zaměřuje na to, jak veřejnost nahlíží na blogy, tištěná média a online verze tištěných médií. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol, které pojednávají o online žurnalistice, blozích a jejich historii, nových médiích a poslední kapitolu tvoří možný náhled do budoucnosti žurnalistiky. Praktická část mé diplomové práce je založena na kvantitativním i kvalitativním výzkumu výše zmíněných druhů médií. V kvantitativním výzkumu je použita metoda dotazníkového šetření, kde je vzorek respondentů vybrán náhodně. Kvalitativní část výzkumu využívá metodu hloubkových rozhovorů, kde profily respondentů odpovídají studentkám Mediálních studií nebo Žurnalistiky Univerzity Karlovy. V metodologii své práce jsem si stanovila tři hypotézy, na které jsem hledala odpověď. Po interpretaci obou stanovených výzkumných metod byla potvrzena hypotéza, že ženy mladší 25 let sledují více blogy než tištěná média. Druhou stanovenou hypotézou bylo, že ženy považují za nejdůvěryhodnější tištěná média zabývající se beauty tématikou, i tato hypotéza se po výzkumu potvrdila. Dále bylo zjištěno, že cena nehraje rozhodující roli při výběru média, zároveň je ale jednou z hlavních složek, které ve výběru figurují. Do svého výzkumu jsem zařadila také doplňkovou otázku, týkající se toho, jak lidé vnímají žurnalisty. Výsledky byly jednoznačné – blogeři, podle názoru respondentů, žurnalisty nejsou. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis titled Blog as a phenomenon of online journalism focuses on public perception of blogs, printed media and online versions of printed media. The theoretical part is divided into three chapters, which deal with online journalism, blogs and its history, new media and the last chapter is about possible journalism future. The practical part of my thesis is based on quantitative analysis and qualitative research. The quantitative research applies surveys as a data gathering method with randomly chosen sample of respondents. The qualitative research uses in-depth interviews conducted with students studying New media or Journalism degrees at the Charles University. In the empirical part of my thesis, the study sets out three key hypotheses. After the interpretation of both research methods we found out that women of age 25 or lower prefer to read blogs rather than magazines about beauty. The second hypothesis states that the most trustworthy media type perceived by women is the press. This hypothesis has been proven as well. Furthermore, the results from the survey indicated that a price is not the most important factor for choosing the media type. However, it still belongs among the three most important factors that respondents base their decision on when choosing a media type. Lastly the thesis analyzes attitude of respondents to a perception of bloggers as journalists. The results indicate that overwhelming majority of respondents do not consider bloggers to be journalists. |