Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza tématu vznik a vývoj lidského druhu v učebnicích a pracovních sešitech pro ZŠ
Název práce v češtině: Analýza tématu vznik a vývoj lidského druhu v učebnicích a pracovních sešitech pro ZŠ
Název v anglickém jazyce: Analysis of the topic Human Origin and Evolution in the Textbooks and the Workbooks for Elementary School
Klíčová slova: analýza, Bloomova taxonomie, dějepis, evoluce člověka, pracovní sešit, přírodopis, taxonomie Tollingerové, učebnice
Klíčová slova anglicky: analysis, biology, Bloom´s taxonomy, history, human evolution, Tollinger´s taxonomy, textbooks, workbook
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: Mgr. Valérie Hoffmannová - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.11.2016
Datum zadání: 29.11.2016
Datum odevzdání elektronické podoby:03.01.2020
Datum proběhlé obhajoby: 13.02.2020
Oponenti: RNDr. Irena Chlebounová
 
 
 
Konzultanti: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc.
Předběžná náplň práce
Hlavním cílem této diplomové práce je analýza učebních úloh vztahujících se k tématu vznik a vývoj lidského druhu v učebnicích a pracovních sešitech pro 2. stupeň ZŠ. Pro analýzu byly vybrány učebnice a pracovní sešity přírodopisu a dějepisu, ve kterých bylo zastoupeno dané téma. Učební úlohy byly roztříděny do jednotlivých kategorií taxonomie Tollingerové a původní Bloomovy taxonomie. Výsledky vycházející z tohoto třídění byly využity k porovnávání starších a novějších vydání vybraných učebnic a pracovních sešitů. Tříděním do taxonomických kategorií jsem též zjišťovala obtížnost úloh v jednotlivých publikacích. Z této analýzy vyšlo, že více jsou zastoupeny učební úlohy z nižších taxonomických kategorií (u obou taxonomií), které nekladou vysoké nároky na kognitivní operace. Dále se tato práce zabývá tím, jaký rozsah zaujímá dané téma v jednotlivých publikacích. Při dalších analýzách se ukázalo, že více učebních úloh na téma vznik a vývoj lidského druhu je zastoupeno v dějepisných učebnicích a pracovních sešitech. Výsledky této práce by mohly pomoci učitelům zorientovat se v nabídce dostupných učebnic a pracovních sešitů a pomoci s výběrem vhodné publikace k výuce tématu vznik a vývoj lidského druhu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main aim of this diploma thesis is to analyze the learning tasks related to the topic of the origin and development of the human species in textbooks and workbooks for the second grade of primary school. Textbooks and workbooks of biology and history were selected for analysis. The learning tasks were categorized into individual categories of Tollinger taxonomy and Bloom's original taxonomy. The results of this classification were used to compare older and newer editions of selected textbooks and workbooks. I also found out the difficulty of tasks in each publication. This analysis revealed that teaching tasks from lower taxonomic categories (for both taxonomies), which do not high demands of cognitive operations, are more represented. Furthermore, this work deals how extent the topic in individual publications. Further analyses revealed that teaching tasks of the origin and development of human species are more represented in the textbooks and workbooks of history. The results of this work could help teachers to find the way in the offer of available textbooks and workbooks and help select a suitable publication to teach the topic of the origin and development of the human species.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK