Tradice Izraele a helénizace v době znovuzasvěcení Druhého chrámu
Název práce v češtině: | Tradice Izraele a helénizace v době znovuzasvěcení Druhého chrámu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Israel's Tradition and Helenization at the Time of Re-consecration of the Second Temple |
Klíčová slova: | tradice; Izrael; chanuka; helénizace; Druhý chrám |
Klíčová slova anglicky: | Tradition; Israel; Hanukkah; Helenization; Second Temple |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra biblických věd a starých jazyků (26-KBV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Sylva Ondrejičková, Th.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.01.2016 |
Datum zadání: | 14.01.2016 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2017 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.06.2017 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 13.06.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2017 |
Oponenti: | Mgr. Ing. Pavel Větrovec, Th.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce vychází z deuterokanonických knih Starého zákona a jejich interpretace ve starověku, aby pojednala o problematice helenizace Judeje v širším historicko-kulturním kontextu doby v daném prostředí. Přihlíží také k relevantní sekundární literatuře. Dále interpretuje životní podmínky Židů v seleukovské éře a posun v přístupu k tradicím Izraele v makabejských časech. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura:
BIBLE – Český ekumenický překlad. Praha: Česká biblická společnost, 17. (8. opravené) vydání, 2009. JERUZALÉMSKÁ BIBLE: Písmo svaté vydané Jeruzalémskou biblickou školou. Praha: Krystal OP. Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010. SOUŠEK, Zdeněk. Knihy tajemství a moudrosti I. Mimobiblické židovské spisy: pseudoepigrafy. Praha:Vyšehrad, 1995. Sekundární literatura: BIČ, Miloš. Výklady V. ke Starému zákonu. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1996. DAMOHORSKÁ, Pavla – NOSEK, Bedřich. Židovské tradice a zvyky. Praha: Karolinum, 2011. DI SANTE, Carmine. Židovská modlitba. Praha: Oikúmené, 1995. DIVECKÝ, Jan. Židovské svátky – Kalendářem od Pesachu do Purimu. Praha: P3K, 2005. JOHNSON, Paul. Dějiny židovského národa. Praha: ROZMLUVY, 1996. KAISER, Otto. Odkaz Alexamdrisjkých Židů. Praha: Vyšehrad, 2000. LEMAIRE, André. Dějiny hebrejského národa. Praha: ERM, 1994. LOEW, Maharal Rabi. Ner micva – O svátku Chanuka. Praha: P3K, 2006. OLIVA, Pavel. Svět helénismu. Praha: Arista, 2001. POKORNÝ, Petr. Řecké dědictví v Orientu. Praha, ISE. 1993. POTOK, Chaim. Putování – dějiny Židů. Praha: Argo, 2002. PUTÍK, Alexandr. Židovské tradice a zvyky. Praha: Židovské muzeum v Praze, 2005. RYŠKOVÁ, Mireia. Doba Ježíše Nazaretského. Praha: Karolinum, 2010. SEGERT, Stanislav. Starověké dějiny Židů. Praha: Svoboda, 1995. SCHUBERT, Kurt. Židovské náboženství v proměnách věků. Praha: Vyšehrad, 2010. SPIEGEL, Paul. Kdo jsou Židé? Brno: Barrister and Principál, 2007. SPOLEČENSTVÍ AUTORŮ. Atlas univerzálních dějin židovského národa od časů biblických praotců do současnosti. Praha: Victoria Publishing, a.s. 1995. SPOLEČENSTVÍ AUTORŮ. Průvodce Biblí. Praha: Česká biblická společnost. 2009. 54 STERN, Marc. Svátky v životě Židů. Praha: Vyšehrad, 2002. SWIDERKOWNA, Anna. Tvář helénistického světa. Praha: Panorama, 1983. Internetové odkazy JOSEPHUS FLAVIUS. Antiquities of the Jews [online]. S.l.: Library of Alexandria, ISBN: 9781613102275. [cit. 14.1.2016] Dostupné z: https://books.google.cz/books?id=9B6qiPiXHbkC&printsec=frontcover&hl=cs#v=onepage&q&f=false Jewish Encyclopedia [online]. 1. vyd. New York: Funk and Wagnalls, 1901-1906. [cit. 14.1.2016]. Dostupné z: http://www.jewishencyclopedia.com/ |
Předběžná náplň práce |
V bakalářské práci se zaměřuji na téma Chanuky, svátku zakotveného v historii Izraele. Především se zabývám obdobím, ve kterém se udál zázrak při opětovném zasvěcení druhého chrámu. Tento příběh můžeme najít v deuterokanonických knihách Starého zákona, knihách Makabejských, později také v interpretaci Starožitností Josefa Flavia.
Tato práce pojednává o historicko-kulturním kontextu doby v Judeji, která předcházela znovuzasvěcení. Rozebírá souvislost násilné helenizace Judska s následným makabejským povstáním, které bylo reakcí na stále se zhoršující životní podmínky Židů. Usilovali o svobodu, která jim byla odpírána seleukovskými vládci, svobodu náboženskou a posléze i politickou. V druhé polovině práce seznamuji čtenáře se znovuzasvěcením chrámu, zázrakem s ním spojeným a důležitými ustanoveními, na kterých se usneslo shromáždění Izraele. Od této doby se prostřednictvím tohoto svátku každoročně připomíná věrnost Židů, mučednické vzory, které budou i v budoucnu posilovat hodnotu obětování života pro víru v Hospodina v prostředí, v němž převládá pohanský kult, nejen v Palestině ale i v prostředí diaspory. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
My bachelor degree thesis focuses on the theme of Hanukkah, the feast anchored in Israel's history. Mainly, I deal with the period in which a miracle occurred during the re-consecration of the second Temple. This story can be found in the deuterocanonical books of the Old Testament, in the books of Maccabees, and later also in the interpretation of Antiquities of the Jews by Josephus Flavius.
This thesis discusses the historical and cultural context of the time in Judea which preceded the re-consecration. It analyses the relationship between the forcible Hellenization of Judea and the subsequent Maccabean uprising, which was a response to the ever-worsening living conditions of the Jews. The Jews were striving for freedom that had been denied to them by Seleucid rulers, for religious freedom, and ultimately for political freedom as well. In the second half of my thesis, I acquaint the reader with the re-consecration of the Temple, miraculously connected with important rulings adopted by the assembly of Israel. Since that time on, this feast has reminded annually the loyalty of the Jews and examples of martyrs that will even in the future strengthen the value of scarifying one’s life for the faith in the Lord in an environment dominated by a pagan cult, not only in Palestine, but also in the Diaspora environment. |