Porozumění vertikální sociální mobilitě u žáků ZŠ a SŠ
Název práce v češtině: | Porozumění vertikální sociální mobilitě u žáků ZŠ a SŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Children´s understanding of social mobility at primary and secondary school |
Klíčová slova: | sociální mobilita, konstruktivismus, kvalitativní výzkum, žákovská porozumění, hloubkový rozhovor |
Klíčová slova anglicky: | social mobility, constructivism, qualitativeresearch, pupil understanding, in-depth interview |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.05.2016 |
Datum zadání: | 18.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Milena Tichá, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude zaměřena na diagnostiku studentských porozumění problematice vertikální sociální mobility. Cílem práce je analyzovat a porovnat porozumění sociálním fenoménům u studentů základní a střední školy a navrhnout možní propojení studentských porozumění s občanským a společenskovědním základem učiva.
V teoretické části budou na základě aktuálně publikovaných prací oboru vymezeny základní pojmy týkající se vertikální sociální mobility a odpovídajících témat vzdělávací oblasti Člověk a společnost RVP ZV a Člověk ve společnosti RVP G. Prezentovány budou také výsledky dosavadních českých a zahraničních výzkumů studentských pojetí tématu. Praktická část se bude věnovat samotnému výzkumu prostřednictvím strukturovaných individuálních rozhovorů se žáky základní a střední školy. Na základě kvalitativního zpracování dat bude diplomantka sledovat případné kvalitativní proměny studentských pojetí a hledat možné způsoby didaktického využití získaných výsledků. |
Seznam odborné literatury |
1. BARRETT, M.: BUCHANAN – BARROW, E. Children´s Understanding of Society. Hove : Psychology Press, 2004.
2. BOURDIEU, P. Teorie jednání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998 3. GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2000. 4. KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 5. KATRŇÁK, Tomáš. Třídní analýza a sociální mobilita. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. 6. KELLER, J. Sociologie středních vrstev. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. 7. Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha, SLON, 2008 (5. vyd.) 8. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 9. HENDL, J. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Praha : Portál, 2008. 10. ŠAFR, Jiří, HÄUBERER, Julia. „Subjektivní sociální distance k profesím: existují v české společnosti subjektivní třídní hranice?“ Naše společnost 6 (1): 28-38. 2008. 11. Šanderová, J. 2000. Sociální stratifikace. Praha: Karolinum. |