Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
| Název práce v češtině: | Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | An analysis of primary school textbooks from a gender perspective |
| Klíčová slova: | gender, genderové stereotypy, genderově korektní jazyk, gender ve vzdělávání, učebnice českého jazyka pro zákládní školy |
| Klíčová slova anglicky: | gender, gender stereotypes, gender-neutral language, gender in education, Czech language textbooks for the second stage of the primary school |
| Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
| Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 02.12.2016 |
| Datum zadání: | 02.12.2016 |
| Datum a čas obhajoby: | 07.09.2021 08:30 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2021 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2021 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | PhDr. Radka Holanová, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Studentka provede analýzu všech řad učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základní školy. Bude si všímat prostředků diskriminace v jazyce (generické maskulinum, způsob oslovení, deminutiva apod.) Dále si bude všímat témat z hlediska genderu a zobrazení postav z hlediska genderu. Údaje budou kvantifikovány. V závěru shrne svá zjištění a eventuálně podá doporučení k nápravě situace. |
| Seznam odborné literatury |
| http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/pomucka-pri-posuzovani-genderove-korektnosti-ucebnic
Chejnová, P. (2010). Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK. (další odkazy zde) Renzetti, C. M., Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum. Smetáčková, I. a kol. (2006). Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost. (další odkazy zde) Valdrová, J., Smetáčková, I., Knotková-Čapková, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. In: Ročenka katedry/centra genderových studií 03/04. Praha: Fakulta humanitních studií UK. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem