Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Projekt podpory rodinné a komunitní soudržnosti iniciované mateřskou školou
Název práce v češtině: Projekt podpory rodinné a komunitní soudržnosti iniciované mateřskou školou
Název v anglickém jazyce: Project of support to family and community cohesion initiated by the nursery school
Klíčová slova: Rodina, mateřská škola, spolupráce rodiny a školy, komunita, komunitní škola, pedagogický projekt
Klíčová slova anglicky: Family, nursery school, family and school collaboration, community, community school, pedagogical project
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 16.10.2016
Datum zadání: 22.10.2017
Datum a čas obhajoby: 09.01.2018 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:05.12.2017
Datum proběhlé obhajoby: 09.01.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování

Téma bakalářské práce je v současné době velmi aktuální především pro snahy více provázat pedagogickou práci s rodinnou výchovou a současně s místem, kde rodiny s dětmi žijí. Téma vytváření komunitní školy, které má přinést zakotvení a aktivní život spojený se životem obce/města má nový komplexní rozměr působnosti škol. V závěrečných pracích je zatím málo zkoumáno.
Do teoretické části studentka začlení kapitolu o důležitosti rodiny pro předškolní dítě z více stran pohledu a možnosti spolupráce mateřské školy a rodiny. Přiblíží současné trendy předškolního vzdělávání, důležitost činnostní a prožitkové formy učení. Vysvětlí podstatu komunitního pojetí školy v obecnější i konkretizované podobě mateřské školy. Zpracuje podstatu pedagogického projektu v možnostech mateřské školy. Přiblíží program dané školy v širším kontextu obce/města a stěžejní záměry připravovaného projektu podpory rodinné a komunitní soudržnosti, případně budou analyzovány podobné zahraniční projekty.
Pro praktickou část bude vypracován dlouhodobý projekt s danou tématikou, bude zde formulován řešený problém a cíle směřující k zjištění trávení volného času rodinami, k přispění projektu pro zapojení rodin do aktivit MŠ a obecní komunity a současně ke zjištění zda byly posíleny a zkvalitněny vztahy dětí ve třídě. Budou formulovány výzkumné otázky pro převažující kvalitativní pedagogický výzkum akčního charakteru. Z dotazování, pozorování, z pedagogických reflexí bude studentka vyvozovat výsledky působnosti takto orientovaného projektu.

Seznam odborné literatury
Literatura:
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6.
HEŘMANOVÁ, E., PATOČKA, J. Regionální sociologie, sociologie prostoru a prostředí. Praha : Oecibinuca, 2006, 117 s. ISBN 80-245-1151-7.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-681.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
LAUERMANN, M. Jak budovat a posilovat komunitní rozměr školy. In Vedení školy. Praha : Josef Raabe, 1998 – 2003. ISBN 80-863071-3-1.
LORENZOVÁ, J. Komunitní vzdělávání a komunitní škola. In Kraus, B., Poláčková, B. Prostředí, člověk, výchova, Brno : Paido, 2001, s129-135. ISBN 80-7315-004-2.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Sociologické nakladatelství, c1997. Studijní texty. ISBN 80-85850-24-9.
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. 2. vyd., upravené. Praha: SLON, 2008. Studijní texty. ISBN 978-80-86429-87-8.
POLEDNÍKOVÁ, A. Projekty v rámci školních vzdělávacích programů. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-86956-56-5.
RABUŠICOVÁ, M. a kol. Škola a /versus/ rodina. Brno: Masarykova univerzita,
2004, s. 52-70.
SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. Odborná literatura pro veřejnost. ISBN 80-042-6160-4.
SMÉKALOVÁ, L. Fenomén komunitní vzdělávání. Andragogika. 2012, č. 4.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 978-807-3675-271.
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá možností podpory rodinné a komunitní soudržnosti prostřednictvím pedagogického projektu a jeho aplikací u rodin s dětmi předškolního věku v mateřské škole. V teoretické části je popsán význam rodiny pro dítě předškolního věku a možnosti spolupráce rodiny a školy. Na spolupráci rodiny, školy a obce je postavena myšlenka komunitní školy, jejíž podstata je zde vysvětlena v obecné rovině i konkretizované podobě mateřské školy. Pedagogický projekt je přirozenou příležitostí pro rozvoj spolupráce mezi rodinou, školou a obcí. Pojítkem mezi teoretickou a praktickou částí práce je kapitola přibližující program dané mateřské školy v širším kontextu obce a popisující stěžejní záměry projektu podpory rodinné a komunitní soudržnosti. Praktická část je založena na tvorbě, realizaci a evaluaci projektu. Prostřednictvím pozorování, analýzy dotazníků a rodinných knih prověřuje především přínos projektu pro budování rodinné a komunitní soudržnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with the possibility of supporting family and community cohesion through a pedagogical project and its application in families with pre-school children in nursery school. The theoretical part describes the importance of the family for the pre-school child and the possibilities of family and school cooperation. The idea of a community school is built on the cooperation of the family, schools and municipalities, the essence of which is explained in general and in the concrete form of nursery school. The pedagogical project is a natural opportunity for the development of cooperation between the family, the school and the municipality. A link between the theoretical and the practical part of the thesis is a chapter that focuses on the program of the nursery school in the wider context of the municipality and describes the main aims of the project of supporting family and community cohesion. The practical part is based on the creation, implementation and evaluation of the project. Through observation, analysis of questionnaires and family books, it examines the benefits of the project for building family and community cohesion.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK