Olfaktorický marketing a jeho vliv na prodej
Název práce v češtině: | Olfaktorický marketing a jeho vliv na prodej |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Olfactory marketing and its sales impact |
Klíčová slova: | Smyslový marketing, olfaktorický marketing, aroma marketing, scent marketing, prodej, čich, čichový smysl, vůně, káva |
Klíčová slova anglicky: | Sensory marketing, olfactory marketing, aroma marketing, scent marketing, sales, smell, sense of smell, scent, fragrance, coffee |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.06.2016 |
Datum zadání: | 28.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 22.01.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.01.2018 |
Oponenti: | Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
BOČEK, Martin. JESENSKÝ, Daniel. KROFIÁNOVÁ, Daniela et al. POP In-Store komunikace v praxi: Trendy a nástroje marketingu v místě prodeje. Praha: Grada Publishing, 2009, ISBN 978-80-247-2840-7.
CAIVANO, José Luis et al. Color In Food: Technological and Psychophysical Aspects. New York: Taylor & Francis Group, 2012, ISBN 978-1-4398-7693-0. DOOLEY, Roger. Brainfluence. New Jersey: John Wiley, 2012, ISBN 978-1-118-11336-3. DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá reklamu. Brno: Computer Press, 2007, ISBN 978-80-251-1456-8. DVOŘÁK, Jan et al. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS spol., 2008, ISBN 978-80-7358-122-0. HERZ, Rachel. The scent of desire: Discovering our enigmatic sense of smell. New York: William Morrow. 2007, ISBN 978-0-06-082537-9 JURÁŠKOVÁ, Olga. HORŇÁK, Pavel et al. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-4354-7. KARLÍČEK, Miroslav et al. Základy marketingu. Praha: Grada Publishing, 2013, ISBN 978-80-247-4208-3. KOTLER, Philip. WONG, Veronica. SAUNDERS, John. ARMSTRONG, Gary. Moderní marketing. Vyd. 4. Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-1545-2. KRISHNA, Aradhna. Sensory Marketing: Research on the Sensuality of Products. New York: Taylor and Francis Group, 2010, ISBN 978-1-84169-889-2. KRISHNA, Aradhna. Customer sense: How the 5 senses influence buying behavior. New York: PALGRAVE MACMILLAN, 2013, ISBN 9781349344420. LINDSTROM, Martin. Brandsence. New York: Free Press, 2005, ISBN 978-0-7432-6784-7. LINDSTROM, Martin. Nákupologie. Brno: Computer Press, 2009, ISBN 978-80-251-2396-6. LINDSTROM, Martin. Vyluxované mozky: Triky, které používají firmy, aby nás přiměly k nákupu. Praha: Management Press, 2012, ISBN 978-80-7261-191-1. MULLER, Jorg, ALT, Florian. MICHELIS, Daniel et al. Pervasive Advertising. London: Springer-Verlag, 2011. ISBN 978-0-85729-352-7. NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003, ISBN 80-200-0993-0. OREL, Miroslav, FACOVÁ, Věra et al. Člověk, jeho smysly a svět. Praha: Grada Publishing, 2010, ISBN 978-80-247-2946-6 PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004, ISBN 80-200-1387-3. UNDERHILL, Paco. Why we buy: The Science of Shopping. New York: Simon&Schuster Paperbacks, 2009, ISBN 0-684-84913-5. VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: Jak zákazníci nakupují. Praha: Grada Publishing, 2004, ISBN 80-247-0393-9. VYSEKALOVÁ, Jitka. KOMÁRKOVÁ, Růžena. HERZMANN, Jan. HERINK, Ondřej. Psychologie reklamy. Vyd. 4. Praha: Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-4005-8. VYSEKALOVÁ, Jitka. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 978-80-247-4843-6 ZURAWICKI, Leon. Neuromarketing: Exploring the Brain of the Consumer. New York: Springer, 2010, ISBN 978-3-540-77828-8. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce s názvem „Olfaktorický marketing a jeho vliv na prodej“ se zabývá možnostmi využití čichového smyslu v marketingu. Práce je rozdělena do tří částí.
Olfaktorický marketing je podkategorií smyslového marketingu, proto se první část práce zabývá uvedením čtenářů do smyslového marketingu obecně. V této teoretické části jsou popsány pojmy spojené s lidským smyslovým vnímáním, definice smyslového marketingu a krátká historie i současný vývoj oboru. Kapitola je zakončena stručným rozborem využití jednotlivých smyslů v marketingu a slouží k uvedení do kontextu oboru. Druhá část práce je věnována přímo olfaktorickému marketingu. Kromě definice pojmu je zde popsáno lidské vnímání vůní a vliv vůní na emoce a paměť. Zmíněna je historie i současné využití olfaktorického marketingu v praxi. Ke stěžejním bodům této kapitoly patří rozbor faktorů, které ovlivňují efektivitu olfaktorického marketingu, a následný popis studií, které dokazují pozitivní vliv olfaktorického marketingu na prodeje. V návaznosti na praktickou část práce jsou zde zmíněny prostředky olfaktorického marketingu (prostředky pro šíření vůní) a jejich přibližná cena. Poznatky z této kapitoly slouží jako podklad pro praktickou část práce. Praktická část využívá teoretické poznatky z předchozích kapitol a zabývá se vlivem olfaktorického marketingu na prodeje kávy v kavárně „Pojďte dál“ v Neratovicích. Data jsou získávána pomocí dotazníkového šetření a experimentu, který se snaží odpovědět na otázku, zda je možné stimulovat prodeje kávy v malé neratovické kavárně prostřednictvím „low-cost“ prostředku olfaktorického marketingu (katalytické lampy). |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The Bachelor´s Thesis entitled „Olfactory marketing and its sales impact“ addresses the marketing possibilities of our olfactory sense utilisation in marketing. This Thesis is divided into three parts.
The first part is supposed to put the readers in the context of the field. It tries to provide the readers with sensory marketing overview since the olfactory marketing is its subcategory. This theoretical part of Thesis includes concepts relating to human sensory perception, a definition of sensory marketing and short description of sensory marketing evolution in history and also nowadays. This chapter is concluded with description of human senses marketing utilisation. The second part is dedicated to olfactory marketing itself. It includes a definiton and also describes a human scent perception and scent impact on human emotions and memory. The olfactory marketing in history and current olfactory marketing utilisation in practice is mentioned, too. An analysis of factors impacting olfactory marketing effectivity and case studies proving positive olfactory marketing impact on sales are the pivotal points of this chapter. Olfactory marketing instruments and their approximate price are also mentioned. All the knowledge coming from the theoretical part will be used in practical part of the Thesis. The practical part applies the theoretical knowledge taken from the previous chapters and it investigates olfactory marketing impact on coffee sales in „Pojďte dál“ café in Neratovice. The data are retrieved from a questionnaire survey and experiment tries to answer the question: is it possible to stimulate coffee sales in a small cafeteria through the low-cost olfactory marketing instrument (a catalytic lamp)? |