Politická a veřejná diskuse k „šátkovému zákonu“ ve Francii v roce 2004
Název práce v češtině: | Politická a veřejná diskuse k „šátkovému zákonu“ ve Francii v roce 2004 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Political and Public Discussion on the "Headscarf Law" in France in 2004 |
Klíčová slova: | laïcité, Francie, legislativa, školství, muslimský šátek, ostentativní |
Klíčová slova anglicky: | laïcité, France, legislation, education, Muslim headscarf, ostentatious |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Emler, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.06.2016 |
Datum zadání: | 23.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2017 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, J3093, Jinonice - místn. č. 3093 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2017 |
Oponenti: | Mgr. Eliška Tomalová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
• BARBIER, Maurice, „Esquisse d´une théorie de la laïcité“, Le Débat 77, č. 5 (1993): 64–76.
• BARRAS, Amélie, „Contemporary Laïcité: Setting the Terms of a New Social Contrast? The Slow Exclusion of women wearing headscarves“, Totalian Movements and Political Religions 11, č. 2 (2010): 229–248. • BARŠA, Pavel, „Francie a muslimský šátek" Lidové noviny, 4. září 2004. • BARŠA, Pavel, „Krize sekulární republiky a sociologie islamizace. Francouzská sociální věda odpovídá na ‚aféru šátku‘“, Politologický časopis, č. 3 (2004), 288–300. • THÉVANIAN, Pierre, Le voile médiatique. Un faux débat: „l’affaire du foulard islamique“ (Paris: Raison d’Agir, 2005). • VERNEUIL, Yves, „L´école et la laïcité, de l´Ancien Régime à nos jours: enjeux du passé, enjeux dépassés“, Tréma 37 (2012). • SARKOZY, Nicolas, La Republique, les religions, l´ésperance (Paříž: Cerf, 2004). • „Table ronde « École et laïcité aujourd'hui »“, Assemblé nationale, http://www.assemblee-nationale.fr/12/dossiers/laicite_CR.asp#CR (staženo 20. dubna 2017). • „Commission de reflexion sur l´application du principe de laïcité dans la republique, ‚Rapport au president de la republique‘“, La documentation francaise, http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/034000725.pdf (staženo 14. 4. 2017). • „Musulmans de France: discours de Nicolas Sarkozy au Bourget“, ReligioScope, http://www.religion.info/2003/04/21/document-musulmans-de-france-discours-de-nicolas-sarkozy-au-bourget/ (staženo 15. dubna 2017). • „Scrutin Public sur l'ensemble du projet de loi relatif à l'application du principe de laïcité dans les écoles, collèges et lycées publics“, Assemblée nationale, http://www.assemblee-nationale.fr/12/scrutins/jo0436.asp (staženo 27. dubna 2017). • „Projet de loi relatif à l'application du principe de laïcité dans les écoles, collèges et lycées publics - Amendements“, Assemblée nationale, http://www.assemblee-nationale.fr/12/dossiers/laicite-amendements.asp (staženo 14. dubna 2017). • „Projet de loi relatif à l'application du principe de laïcité dans les écoles, collèges et lycées publics“, Assemblée nationale, http://www.assemblee-nationale.fr/12/projets/pl1378.asp. (staženo 14. dubna 2017). |
Předběžná náplň práce |
Hlavním cílem této práce je ukázat názor politické reprezentace a odborné veřejnosti na legislativu upravující nošení ostentativních náboženských symbolů ve veřejných školách ve Francii. V úvodu práce je nejprve představen princip laïcité, který silně ovlivňuje francouzské státní školství, část je taktéž věnována přímo zákonu, který vstoupil v platnost v březnu 2004. Hlavní pozornost je ovšem věnována politické, respektive veřejné diskuzi a názorům, které v období přijímání zákona panovaly ve francouzské společnosti. Práce předpokládá, že i přes tak zásadní téma, jakými muslimské šátky jsou, panovala v rámci celé společnosti shoda a rozdílné názory se objevovaly pouze v určitých detailech. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main purpose of this bachelor thesis is to show the opinion of political and specialized public on the legislation concerning wearing of ostentatious religious symbols at public schools in France. At the very beginning of the thesis, the principle of laïcité is introduced, because it strongly influences French public education system; one part is also devoted to the „headscarf law“ itself. The main attention is dedicated to political, or more precisely public discussion and the opinions, which emerged during the period of acceptation of the law, within the French society. The thesis assumes that despite the fact that the topic of headscarf is crucial, there was a consensus within the society and the differences of the opinions emerged only in the specific details. |