Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Profesní vidění učitelů ve výtvarné výchově
Název práce v češtině: Profesní vidění učitelů ve výtvarné výchově
Název v anglickém jazyce: Professional vision of Teachers in Art Education
Klíčová slova: reflection, art education, didactics of art education, discourse, teacher, student, teacher learning, Professional development, professional vision, teacher knowledge, video cases, analysis, concept
Klíčová slova anglicky: Reflection, art education, didactics of art education, discourse, teacher, student, teacher learning, Professional development, Professional vision, Teacher knowledge, Video cases, analysis, concept
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 23.11.2015
Datum zadání: 23.11.2015
Datum a čas obhajoby: 05.09.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:24.06.2016
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat profesním viděním učitelů, jako jedním z aktuálních pojmů oborových didaktik, a to vzhledem k výtvarné výchově. Vychází z poznání, že myšlení profesionálů se neodehrává pouze v pojmech, ale i pomocí obrazů. Bude se zabývat profesním viděním v souvislosti s profesním věděním a jednáním, v úzké vazbě k učitelské reflexi a profesní přípravě učitelů.
Ve výzkumné části práce se bude studentka podílet na analýze konkrétní hodiny výtvarné výchovy, zaznamenané metodou videostudie. Bude studovat a porovnávat komentáře studentů učitelství na úrovni vypozorovaných konceptů a subprocesů.
V praktické části práce studentka vytvoří a realizuje vlastní výtvarnou řadu, která bude reagovat na vybrané kategorie, vypozorované ve videostudii, dále je rozvíjet a vztahovat ke schopnostem žáků primární školy. Realizovanou výtvarnou řadu studentka podrobně reflektuje ve vztahu k analyzovaným konceptům.
Seznam odborné literatury
Blomberg ,G. et al. How pre-service teachers observe teaching on video: Effects of viewers’ teaching subjects and the subject of the video. In Teaching and Teacher Education 27 (2011) 1131e1140 Fulková, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
Janík, T., Miková, M. Videostudie. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-127-8
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido 2003
Petříček, M. Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové 2009
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9
Slavík, J. Oborové didaktiky a školská praxe: K diskusnímu příspěvku. Pedagogika, 2003, č.3, s. 325-328
STOCKERO, S. L. Using a video-based curriculum to develop a reflective stance in prospective mathematics teachers. In J Math Teacher Educ (2008) 11:373–394 DOI 10.1007/s10857-008-9079-7
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
Švec, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI 2005
van Es, E. A., & Sherin, M. G. The influence of video clubs on teachers’ thinking and practice. In Journal Math Teacher Education (2010) 13:155–176. DOI 10.1007/s10857-009-9130-3
Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se zabývá profesním viděním učitelů, jako jedním z aktuálních pojmů oborových didaktik, a to vzhledem k výtvarné výchově. Vychází z poznání, že myšlení profesionálů se neodehrává pouze v pojmech, ale i pomocí obrazů. Zabývá se profesním viděním v souvislosti s profesním věděním a jednáním, v úzké vazbě k učitelské reflexi a profesní přípravě učitelů. Výzkumná část přináší analýzu konkrétní hodiny výtvarné výchovy, zaznamenané metodou videostudie. Po analýze byly prozkoumány a porovnány komentáře studentů učitelství na úrovni vypozorovaných konceptů a subprocesů. Praktická část práce reflektuje přípravu a realizaci vlastní výtvarné řady, která reaguje na vybrané kategorie, vypozorované ve videostudie. Výsledky jsou dále reflektovány ve vztahu ke schopnostem žáků primární školy. Realizovaná výtvarná řada je podrobně rozebrána ve vztahu k analyzovaným konceptům.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis will deal with the professional vision of teachers as one of the actual concepts of didactics, given to art education. It is based on the knowledge that professional’s thinking does not take place only in terms but also through images. It will deal with vocational vision in connection with professional knowledge and action in close relation to the teaching reflection. In the research part the student will participate in the analysis of concrete art lesson recorded by video study method. She will study and compare the comments of student teachers at the observational concepts and sub-processes. In the practical part student will create and carry out own art project that will respond to selected categories of the observed video study. She will apply it to the skills of primary school pupils. She will reflects in detail implemented project in relation to the analyzed concepts.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK