Neformální výuka fyziky v interaktivním centru Svět techniky
Název práce v češtině: | Neformální výuka fyziky v interaktivním centru Svět techniky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Informal teaching of physics in interactive center "Svět techniky" |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 07.08.2016 |
Datum zadání: | 07.08.2016 |
Oponenti: | doc. RNDr. Jiří Dolejší, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1. Vybrat vhodnou sadu experimentů (exponátů) umístěných v science centru, která vhodně doplňuje témata středoškolské fyziky.
2. K vybraným exponátům zpracovat strukturované texty vysvětlující jejich funkci a fyzikální podstatu. 3. Zpracované texty umístit k exponátům v science centru. |
Seznam odborné literatury |
Hilscher H.: Physikalische Freihand-experimente. Aulis Verlag Deubner, Köln 2004.
Hewitt P.: Conceptual Physics. Addison Wesley 2002. Wendt G.: 700 Science Experiments for Everyone. Unesco 1956. Razimová A.: Interaktivní centra ve výuce fyziky – konkrétní aplikace. Bakalářská práce, MFF UK v Praze, 2012. Zajacová B.: Fyzikální procházky iQparkem. Diplomová práce, MFF UK v Praze, 2012. Razimová A.: Integrace interaktivních center do mimoškolní výuky fyziky – konkrétní náměty pro iQpark v Liberci. Diplomová práce, MFF UK v Praze, 2014. |
Předběžná náplň práce |
Science centra, která vznikají v ČR, skýtají velký potenciál pro neformální výuku fyziky. Zábavnou interaktivní formou nabízí návštěvníkům možnost seznámit se se základními fyzikálními poznatky. Slabou stránkou většiny science center jsou doprovodné materiály k exponátům. Většinou zde najdeme pouze návod jak exponát ovládat a nějaký mlhavý nástin fyzikálního pozadí jevu, který lze pomocí exponátu zkoumat. Pokud jsou u exponátů podrobnější popisy, bývají v nich často fyzikální chyby.
Úkolem řešitele této práce je vybrat sadu exponátů umístěných v ostravském centru „Svět techniky“ a zpracovat k nim kvalitní strukturované texty, pomocí nichž se návštěvník seznámí s fyzikálními principy exponátů a nenásilnou formou si tak osvojí základní fyzikální poznatky. Texty budou strukturované tak, aby v nich byly informace jak pro laika, který potřebuje pouze pochopit základní myšlenku experimentu, tak i pro pokročilejšího návštěvníka, který se chce o daném problému dozvědět něco více. Řešitel práce tyto doprovodné materiály, pomocí nichž se zvýší výuková hodnota exponátů, následně umístí přímo k jednotlivým exponátům v science centru Svět techniky. |