Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Porozumění vertikální sociální mobilitě u žáků ZŠ a SŠ
Název práce v češtině: Porozumění vertikální sociální mobilitě u žáků ZŠ a SŠ
Název v anglickém jazyce: Children´s understanding of social mobility at primary and secondary school
Klíčová slova: sociální mobilita, konstruktivismus, kvalitativní výzkum, žákovská porozumění, hloubkový rozhovor
Klíčová slova anglicky: social mobility, constructivism, qualitativeresearch, pupil understanding, in-depth interview
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 18.05.2016
Datum zadání: 18.05.2016
Datum a čas obhajoby: 11.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Milena Tichá, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na diagnostiku studentských porozumění problematice vertikální sociální mobility. Cílem práce je analyzovat a porovnat porozumění sociálním fenoménům u studentů základní a střední školy a navrhnout možní propojení studentských porozumění s občanským a společenskovědním základem učiva.

V teoretické části budou na základě aktuálně publikovaných prací oboru vymezeny základní pojmy týkající se vertikální sociální mobility a odpovídajících témat vzdělávací oblasti Člověk a společnost RVP ZV a Člověk ve společnosti RVP G. Prezentovány budou také výsledky dosavadních českých a zahraničních výzkumů studentských pojetí tématu.

Praktická část se bude věnovat samotnému výzkumu prostřednictvím strukturovaných individuálních rozhovorů se žáky základní a střední školy.
Na základě kvalitativního zpracování dat bude diplomantka sledovat případné kvalitativní proměny studentských pojetí a hledat možné způsoby didaktického využití získaných výsledků.
Seznam odborné literatury
1. BARRETT, M.: BUCHANAN – BARROW, E. Children´s Understanding of Society. Hove : Psychology Press, 2004.
2. BOURDIEU, P. Teorie jednání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998
3. GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2000.
4. KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.
5. KATRŇÁK, Tomáš. Třídní analýza a sociální mobilita. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005.
6. KELLER, J. Sociologie středních vrstev. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012.
7. Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha, SLON, 2008 (5. vyd.)
8. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
9. HENDL, J. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Praha : Portál, 2008.
10. ŠAFR, Jiří, HÄUBERER, Julia. „Subjektivní sociální distance k profesím: existují v české společnosti subjektivní třídní hranice?“ Naše společnost 6 (1): 28-38. 2008.
11. Šanderová, J. 2000. Sociální stratifikace. Praha: Karolinum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK