Webkomiks: Vývoj publikačních prostředků webkomiksu od roku 1985 po současnost
| Název práce v češtině: | Webkomiks: Vývoj publikačních prostředků webkomiksu od roku 1985 po současnost |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Webcomics |
| Klíčová slova: | Komiks, webkomiks, internet, web, Scott McCloud, strip |
| Klíčová slova anglicky: | Comics, Web Comics, Online, Internet, Web, Scott McCloud, Strip |
| Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Milan Pech, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 12.01.2016 |
| Datum zadání: | 22.01.2016 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.02.2016 |
| Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 09:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.05.2016 |
| Datum odevzdání tištěné podoby: | 31.05.2016 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2016 |
| Oponenti: | PhDr. Vladimír Czumalo, CSc. |
| Zásady pro vypracování |
| Úvod
1 Komiks 1.1 Co je to komiks? 1.2 Stručná historie 1.3 Využití 2 Webkomiks 2.1 Rozdíl mezi tradiční formou a webkomiksem 2.2 Stručná historie internetu 2.3 Etapy vývoje webkomiksu 2.3.1 The Stone Age 2.3.2 The Bronze Age 2.3.3 The Singularity 2.3.4 The Age of Shit Getting Real 2.3.5 The Age of This Whole App Thing 3 Autor a webkomiks 3.1 Definice autora webkomiksů 3.2 Tvorba webkomiksů jako zaměstnání 3.3 Nejčastější prostředky využívané k tvorbě 3.3.1 Tradiční techniky 3.3.2 Grafické programy 3.3.3 Generátory a aplikace na tvorbu komiksů 3.4 Nejčastější druhy webového komiksu a jejich tvorba 3.4.1 Stripy 3.4.2 Grafické novely 3.4.3 Nekonečné plátno 3.4.4 Interaktivní komiksy 3.5 Možnosti publikování a propagace webkomiksu 3.5.1 Autorské webové stránky 3.5.2 Digitální vydavatelství 3.5.3 Specializované weby 3.5.4 Sociální sítě 3.5.5 Mobilní aplikace 3.6 Ekonomické výhody webkomiksu Závěr Obrazová příloha Seznam obrázků Použitá literatura |
| Seznam odborné literatury |
| Monografie:
CLOUD, Scott Mc. Jak rozumět komiksu. 1. vydání, Praha: BB Art, 2008 CLOUD, Scott Mc. Reinventing Comics: How Imagination and Technology Are Revolutionizing an Art Form, 1. vydání, HarperCollins, 2000 CLOUD, Scott Mc. Making comics: Dotrytelling secrets of Comics, Manga and Graphic novels,1. vydání, William Morrow Paperbacks, 2006 BENDIS, Michael Brian. Words for Pictures: The Art and business of writing comics and graphic novels. 1. vydání, WatsonGuptil, 2014 DUNCAN, Randy – SMITH, Matthew J. The power of comics: History, Form and Culture, 1.vydání, Bloomsbury Publishing USA, 2009 SARACENI, Mario. The Language of Comics, 1. vydání, Psychology Press, 2003 PETERSON, Robert S. Comics, manga, and graphic novels: A History of graphic narratives. 1. vydání, ABCCLIO, 2011 EISNER, Will. Comics and Sequential Art: Principles and Practices from the Legendary Cartoonist. 1. vydání, Poorhouse Press, 2001 EISNER, Will. Graphic Storytelling and Visual Narrative. 1. vydání, W. W. Norton and Company, 2008 MCLUHAN, Herbert Marshal. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vydání, Jota, 2000 GUIGAR, Brad J. KELLETT, Dave – KURTZ, Scott – STRAUB, Kris. How to make webcomics. 1. vydání, Image Comics, 2008 CAMPBELL, John T. A History of Web Comics, V 1.0: The Golden Age: 19932005, Svazek 1. 1. vydání, Michiganská univerzita, Antartic Press, 2006 RALL, Ted. Attitude 3: The New Subversive Online Cartoonists. 1. vydání, NBM, 2006 BOOKER, Keith M. Comics through Time: A History of Icons, Idols, and Ideas. 1. vydání, ABCCLIO, 2014 MILLIDGE, Gary Spencer. Comic Book Design. 1. vydání, Ilex, 2009 Elektronické zdroje: RŮŽIČKA, Lukáš. Neomezujemě knižnístránka,říkáKarelOsoha.Jeho komiksPlíč kvete nawebu (13.10.2014)[ _]. http://www.komiksarium.cz/index.php/2014/10/rozhovorplickarelosoha/ TICHÝ,Jiř.Webkomiks:Je budoucnost komiksuna internetu? (29.3.2011) [ _].http://www.topzine.cz/webkomiksjebudoucnostkomiksunainternetu Kdo dává tvář českému komiksu?Část druhá: grafici a lettereři.(15.6.2009) [ _]. http://www.komiksarium.cz/index.php/2009/06/kdodavatvarceskemukomiksucastdruha- graficialettereri/ GARRITY,Shaenon.TheHistoryofWebcomics.(15.7.2011)[ _]. http://www.tcj.com/thehistoryof-webcomics/ KEAN, Benjamin Ong Pang.Economics andComics:HowDoWebcomicsFitIn? (12.6.2008)[ _]. http://www.newsarama.com/150economicsandcomicshowdowebcomicsfitin.html BRADY,Matt.MovingitOnline Marvel'sExclusiveOnlineComics.(20.10.2008)[ _ ]. http://www.newsarama.com/1330movingitonlinemarvelsexclusiveonlinecomics.html ATCHISON,Lee.ABriefHistoryofWebcomics.(7.1.2008)[ _]. http://www.sequentialtart.com/article.php?id=850 JULIARD,Jeff.TheHistoryofWebComics.(28.11.2006)[ _ ]. http://www.comicbookbin.com/Web_Comics002.html InternetUsers.[ _]. http://www.internetlivestats.com/internetusers/ Comicsforthe digital age.[ _]. https://www.adobe.com/showcase/casestudies/disneypublishing/casestudy.pdf JEFFRIES,Adrianne.Kapow:Marvel addssoundtocomics.(9.3.2014)[ _]. http://www.theverge.com/2014/3/9/5486936/marvelunlimitedadaptiveaudioapp MCCLOUD,Scott.The visualmagic of comics(filmováno– únor 2005)[ _]. https://www.ted.com/talks/scott_mccloud_on_comics MCCLOUD,Scott.The „InfiniteCanvas“.(únor 2009) [ _]. http://scottmccloud.com/4inventions/canvas/ ČERNÁ,Zuzana –ČERNÝ,Michal.Historie Internetu.(12.4.2012)[ _ ]. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/o/14791/HISTORIEINTERNETU.html/ BARTOŠEK,Miroslav.Krátce z historie internetu.(14.11.2011)[ _]. http://ics.muni.cz/bulletin/articles/22.html |
| Předběžná náplň práce |
| Webkomiks se jako trend na internetu začal objevovat již od 90. let 20. století. Co podnítilo jeho jeho vznik? Bakalářská práce se bude zabývat touto "novou! komiksovou disciplínou především z pohledu tvůrce a ukazuje, jaké možnosti na poli internetu jsou poskytovány autorům a jejich projektům. Ukáže úroveň volnosti publikování či postupů, které může dnešní autor komiksu využívat a čím je naopak omezován. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| Webcomics as a trend started to appear on the internet since early 1990´s. What are conditions of his formation? The bachelor's thesis deals with this "new" comics discipline, primaly from the view of its creator, and shows what possibilities are offered to authors and their projects on the internet. It shows level of publication or workflow freedom which artist can use and what restricts him. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.