Orientační běh napříč skupinami organismů – nový výukový blok o evolučních vztazích mezi organismy a jejich reprezentaci pomocí evolučních stromů
Název práce v češtině: | Orientační běh napříč skupinami organismů – nový výukový blok o evolučních vztazích mezi organismy a jejich reprezentaci pomocí evolučních stromů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Navigating the realm of animals and plants – a new series of educational activities focused on evolutionary relationships between organisms and their representation by evolutionary trees |
Klíčová slova: | evoluční strom, kladogram, evoluce, klasifikace, střední škola |
Klíčová slova anglicky: | evolutionary tree, cladogram, evolution, classification, upper secondary school |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.09.2017 |
Datum zadání: | 21.09.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.02.2019 |
Oponenti: | RNDr. Mgr. Martin Jáč, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je vytvořit a otestovat výukový blok pro střední školy o zkoumání evolučních vztahů mezi organismy. Blok bude obsahovat čtyři komplexní cvičení zaměřená na vysvětlení postupů, které lze použít při klasifikování organismů a při rekonstrukci evolučních vztahů mezi nimi. Důraz je kladen na aktivní zapojení žáků, kteří si vyzkouší vědecké metody (v přiměřeně zjednodušeném provedení) a seznámí se s grafickým zobrazením evolučních vztahů, tj. s evolučními stromy (nebo kladogramy). Žáci si zároveň zopakují důležité události v evoluci vyšších rostlin a obratlovců. Zahraniční literatura o výuce evoluce nabízí poměrně široké spektrum praktických cvičení, která jsou ovšem určená pro vysokoškolské studenty biologických oborů. Praktická výuka evoluce na středních školách zůstává opomíjená jak v české, tak v zahraniční literatuře. Cílem této práce je vytvořit vhodná praktická cvičení pro žáky českých středních škol a propojit je do jednotného výukového bloku. Práce může čerpat z již existujících anglických materiálů pro starší studenty, které lze vhodně zjednodušit a upravit pro vybranou cílovou skupinu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The goal of this thesis is to develop and test a series of educational activities for upper secondary school students focusing on the evolutionary relationships among organisms. The series consist of four complex activities which demonstrate the process of classification of species and the reconstruction of the evolutionary relationships among them. The activities are designed with emphasis on active role of students who will use scientific methods (appropriately simplified) and work with diagrams depicting evolutionary relationships, i.e. evolutionary trees (or cladograms). At the same time, the activities enable students to refresh their knowledge of key events in the evolution of higher plats and vertebrates. A variety of practical activities focused on evolution has already been published, but these activities are invariably designed for college and university students (usually for biology major studies) and written in English. There are almost no exercises suitable for upper secondary school students. Therefore, this thesis focuses on creating several practical activities for this group and connecting them into a coherent educational series about evolution. The series can be derived from published English activities, suitably simplified and adapted for the selected target group of students. |