Středoškolské úlohy na pomezí fyziky, chemie, biologie a medicíny
Název práce v češtině: | Středoškolské úlohy na pomezí fyziky, chemie, biologie a medicíny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | High school interdisciplinary tasks in physics, chemistry, biology and medicine |
Klíčová slova: | fyzikální úlohy, mezipředmětové úlohy, chemie, biologie, medicína |
Klíčová slova anglicky: | physics tasks, interdisciplinary task, chemistry, biology, medicine, |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 16.02.2016 |
Datum zadání: | 16.02.2016 |
Oponenti: | RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Zmapovat dostupné materiály na dané téma.
2) Zamyslet se nad tím, kde, kdy a jak by úlohy měly být zařazeny do výuky. 3) Vytvořit vlastní sadu úloh. 4) Pokud to bude možné, provést pilotáž vybraných úloh přímo ve výuce. |
Seznam odborné literatury |
V. Karpenko, M. Kodíček: Biofysikální chemie, Academia, Praha, 2013
J. Beneš, D. Jirák, F. Vítek: Základy lékařské fyziky, Karolinum, Praha, 2015 D. Halliday, R. Resnick, J. Walker: Fyzika, VUTIUM, Brno, 2007 a další materiály dle doporučení vedoucí práce |
Předběžná náplň práce |
Přestože jsou přírodovědné mezipředmětové vazby explicitně uváděny ve školních vzdělávacích programech gymnázií, často na jejich uplatnění ve vyučovacích hodinách fyziky nezbývá prostor a energie. Někteří studenti pak vnímají jednotlivé předměty jako oddělené a uniká jím komplexní přírodovědný obraz světa. Cílem práce je napomoci řešení tohoto problému. Řešitel předloží soubor řešených úloh na pomezí fyziky, chemie, biologie a medicíny, které budou vhodné pro použití v hodinách fyziky na gymnáziích. Úlohy budou rovněž demonstrovat všestrannou a praktickou využitelnost fyziky a povedou studenty k syntéze znalostí z různých oborů. Práce bude koncipována jako příručka pro učitele. |