Projevy, příčiny a překonávání syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Název práce v češtině: | Projevy, příčiny a překonávání syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Symptoms, Causes and Overcoming Burnout among Teaching Staff |
Klíčová slova: | osobnost učitele, pedagog, pomáhající profese, prevence, profesní seberealizace, syndrom vyhoření |
Klíčová slova anglicky: | Burnout syndrome, helping professions, pedagogue/educator, personality of the teacher, prevention, professional self-realization |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.01.2016 |
Datum zadání: | 30.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2017 14:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
BABOR, Michal (překl.). Autodenní trénink: Cesty k vyrovnanosti a uvolnění. České vyd. 1. Praha: Svojtka & Co., 2008. ISBN 978-80-7352-818-8.
BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce, 1978. ISBN není uvedeno. BÁRTOVÁ, Zdenka. Jak zvládnout stres za katedrou. 1. vyd. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7. CUNGI, Charly a Serge LIMOUSIN. Relaxace v každodenním životě. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-948-8. ČÁP, Jan a Zdeněk DYTRYCH. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 2. vyd. Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 970-80-7429-552-2. |
Předběžná náplň práce |
Anotace
Bakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u pedagogických pracovníků, jeho projevy, příčinami a možnostmi překonávání. Teoretická část charakterizuje pedagogickou profesi a ukazuje její náročnost. Zaměřuje se také na osobnost pedagoga, na jeho etické zásady. Popisuje potřebné klíčové kompetence učitele, i neméně důležitou potřebu profesní seberealizace, která, je-li jí dosaženo, může pomoci předcházet syndromu vyhoření. Dále autor rozebírá symptomatologii syndromu vyhoření, jeho příčiny, rizikové faktory, fáze a možnosti prevence. V praktické části autor prověřuje, které faktory nejvíce ovlivňují učitelovu profesní seberealizaci, jaké místo zaujímají na pomyslném žebříčku osobní preference, a zda je učitelé vnímají negativně nebo pozitivně. Také se snaží zjistit, zda existuje souvislost mezi profesní a osobnostní spokojeností učitele, jako možné prevence syndromu vyhoření. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Annotation
This thesis deals with burnout among teaching staff, its symptoms, causes and possibilities of overcoming. The theoretical part describes the teaching profes-sion and shows its strenuousness. It also focuses on the personality of tea-chers and their ethical principles. It describes the required core competencies of teachers and, equally important, the need for professional self-realization, which, if fulfilled, can help prevent burnout. The author analyzes the sympto-matology of burnout syndrome, its causes, risk factors, stages and ways of pre-vention. The practical part examines the main factors influencing teachers' professional fulfillment, their place on an imaginary scale of personal preferences, and if the teachers perceived them negatively or positively. It also tries to determine whether there is a link between the professional and personal satisfaction of teachers as a possible prevention of burnout. |