Analýza problematiky supervize z pohledu supervizorů
Název práce v češtině: | Analýza problematiky supervize z pohledu supervizorů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of the issue of supervision from supervisors point of view |
Klíčová slova: | Supervize – supervizor – supervidovaný – rozhovor – kontrakt |
Klíčová slova anglicky: | Supervisor - supervisor - supervised - interview - contract |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Petr Matoušek |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.10.2016 |
Datum zadání: | 26.10.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (B02236) |
Oponenti: | PhDr. Jiří Libra |
Seznam odborné literatury |
Bärtlová, E. (Ed.). (2007). Supervize v sociální práci. Ústní nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Fakulta sociálně ekonomická. Baštecká, B., Čermáková V., & Kinkor, M. (Eds.). (2016). Týmová supervize. Praha: Portál. Bateman, Henderson & Hill. (2012); Amies & Weir. (2001) in The Bouverie Centre. (2013). Definition and purpose: What is clinical supervision [vid. 2017-04-30]. Dostupné zhttp://www.clinicalsupervisionguidelines.com.au/definition-and-purpose Broža, J. (Ed.). et al. (2009). Supervize v adiktologické praxi. Praha: Triton. Brožová Doubková, A., & Thelenová, K. (2010). Odborná praxe a supervize. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, katedra sociálních studií a speciální pedagogiky. Český institut pro supervizi. (2006). Supervize. Stránky pro supervizory a supervidované: Kdo je supervizor [vid. 2017-04-30]. Dostupné z:http://www.supervize.eu/supervizori/kdo-je-supervizor/ Český institut pro supervizi. (2006b). Supervize. Stránky pro supervizory a supervidované: Jak supervize probíhá [vid. 2017-04-30]. Dostupné z:http://www.supervize.eu/o-supervizi/jak-supervize-probiha/ Český institut pro supervizi. (2006c). Supervize. Stránky pro supervizory a supervidované: Jak si supervizi domluvit [vid. 2017-04-30]. Dostupné z:http://www.supervize.eu/o-supervizi/jak-si-supervizi-domluvit/ Český institut pro supervizi. (2006d). Supervize. Stránky pro supervizory a supervidované: Vzory supervizních smluv [vid. 2017-04-30]. Dostupné z:http://www.supervize.eu/o-supervizi/vzory-superviznich-smluv/ Český institut pro supervizi. (2006e). Supervize. O těchto stránkách. Stránky pro supervizory a supervidované: Etické zásady ČIS [vid. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.supervize.eu/wp-content/uploads/eticke_zasady_cis.pdf Český institut pro supervizi. (2006f). Supervize. O těchto stránkách. Stránky pro supervizory a supervidované: Etické zásady EASC [vid. 2017-04-30]. Dostupné z:http://www.supervize.eu/wp-content/uploads/eticke_zasady_eas.pdf Eis, Z. (1995). Supervize/Šest. Praha: Pražský psychoterapeutický institut. Gaudia. (2016). Gaudia. Supervize [vid. 2017-04-30]. Dostupné z:http://www.gaudia.cz/cz/nase-sluzby/?detail=supervize Hajný, M. (2009). Supervize v doléčovacím programu. In Broža et al., Supervize v adiktologické praxi. Praha: Triton. 141-151. Havrdová, Z. (c2008). Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén. Hawkins, P., & Shohet, R. (Eds.). (2016). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. Jeklová, M., & Reitmayerová, E. (2007). Interní supervize. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. Kalina, K. et al. (2003). Drogy-info. Zajištění kvality péče [vid. 2017-04-30]. Dostupné z:https://www.drogy-info.cz/drogova-situace/specializovana-lecba-a-sluzby-pro-uzivatele-drog/poskytovane-sluzby/zajisteni-kvality-pece/#sdfootnote2sym Kalina, K. (2006). Adiktologie. Vzdělávání, výcvik a supervize pracovníků terapeutických komunit pro drogově závislé. 7(2), 19-20. [vid. 2017-04-17]. Dostupné z:http://casopis.adiktologie.cz/cs/casopis/2-7-2007 Kalina, K. (2009). Úvod – vývoj, zavádění a praktické užívání supervize v adiktologických službách v ČR. In Broža et al., Supervize v adiktologické praxi. Praha: Triton. 81-92. Koláčková, J. (2003). Supervize. In Matoušek, O. et al., Metody a řízení sociální práce. 349-365. Praha: Portál. Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. Libra, J. et al., (2012). Certifikační standardy specializovaných adiktologických služeb. Koncepce sítě specializovaných adiktologických služeb v České Republice: Personální práce, zajištění odbornosti služeb. (2), 12. [vid. 2017-04-17]. Dostupné z:www.adiktologie.cz/cz/articles/download/5786/Standardy-odborne-zpusobilosti-pdf Libra, J. (2017). Přednáška z předmětu supervize. Supervize-úvod do problematiky. Praha: Karlova Univerzita Matoušek, O. et al. (2003). Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál. Michková, A. (Eds.). (2008). Supervize. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta. Miovský, M. (Ed.). (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Pačesová, M. (2004). Lékař, pacient a Michael Balint: balintovské skupiny v Česku. Praha: Triton. Potměšilová, P. (Ed.). (2014). Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Powell, J. D., & Brodsky, A. (2004). Clinical supervision in alcohol and drug abuse counseling. San Francisco: Jossey-Bass. Supervize Praha. (2013). Supervize Praha. Výstupy ze supervize [vid. 2017-04-30]. Dostupné z:http://www.supervizepraha.cz/vystupy-ze-supervize/ Svobodová, P., & Valášek, M. (Eds.). (2002). Úvod do supervize: cyklický model. Tišnov: Scan. Šikl, J. (2009). Supervize v terénních programech. In Broža et al., Supervize v adiktologické praxi. Praha: Triton. 106-118. Úřad vlády České Republiky. (2017). Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony. Platné znění s vyznačením navrhovaných změn. 68-70. [vid. 2017-06-28]. Dostupné z:https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=ALBSADBJB3TL Vaňková, A. (2009). Supervize v pomáhajících profesích (Bakalářská práce). Dostupné zhttps://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/130051496/?lang=cs . Venglářová, M. et al. (Eds.). (2011). Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada |
Předběžná náplň práce |
Abstrakt Východiska: Supervize je jedním z důležitých nástrojů pomoci lidem pracujícím v pomáhajících profesích. K dispozici je mnoho literatury na toto téma, ale je problém najít jasnou specifikaci pojmu supervize, kam až sahají její hranice. Pro člověka, který supervizi nezná, je dobré k teorii znát i praktické poznatky sloužící k lepší představě, jak skutečně supervize probíhá. Naopak ten, kdo supervize zná, by mohl chtít rozšířit své dosavadní poznatky a porovnat je se svými zkušenostmi. Cíle: Hlavním cílem výzkumu bylo zmapovat teoreticky dostupné informace o pojmu supervize a porovnat tyto poznatky se zkušeností supervizorů. Dalším cílem bylo zjistit, co si supervizoři myslí, že supervize supervidovaným přináší, jak se domnívají, že ji vnímají, jak pro ně může být užitečná a jestli vůbec. Posledním, třetím cílem, bylo zjistit, jaký názor mají supervizoři na dosavadní probíhání supervizí. Metodika: Práce byla rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část doplňuje praktickou část a naopak. V tomto kvalitativním výzkumu bylo použito polostandardizovaných rohovorů. Výběrový soubor byl složen ze 4 supervizorů – třemi z adiktologické praxe a jeden s praxí supervizora v sociálních službách. Výsledky: V práci došlo k analýze teoretických poznatků současně s praktickými poznatky supervizorů. Praktické poznatky byly podložené teorií, která měla za cíl doplňovat zkušenosti supervizorů. Závěr: Je skutečně obtížné jasně specifikovat pojmy týkající se supervize. Díky rozhovorům se supervizory byly některé teoretické poznatky přiblíženy i pohledem z praxe. V práci došlo k ucelenému a komplexnímu pohledu na probíhání supervize včetně vnímání supervize samotnými supervidovanými, dle názoru supervizorů, a jak sami supervizoři supervizi vnímají. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Abstract Background: Background: Supervision is one of the important tools to help people working in assisting professions. There are many literature on this subject, but it is a problem to find a clear specification of the notion of supervision where its limits go. For a person who does not know the supervisor, it is also good practice to know practical lessons for a better idea of how a supervisor really works. On the contrary, one who knows the supervisor might wish to extend his / her knowledge and compare it with his / her experience. Objectives: The main objective of the research was to provide theoretically available information on the concept of supervision and to compare this knowledge with experiences of supervisor. Another goal was to find out what they think they are supervising supervisors, how they think they are perceived, how they can be useful, and if at all. Finally, the third objective was to find out what viewers have on the current course of supervision. Methodology: The thesis was divided into the theoretical and practical part. The theoretical part completes the practical part and vice versa. In this qualitative research, semi-standardized rohovory was used. The sample was composed of 4 supervisors - three of the adiktological practice and one of the supervisor's practice in social services. Results: The theoretical knowledge was analyzed in parallel with the practical knowledge of the supervisors. Practical knowledge was based on theories that were designed to complement the experience of supervisors. Conclusion: It is indeed difficult to clearly specify the concepts of supervision. Through interviews with the supervisor, some theoretical knowledge has been brought to the forefront of practice. The work has provided a comprehensive and comprehensive view of ongoing supervision, including the perception of supervision over supervised supervisors themselves, and supervisors themselves perceive them as supervisors. |