Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reklama v časopisech Pestrý týden a Pražský ilustrovaný zpravodaj
Název práce v češtině: Reklama v časopisech Pestrý týden a Pražský ilustrovaný zpravodaj
Název v anglickém jazyce: Advertisements in magazines Pestry tyden and Prazsky ilustrovany zpravodaj
Klíčová slova: časopisy, první republika, Pestrý týden, Pražský ilustrovaný zpravodaj , reklama, tisk
Klíčová slova anglicky: advertisement, first republic, magazines, print, Pestry tyden, Prazsky ilustrovany zpravodaj
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Pavla Vošahlíková, DrSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.08.2016
Datum zadání: 12.08.2016
Datum a čas obhajoby: 24.06.2019 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H013, Hollar - místn. č. 013
Datum odevzdání elektronické podoby:08.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2019
Oponenti: prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK, a Barbara KÖPPLOVÁ. 2011. Dějiny českých médií, Od počátku do současnosti. Praha: Grada Publishing.
BERÁNKOVÁ, Milena, Alena KŘIVÁNKOVÁ, a Fraňo RUTTKAY. 1988. Dějiny československé žurnalistiky. III. díl, Český a slovenský tisk v letech 1918-1944. Praha: Novinář.
BRABEC, Jan. 1927. Zásady výnosné obchodní reklamy, Na základě amerických studií a zkušeností. Praha: Sfinx.
BRUNER, Jan. 2011. Nový kancléř v sousedství. Ohlasy české politické scény na nástup Hitlera k moci a jeho první kroky. Praha: P3K.
BULÁNEK, František. 1948. Spisovatel, novinář a člověk Jan Morávek. Praha: Melantrich.
BURIANOVÁ, Miroslava. 2013. Móda v ulicích protektorátu. Praha: Grada Publishing.
FEJLEK, Vojtěch. 1998. Melantrich. Nepodlehne ani ohni ani meči. Praha: Melantrich.
HORÁK, Václav. 1940. „Reklub, spolek, v němž se nespolkaří.“ V Kniha o reklamě čili Jak dělak reklamu, aby se vyplácela, autor: Václav Poštolka (redaktor), 401. Praha.
IOAN, Ileana. 2009. „Women in modern print ads - an overview.“ EBSCOhost. Přístup získán 20. 10 2018. web.b.ebscohost.com.
KÁRNÍK, Zdeněk. 2017. České země v éře první republiky (1918-1938). Díl první. Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). Praha: Libri.
—. 2003. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl třetí. O přežití a o život (1936-1938). Praha: Libri.
KLIMEK, Antonín. 1998. Boj o Hrad: Díl 2. Kdo po Masarykovi? Praha: Panevropa.
KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA, a Petr ORSÁG. 2010. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál.
KROUTVOR, Josef. 1990. Potíže s dějinami: Eseje. Praha: Prostor.
—. 1990. Potíže s dějinami: Eseje. Praha: Prostor.
KUBŮ, Eduard, a Jaroslav PÁTEK a kol. 2000. Mýtus a realita hospodářské vyspělosti Československa mezi světovými válkami. Praha: Karolinum.
LIPSCHER, Ladislav. 1979. Verfassung und die politische Verwaltung in der Tschechoslowakei 1918–1938, MünchenWien 1979). München: Oldenbourg.
MASTNÁ, Naděžda. 2011. „Revue Eva 1928 – 1932: literatura a výtvarné umění v dobové reprezentativní revue, reflexe proměn životního stylu: diplomová práce.“ Brno: Masarykova univerzita, Ústav hudební vědy.
MOSSE, Rudolf. 1937. Časopisecký katalog ČSR, 1937. Praha: Rudolg Mosse akc. spol.
nedatováno. Obuvnická tradice F.L.Popper. Přístup získán 15. 6 2018. https://flpopper.cz/historie/.
OLIVOVÁ, Věra. 2000. Dějiny první republiky. Praha: Karolinum.
PAVLŮ, Dušan. 2017. Reklub 1927-1949. Professional Publishing.
—. 2013. Vznik reklamního průmyslu v českých zemích. Communication Today, Issue 1, p48-59. 12p.
PERNES, Jiří. 1993. Svět Lidových novin 1893-1993. Praha: Lidové noviny.
PINCAS, Stéphane, a Marc LOISEAU. 2006. Born in 1842, A History of Advertising. Paris: Mundocom.
POLLAY, Richard W. 1985. „The Subsiding Sizzle: A Descriptive History of Print Advertising, 1900-1980.“ Journal Of Marketing 49, no.3: 24-37. Communication & Mass Media Complete. Summer. Přístup získán 3. duben 2018. http://search.ebscohost.com.ezproxy.is.cuni.cz/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid,url&db=ufh&AN=5002010&lang=cs&site=ehost-live.
RABINOVITCH-FOX, Einav. 2016. „Baby, You Can Drive My Car: Advertising Women's Freedom in 1920s America.“ American Journalism, 33:4, 372-400. Přístup získán 22. červenec 2018. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08821127.2016.1241641?needAccess=true.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. 2014. Výzkum médií, Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing, a.s.
SCHERER, Helmut. 2004. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum.
Tři roky Reklubu: Jak se Reklub narodil a rostl. 1930. Praha: Reklamní klub československý.
ŠALDA, Jaroslav. 2001. Budování tisku za Rakouska, Československé republiky a jeho obrana za německé okupace. Paměti bývalého generálního ředitele tiskového a vydavatelského koncernu Melantrich. Praha: Nakladatelství Eva a Milan Nevole.
—. 1962. Paměti Jaroslava Šaldy, bývalého ústředního ředitele a.s. Melantrich. Praha.
TRAMPOTA, Tomáš, a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.
UCHALOVÁ, Eva. 1996. Česká móda 1918-1939, Elegance první republiky. Praha: Olympia.
VILGUS, Petr. 2001. 2. listopadu 1926–28. dubna 1945: vznik, existence a zánik nejlepšího ilustrovaného týdeníku první a druhé Československé republiky a období Protektorátu Čechy a Morava. Praha a Opava: Petr Vilgus.
—. 2007. „ČESKÉ ILUSTROVANÉ ČASOPISYMEZI ROKY 1918–1945 NA PŘÍKLADU PRAŽSKÉHO ILUSTROVANÉHO ZPRAVODAJE A PESTRÉHO TÝDNE.“ Přístup získán 4. 3 2018. http://itf.fpf.slu.cz/studenti/Vilgus_Ilustrovane_casopisy.pdf.
VOŠAHLÍKOVÁ, Pavla. 2001. Dvacátá léta v české reklamě. In: Studie k moderním dějinám. Sborník prací k 70. narozeninám Vlastislava Laciny. Praha: Historický ústav AV ČR.
—. 2007. Obraz národní minulosti v české reklamě. In: Per Saecula od tempora nostra: sborník prací k šedesátám narozeninám prof. Jaroslava Pánka. Praha: Historický ústav Akademie věd České republiky.
—. 1999. Zlaté časy české reklamy. Praha: Karolinum.
Předběžná náplň práce
Tato magisterská diplomová práce mapuje vývoj reklamy v českém tisku během období první republiky, konkrétně mezi lety 1927 a 1937, na příkladu dvou ilustrovaných týdeníků - Pestrý týden a Pražský ilustrovaný zpravodaj. Na sledované období práce nahlíží v kontextu hospodářské situace země, společenského nastavení a životního stylu, kdy hospodářskou a sociální rovnováhu země formovaly střední vrstvy, které svými nároky pomáhaly na trh novým výrobkům a zasloužily se tak k uvádění těchto výrobků do masové spotřeby. Důležitá byla také emancipace žen, technologický vývoj médií, ale i vývoj reklamy jako oboru a zvyšující se úroveň cílení reklamy na své publikum. Práce zkoumá, jak reklamy ve dvou týdenících s rozdílnou čtenářskou základnou přistupují ke čtenářům a snaží se získat jejich pozornost, jaká mají specifika, a především k jakému vývoji došlo v období 10 let během trvání první republiky, kdy docházelo k profesionalizaci českého reklamního průmyslu, vzhlížejícího k americkému vzoru. Výzkum byl proveden kvantitativní obsahovou analýzou reklam obou týdeníků z roku 1927 a 1937. Pro práci s daty byla zvolena historicko-srovnávací metoda, která umožnila zkoumat zároveň dva časopisy ve dvou časových obdobích jak komparativně, tak z pohledu jejich individuálního vývoje.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This master's thesis maps the development of advertising in the Czech press during the First Republic, specifically between 1927 and 1937, on the example of two illustrated weeklies - Pestrý týden and Prague Illustrated Newsletter. It looks at the period under review in the context of the country's economic situation, social settings and lifestyle, where the middle classes have formed the country's economic and social balance, helping to bring new products to mass consumption. Women's emancipation, the technological development of the media as well as the development of advertising as an industry and the increasing level of ad targeting for their audience were also important. The thesis examines how advertisements in two magazines approach their readers and try to get their attention, what are their specifics, and especially what development occurred in the period of 10 years during the First Republic, when the Czech advertising industry was evolving, looking up to the American pattern. The research was carried out by a quantitative content analysis of the advertisements of both magazines from 1927 and 1937. The historical-comparative method was selected to work with the data, which allowed two magazines to be examined simultaneously in two different time periods, both comparatively and in terms of their individual development.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK