Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Obsahová analýza vybraných učebnic českého jazyka z hlediska genderu
Název práce v češtině: Obsahová analýza vybraných učebnic českého jazyka z hlediska genderu
Název v anglickém jazyce: Gender and Czech language: content analysis of selected textbooks
Klíčová slova: gender, učební texty, genderové stereotypy, genderové role, pohlaví, český jazyk
Klíčová slova anglicky: gender, textbooks, gender stereotypes, gender roles, sex, czech language
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 22.12.2016
Datum zadání: 22.12.2016
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:23.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat vybrané učebnice českého jazyka pro první a druhý ročník ZŠ z pohledu genderové korektnosti. První část práce bude věnována rozboru pojmu gender a zaměří se na aktuální vědecké pokrytí této problematiky z hlediska školního prostředí. Ve druhé části práce se studující zaměří na obsahovou analýzu vybrané série učebnic (pravděpodobně nakladatelství Fraus) českého jazyka z hlediska genderových stereotypů. Hlavní metodou práce bude analýza primární a sekundární literatury k tématu a dále studující provede obsahovou analýzu dokumentů.
Seznam odborné literatury
Formánková, L., Rytířová, K. (eds.) ABC feminismu. Brno: NESEHNUTÍ, 2004.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum – základní metody a aplikace, Praha: Portál, 2005.
Jarkovská, Lucie. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013.
Karsten, H. Ženy – muži: Genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál, 2006.
Radimský, Jan. Genderové stereotypy v českých učebnicích. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 2001, roč.2, č.1.
Věšínová-Kalivodová, E.; Maříková, H. (eds.). Společnost žen a mužů z aspektu gender. Praha: Nadace Open Societ Fund Praha, 1999.
Předběžná náplň práce
Cílem práce je analyzovat vybrané učebnice českého jazyka pro první a druhý ročník ZŠ z pohledu genderové korektnosti. První část práce bude věnována rozboru pojmu gender a zaměří se na aktuální vědecké pokrytí této problematiky z hlediska školního prostředí. Ve druhé části práce se studující zaměří na obsahovou analýzu vybrané série učebnic českého jazyka z hlediska genderových stereotypů. Hlavní metodou práce bude analýza primární a sekundární literatury k tématu a dále studující provede obsahovou analýzu vybraných dokumentů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis is to analyse selected textbooks of Czech language for primary and secondary school children with regard to gender correctness. The first part od the thesis is focused at defining the term gender as well as it deals with current scientific background of this subject from the point of view of a school environment. In the second part of the thesis the author concentrates on the content analysis of a chosen set of textbooks of Czech language with respect to gendet stereotypes. The leading method of this thesis is the analysis of primary and secondary literature concerned with this topic together with the content analysis of selected texts.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK