Využití programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce meziválečných československých dějin (1918-1938) na základní škole: Případová studie
Název práce v češtině: | Využití programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce meziválečných československých dějin (1918-1938) na základní škole: Případová studie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Implementation of Reading and Writing for Critical Thinking Programme in the Teaching of Interwar Czechoslovak History (1918 – 1938) at Lower Secondary Schools: Case Study |
Klíčová slova: | kritické myšlení, základní vzdělávání, meziválečné Československo |
Klíčová slova anglicky: | critical thinking, lower-secondary school, interwar Czechoslovakia |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.06.2016 |
Datum zadání: | 04.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Tomáš Mikeska |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část
Pedagogický konstruktivismus Komplexní vzdělávání program RWCT Zasazení programu RWCT do kontextu RVP ZV Vybrané metody RWCT a jejich využití v hodinách dějepisu Praktická část Meziválečné Československo Historická analýza Didaktická analýza Metodická analýza Jednotlivé návrhy vyučovacích hodin |
Seznam odborné literatury |
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
HUDECOVÁ, Dagmar. Jak modernizovat výuku dějepisu: výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2007, 92 s. ISBN 978-80-7361-037-1. LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. V Ostravě: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ScriptaFacultatisphilosophicaeUniversitatisOstraviensis. ISBN 978-80-7368-584-3. KÁRNÍK, Zdeněk. České země v éře První republiky (1918-1938). 1. vyd. Praha: Libri, 2003. Dějiny českých zemí. ISBN 80-7277-119-1. KOVTUN, Jiří. Republika v nebezpečném světě: éra prezidenta Masaryka 1918-1935. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. ISBN 80-7215-254-8. OLIVOVÁ, Věra. Dějiny první republiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-791-7. Internetové zdroje www.msmt.cz www.moderni-dejiny.cz |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce seznamuje s konstruktivistickým pojetím výuky, které sleduje a podporuje přirozené způsoby učení. Popisuje komplexní vzdělávací program Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jeho aplikaci ve výuce moderních dějin se zvláštním zaměřením na dějiny Československa v letech 1918 – 1938. Přípravy hodin respektují třífázový model učení E – U – R (evokace – uvědomění si významu – reflexe) a využívají různé druhy školních historických pramenů.
V praktické části práce se nachází několik návrhů vyučovacích hodin zaměřených na dějiny Československa v letech 1918 – 1938, z nichž některé byly částečně ověřeny v praxi. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis introduces the concept of the constructivism, which follows and supports the natural ways of learning, as a paradigm for teaching and learning. First, the text describes a comprehensive educational programme Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT). Second, application of the programme in the teaching of modern history is discussed with the special reference to the history of Czechoslovakia in the years 1918-1938. Proposals of lectures respect the three-phase model of learning and using different types of historical sources. |