Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hodnocení preventivního působení nízkoprahových center pro mládež: případová studie centra v Blatné
Název práce v češtině: Hodnocení preventivního působení nízkoprahových center pro mládež: případová studie centra v Blatné
Název v anglickém jazyce: Evaluation of preventive effect of drop-in centres for youth: Case study of the centre in Blatná
Klíčová slova: mladiství, rizikové chování, nízkoprahové centrum, drogy, vandalismus, kriminalita, postoje, prevence, frekvence, míra, hodnocení, Blatná
Klíčová slova anglicky: young people, risky behaviour, drop-in centre, drugs, vandalism, criminality, attitude, prevention, frequency, evaluation, Blatná
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martin Nekola, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.06.2015
Datum zadání: 05.06.2015
Datum a čas obhajoby: 05.09.2016 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2016
Oponenti: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Illes, T. (2002). Děti a drogy Praha: ISV nakladatelství
Matoušek, O. (2003). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže Praha: Portál
Nedělníková, D. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež [online] Dostupné z: http://www.socialni-zaclenovani.cz/nizkoprahova-zarizeni-pro-deti-a-mladez
Rozehnalová, M. (2000). Rizikové chování dospívajících a jeho prevence: 1. Odborný seminář, 5.-7. Září 2000, SZÚ Praha: Free Teens Press
Station 17. Principy, Cíle, Cílová skupina, Závěrečné zprávy [online] Dostupné z: http://station17.os-prevent.cz/
Předběžná náplň práce
Úvod:
V bakalářské práci bych chtěla zkoumat, jaký vliv má pravidelné docházení do nízkoprahového centra (NC) na postoje k rizikovému chování a jeho výskyt. Konkrétně se zaměřením na užívání návykových látek, kriminalitu a vandalismus. Chtěla bych zjistit, zda se postoje a chování významně liší a do jaké míry je možné případné odchylky připsat preventivnímu působení NC. Výzkum bude realizován ve městě Blatná v Jihočeském kraji. Vzhledem k tomu, že nízkoprahové centrum mohou navštěvovat mladí lidé od 14 do 26 let, bude toto má cílová skupina.
Výzkumný problém:
Primární (potažmo sekundární) prevence existuje ve většině měst a jedním z častých nástrojů je nízkoprahové centrum pro mládež. To by mělo poskytnout mladým lidem prostor pro trávení volného času s předpokladem, že se nebudou potulovat po ulicích a páchat drobnou majetkovou kriminalitu, popř. ničit veřejný nebo soukromý majetek. Zároveň poskytuje důležité informace, které se týkají drogové problematiky, podporu pro jedince, kteří již mají problémy ať už ve škole, nebo doma atd. Chtěla bych proto otestovat, zda jsou tyto předpoklady naplněny a mladí lidé navštěvující NC se opravdu liší ve svých postojích a chování od svých vrstevníků, kteří do NC nedocházejí.
Cíle:
Zjistit rozdíly v postojích k rizikovému chování a výskyt samotného rizikového chování, jeho frekvenci a míru u obou skupin, a zda docházení či nedocházení do nízkoprahového centra má na tyto skutečnosti vliv.

Pravděpodobná struktura a metodologie:
Chtěla bych práci rozdělit na určité části. První by byla spíše teoretického rázu, kde bych čerpala převážně z dostupné literatury a druhá by byla více praktická. Udělala bych kvantitativní výzkum, kde bych porovnávala odpovědi respondentů dvou skupin. První cílová skupina budou lidé ve věku 14-26 let, kteří navštěvují nízkoprahové centrum a druhá budou lidé ve stejném věku, kteří centrum nenavštěvují. U některých respondentů, kteří nízkoprahové centrum navštěvují, bych provedla i kvalitativní výzkum, ve kterém bych se zajímala jednak o jejich postoje více do hloubky a jednak o to, jestli se jejich postoje nějak změnily, když centrum začali navštěvovat. Také bych chtěla provést rozhovor (popř. více) s provozovatelem NC. Dotazníky bych převedla do elektronické podoby vzhledem k cílové skupině (mladí lidé). Respondenty bych získala s pomocí škol, které ve městě jsou. Pokusila bych se výzkum provést přímo ve škole, a pokud by to nebylo možné, alespoň bych získala na respondenty kontakt.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK