Expresivní psaní jako terapeutická metoda
Název práce v češtině: | Expresivní psaní jako terapeutická metoda |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Expressive writing as a therapeutic method |
Klíčová slova: | expresivní psaní, vysokoškolští studenti a studentky, kvalitativní analýza, teorie fungování |
Klíčová slova anglicky: | expressive writing, university students, qualitative analysis, theory of functioning |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Marek Preiss, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.11.2016 |
Datum zadání: | 10.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2019 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Veronika Juríčková |
Zásady pro vypracování |
Studentka se bude zabývat terapeutickou
metodou expresivního psaní. Zaměří se na možnost využití tohoto terapeutického nástroje u osob s depresivní poruchou. Bude analyzovat a interpretovat vlastní data. |
Seznam odborné literatury |
Gortner, E., Rude, S. S., & Pennebaker, J. W. (2006). Benefits of
Expressive Writing in Lowering Rumination and Depressive Symptoms. Behavior Therapy, 37(3), 292-303. Di Blasio, P., Camisasca, E., Silvia Caravita, S. C., Ionio, C., Milani, L., & Giulio Valtolina, G. (2015). The Effects of Expressive Writing on Postpartum Depression and Posttraumatic Stress Symptoms. Psychological Reports, 117(3), 856-882. Krpan, K. M., Kross, E., Berman, M. G., Deldin, P. J., Askren, M. K., & Jonides, J. (2013). An everyday activity as a treatment for depression: The benefits of expressive writing for people diagnosed with major depressive disorder. Journal Of Affective Disorders, 150(3), 1148-1151. |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomové práce je představit expresivní psaní, jehož terapeutický potenciál objevil v 80. letech minulého století James W. Pennebaker, a blíže metodu prozkoumat ve vlastním kvalitativním výzkumu. Předkládaná práce se zabývá původem, průběhem a účinky expresivního psaní na různé aspekty života, jsou zde rozebrány podmínky, za kterých má metoda nejlepší terapeutický efekt a prostor je věnován i různým variantám intervence. Teoretickou část uzavírají teorie zabývající se fungováním expresivního psaní. Empirická část práce se věnuje kvalitativní analýze dat – devatenáct vysokoškolských studentek expresivně psalo dvacet minut čtyři po sobě jdoucí dny ve svém přirozeném prostředí do online formuláře. Kvalitativní analýza se zabývá jak obsahem, tedy tematickou analýzou, tak formou sesbíraných textů. Společnými probíranými tématy studentek byly zejména vztahy, studium a nedostatek času. Aktérky se často zabývaly svou osobností, potížemi se somatickým i duševním zdravím, rozebíraly spirituální témata a řešily svou samotu. Pomocí analýzy bylo rozlišeno pět základních způsobů psaní a několik dílčích nástrojů. Hlavní kategorie jsou následně nahlíženy skrz časovou perspektivu. Na závěr je navrženo několik aspektů, které mohly zapříčinit pozitivní účinky expresivního psaní, důraz je kladen na moment ujasňování si svých potřeb a hledání míry mezi potřebami svými a potřebami druhých lidí. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this thesis is to introduce expressive writing, whose therapeutic potential was discovered in the 1980s by James W. Pennebaker, and explore the method closely in our own qualitative research. Presented thesis describes the origin, the process and the effects of expressive writing on various aspects of life, the conditions under which has the method the best therapeutic effect are discussed, and several variants of the intervention are also presented. The theoretical part is concluded with theories of functioning of expressive writing. The empirical part of the thesis is dedicated to the qualitative data analysis – nineteen university students were writing expressively into online forms in their natural environment for twenty minutes for four consecutive days according to instructions. The qualitative analysis deals with the content, thus the thematic analysis, as well as with the form of the collected writings. The students' common topics were especially relationships, university studies, and lack of free time. The participants often dealt with their own personality, somatic, mental and spiritual issues, and their solitude. The analysis distinguished five basic forms of writing and a couple of sub-tools. The main categories are finally viewed through the time perspective. In conclusion, several aspects of positive effects of expressive writing are suggested, the emphasis is put on the moment of clarifying human needs and finding the right balance between their needs and the needs of others. |