Profesní vidění učitelů ve výtvarné výchově
Název práce v češtině: | Profesní vidění učitelů ve výtvarné výchově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Professional vision of Teachers in Art Education |
Klíčová slova: | reflection, art education, didactics of art education, discourse, teacher, student, teacher learning, Professional development, professional vision, teacher knowledge, video cases, analysis, concept |
Klíčová slova anglicky: | Reflection, art education, didactics of art education, discourse, teacher, student, teacher learning, Professional development, Professional vision, Teacher knowledge, Video cases, analysis, concept |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.11.2015 |
Datum zadání: | 23.11.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.06.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat profesním viděním učitelů, jako jedním z aktuálních pojmů oborových didaktik, a to vzhledem k výtvarné výchově. Vychází z poznání, že myšlení profesionálů se neodehrává pouze v pojmech, ale i pomocí obrazů. Bude se zabývat profesním viděním v souvislosti s profesním věděním a jednáním, v úzké vazbě k učitelské reflexi a profesní přípravě učitelů.
Ve výzkumné části práce se bude studentka podílet na analýze konkrétní hodiny výtvarné výchovy, zaznamenané metodou videostudie. Bude studovat a porovnávat komentáře studentů učitelství na úrovni vypozorovaných konceptů a subprocesů. V praktické části práce studentka vytvoří a realizuje vlastní výtvarnou řadu, která bude reagovat na vybrané kategorie, vypozorované ve videostudii, dále je rozvíjet a vztahovat ke schopnostem žáků primární školy. Realizovanou výtvarnou řadu studentka podrobně reflektuje ve vztahu k analyzovaným konceptům. |
Seznam odborné literatury |
Blomberg ,G. et al. How pre-service teachers observe teaching on video: Effects of viewers’ teaching subjects and the subject of the video. In Teaching and Teacher Education 27 (2011) 1131e1140 Fulková, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
Janík, T., Miková, M. Videostudie. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-127-8 Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido 2003 Petříček, M. Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové 2009 Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9 Slavík, J. Oborové didaktiky a školská praxe: K diskusnímu příspěvku. Pedagogika, 2003, č.3, s. 325-328 STOCKERO, S. L. Using a video-based curriculum to develop a reflective stance in prospective mathematics teachers. In J Math Teacher Educ (2008) 11:373–394 DOI 10.1007/s10857-008-9079-7 ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Švec, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI 2005 van Es, E. A., & Sherin, M. G. The influence of video clubs on teachers’ thinking and practice. In Journal Math Teacher Education (2010) 13:155–176. DOI 10.1007/s10857-009-9130-3 Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá profesním viděním učitelů, jako jedním z aktuálních pojmů oborových didaktik, a to vzhledem k výtvarné výchově. Vychází z poznání, že myšlení profesionálů se neodehrává pouze v pojmech, ale i pomocí obrazů. Zabývá se profesním viděním v souvislosti s profesním věděním a jednáním, v úzké vazbě k učitelské reflexi a profesní přípravě učitelů. Výzkumná část přináší analýzu konkrétní hodiny výtvarné výchovy, zaznamenané metodou videostudie. Po analýze byly prozkoumány a porovnány komentáře studentů učitelství na úrovni vypozorovaných konceptů a subprocesů. Praktická část práce reflektuje přípravu a realizaci vlastní výtvarné řady, která reaguje na vybrané kategorie, vypozorované ve videostudie. Výsledky jsou dále reflektovány ve vztahu ke schopnostem žáků primární školy. Realizovaná výtvarná řada je podrobně rozebrána ve vztahu k analyzovaným konceptům. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis will deal with the professional vision of teachers as one of the actual concepts of didactics, given to art education. It is based on the knowledge that professional’s thinking does not take place only in terms but also through images. It will deal with vocational vision in connection with professional knowledge and action in close relation to the teaching reflection. In the research part the student will participate in the analysis of concrete art lesson recorded by video study method. She will study and compare the comments of student teachers at the observational concepts and sub-processes. In the practical part student will create and carry out own art project that will respond to selected categories of the observed video study. She will apply it to the skills of primary school pupils. She will reflects in detail implemented project in relation to the analyzed concepts. |