Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Souvislosti mezi závislostním chováním na internetu a užíváním návykových látek u vysokoškolských studentů technického a humanitního oboru
Název práce v češtině: Souvislosti mezi závislostním chováním na internetu a užíváním návykových látek u vysokoškolských studentů technického a humanitního oboru
Název v anglickém jazyce: Connection between addictive behavior on the Internet and substance use among university students in the humanities and technical field
Klíčová slova: závislostní chování, internet, závislost na procesu, návykové látky, drogy, studenti vysoké školy
Klíčová slova anglicky: addictive behavior, internet, process addiction, addictive substances, drugs, college students
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.10.2016
Datum zadání: 27.10.2016
Datum a čas obhajoby: 06.09.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B02236)
Oponenti: PhDr. Petra Vondráčková, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Washington, DC: American Psychiatric Association.
Beard, K. W., & Wolf, E. M. (2001). Modification in the Proposed Diagnostic Criteria for Internet Addiction. CyberPsychology & Behavior, 4(3), 377-383. doi:10.1089/109493101300210286
Caplan, S. E. (2003). Preference for Online Social Interaction: A Theory of Problematic Internet Use and Psychosocial Well-Being. Communication Research Communic Res, 30(6), 625-648. doi:10.1177/0093650203257842
Demetrovics, Z., & Griffiths, M. D. (2012). Behavioral addictions: Past, present and future. Journal of Behavioral Addictions, 1(1), 1-2. doi:10.1556/jba.1.2012.1.0
Dobrovská, D. (2005). Názory studentů na elektronické prostředky výuky. Praha: Belcom.
Ewing, J. A. (1984). Detecting alcoholism. The CAGE questionnaire. JAMA: The Journal of the American Medical Association, 252(14), 1905-1907. doi:10.1001/jama.252.14.1905
Giles, G., & Price, R. (2008). Adolescent computer use: Approach, avoidance, and parental control. Australian Journal of Psychology, 60, 63-71. doi: 10.1080/00049530701829896
Goldberg, I. (1995). Internet Addiction Disorder. Retrieved June 25, 2016, from: http://www.urz.uni-heidelberg.de/Netzdienste/anleitung/wwwtips/8/addict.html
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat: Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
Holden, C. (2010). Behavioral Addictions Debut in Proposed DSM-V. Science, 327(5968), 935-935. doi:10.1126/science.327.5968.935
Homolková, V., & Taliánová, M. (2012). Riziko dopadu internetových sociálních sítí na životní styl studentů. Aktuální otázky sociální politiky, 6, 128.
Chomynová, P. (2014). Evropská š kolní studie o alkoholu a jiný ch drogách (ESPAD): Výsledky průzkumu v České republice v roce 2011. Praha: Ú řad vlády České republiky.
Lin, G., & Subrahmanyam, K. (2007). Adolescents and the net: Internet use and wellbeing. Adolescence, 42(168), 659-675. Retrieved from: http://findarticles.com/p/articles/mi_m2248/is_168_42/ai_n27483301/
Shaw, M., & Black, D. W. (2008). Internet Addiction. CNS Drugs, 22(5), 353-365. doi:10.2165/00023210-200822050-00001
Smahel, D., Brown, B. B., & Blinka, L. (2012). Associations between online friendship and Internet addiction among adolescents and emerging adults. Developmental Psychology, 48(2), 381-388. doi:10.1037/a0027025
Vondráčková, P., Vacek, J., & Košatecká, Z. (2009). Závislostní chování na internetu a jeho léčba. Česká a slovenská psychiatrie, 105(6-8), 281-289.
World Health Organization (1994). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. Geneva: World Health Organization.
Young, K. S. (1998). Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237-244. doi:10.1089/cpb.1998.1.237
Předběžná náplň práce
Výzkum je zaměřený na zjištění souvislostí mezi závislostním chováním na internetu a užíváním návykových látek u dvou zcela odlišných vysokoškolských oborů. Studie má potvrdit či vyvrátit, zda má závislostní chování na internetu souvislosti s užíváním návykových látek u vybraných studentů. Cílem je prozkoumat rozdíly u těchto odlišných studijních zaměření, pro tento výzkum byl zvolen zástupce technického oboru – studenti oboru Kybernetika a robotika na FEL ČVUT a zástupce humanitního oboru – Psychologie na FF UK. Práce má ověřit, zda je u studentů technického oboru větší riziko vzniku závislostního chování na internetu, či zda je již přítomno, např. v oblasti hraní počítačových her, předpokládáme-li, že vybraný technický obor studují především muži, u nichž ze zahraničních výzkumů vyplývá pravděpodobná větší četnost trávení času na internetu a užívání informačních technologií právě k těmto účelům. U studentů humanitního oboru se předpokládá, vzhledem k větší četnosti žen studujících tento obor, že budou pravděpodobně vykazovat větší aktivitu především v oblasti trávení času na sociálních sítích. Pro účely tohoto výzkumu byla zvolena dotazníková forma sběru dat. Dotazník obsahuje 20 hlavních otázek a další podotázky. Celková doba vyplnění 10 minut. Dotazník je sestaven tak, aby obsahoval potřebné položky ke splnění výzkumného záměru. Dotazníky budou rozdány na přednášce společně s obálkou, do které studenti dotazník po jeho vyplnění vloží. V zalepené obálce jej pak odevzdají. Výzkumné otázky: Existují souvislosti mezi závislostním chováním na internetu a užíváním návykových látek u studentů oborů Kybernetika a robotika FEL ČVUT a Psychologie FF UK? Pokud ano, tak jaké? Jaká je prevalence závislostního chování na internetu a užívání návykových látek u studentů oborů Kybernetika a robotika FEL ČVUT a Psychologie FF UK? Jaké jsou rozdíly v prevalenci závislostního chování na internetu a užívání návykových látek u studentů oboru Kybernetika a robotika FEL ČVUT a u studentů oboru Psychologie FF UK?
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Primarily the main reason of this research was to find out the connection between the addictive behavior on the internet and the use of addictive substance, farther also the differences between two different university fields, in which could be expected differences in the exploration of addictive behavior.
For the purposes of this research was chosen questionnaire form of data collection, those questionnaires were distributed to the students directly in the classroom. The selection of the research group was randomly selected representatives of the technical and humanities field - they were chosen students of cybernetics and robotics filed of the faculty of electrotechnics of ČVUT, as a typical representative of techincal sphere, and students of psychology field of the faculty of phylosophy of Charles Univesity, which is a typical humanitarian field. The data were recoded into the program IBM SPSS and described by using a descriptive statistic and a mathematical analytical statistic.
The results of this reseacrh didn´t prove the connection between researched phenomens nor the sagnificant fields of study, which may be caused by the small research file.
It would be beneficial to further address and explore this issue in bigger ammount
of respondents, as the addictive behavior on the inernet is a modern risk in the addiction arrea and the univesrity students are a very threatened group.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK