Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Expresivní psaní jako terapeutická metoda
Název práce v češtině: Expresivní psaní jako terapeutická metoda
Název v anglickém jazyce: Expressive writing as a therapeutic method
Klíčová slova: expresivní psaní, vysokoškolští studenti a studentky, kvalitativní analýza, teorie fungování
Klíčová slova anglicky: expressive writing, university students, qualitative analysis, theory of functioning
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Marek Preiss, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 10.11.2016
Datum zadání: 10.11.2016
Datum a čas obhajoby: 22.05.2019 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Veronika Juríčková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka se bude zabývat terapeutickou
metodou expresivního psaní. Zaměří se na možnost využití
tohoto terapeutického nástroje u osob s depresivní poruchou. Bude
analyzovat a interpretovat vlastní data.
Seznam odborné literatury
Gortner, E., Rude, S. S., & Pennebaker, J. W. (2006). Benefits of
Expressive Writing in Lowering Rumination and Depressive Symptoms.
Behavior Therapy, 37(3), 292-303.

Di Blasio, P., Camisasca, E., Silvia Caravita, S. C., Ionio, C.,
Milani, L., & Giulio Valtolina, G. (2015). The Effects of Expressive
Writing on Postpartum Depression and Posttraumatic Stress Symptoms.
Psychological Reports, 117(3), 856-882.

Krpan, K. M., Kross, E., Berman, M. G., Deldin, P. J., Askren, M. K.,
& Jonides, J. (2013). An everyday activity as a treatment for
depression: The benefits of expressive writing for people diagnosed
with major depressive disorder. Journal Of Affective Disorders, 150(3), 1148-1151.
Předběžná náplň práce
Cílem diplomové práce je představit expresivní psaní, jehož terapeutický potenciál objevil v 80. letech minulého století James W. Pennebaker, a blíže metodu prozkoumat ve vlastním kvalitativním výzkumu. Předkládaná práce se zabývá původem, průběhem a účinky expresivního psaní na různé aspekty života, jsou zde rozebrány podmínky, za kterých má metoda nejlepší terapeutický efekt a prostor je věnován i různým variantám intervence. Teoretickou část uzavírají teorie zabývající se fungováním expresivního psaní. Empirická část práce se věnuje kvalitativní analýze dat – devatenáct vysokoškolských studentek expresivně psalo dvacet minut čtyři po sobě jdoucí dny ve svém přirozeném prostředí do online formuláře. Kvalitativní analýza se zabývá jak obsahem, tedy tematickou analýzou, tak formou sesbíraných textů. Společnými probíranými tématy studentek byly zejména vztahy, studium a nedostatek času. Aktérky se často zabývaly svou osobností, potížemi se somatickým i duševním zdravím, rozebíraly spirituální témata a řešily svou samotu. Pomocí analýzy bylo rozlišeno pět základních způsobů psaní a několik dílčích nástrojů. Hlavní kategorie jsou následně nahlíženy skrz časovou perspektivu. Na závěr je navrženo několik aspektů, které mohly zapříčinit pozitivní účinky expresivního psaní, důraz je kladen na moment ujasňování si svých potřeb a hledání míry mezi potřebami svými a potřebami druhých lidí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis is to introduce expressive writing, whose therapeutic potential was discovered in the 1980s by James W. Pennebaker, and explore the method closely in our own qualitative research. Presented thesis describes the origin, the process and the effects of expressive writing on various aspects of life, the conditions under which has the method the best therapeutic effect are discussed, and several variants of the intervention are also presented. The theoretical part is concluded with theories of functioning of expressive writing. The empirical part of the thesis is dedicated to the qualitative data analysis – nineteen university students were writing expressively into online forms in their natural environment for twenty minutes for four consecutive days according to instructions. The qualitative analysis deals with the content, thus the thematic analysis, as well as with the form of the collected writings. The students' common topics were especially relationships, university studies, and lack of free time. The participants often dealt with their own personality, somatic, mental and spiritual issues, and their solitude. The analysis distinguished five basic forms of writing and a couple of sub-tools. The main categories are finally viewed through the time perspective. In conclusion, several aspects of positive effects of expressive writing are suggested, the emphasis is put on the moment of clarifying human needs and finding the right balance between their needs and the needs of others.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK