Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
Název práce v češtině: Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
Název v anglickém jazyce: An analysis of primary school textbooks from a gender perspective
Klíčová slova: gender, genderové stereotypy, genderově korektní jazyk, gender ve vzdělávání, učebnice českého jazyka pro zákládní školy
Klíčová slova anglicky: gender, gender stereotypes, gender-neutral language, gender in education, Czech language textbooks for the second stage of the primary school
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.12.2016
Datum zadání: 02.12.2016
Datum a čas obhajoby: 07.09.2021 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka provede analýzu všech řad učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základní školy. Bude si všímat prostředků diskriminace v jazyce (generické maskulinum, způsob oslovení, deminutiva apod.) Dále si bude všímat témat z hlediska genderu a zobrazení postav z hlediska genderu. Údaje budou kvantifikovány. V závěru shrne svá zjištění a eventuálně podá doporučení k nápravě situace.
Seznam odborné literatury
http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/pomucka-pri-posuzovani-genderove-korektnosti-ucebnic

Chejnová, P. (2010). Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK. (další odkazy zde)

Renzetti, C. M., Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.

Smetáčková, I. a kol. (2006). Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost. (další odkazy zde)

Valdrová, J., Smetáčková, I., Knotková-Čapková, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic.
In: Ročenka katedry/centra genderových studií 03/04. Praha: Fakulta humanitních studií UK.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK