Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj pedagogických pracovníků v kontextu mezigeneračního učení
Název práce v češtině: Rozvoj pedagogických pracovníků v kontextu mezigeneračního učení
Název v anglickém jazyce: Teachers‘ development in the context of an intergenerational learning
Klíčová slova: generace, učení, mezigenerační učení, učební interakce, pracoviště, škola, spolupráce
Klíčová slova anglicky: generations,learning, intergenerational learning, learning interaction, workplace, school, cooperation
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.08.2015
Datum zadání: 18.11.2015
Datum a čas obhajoby: 31.05.2018 08:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 31.05.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN)
Oponenti: PhDr. Michaela Tureckiová, MBA, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je na základě terminologického a teoretického ukotvení problematiky mezigeneračního učení provést dotazníkové šetření u pedagogických pracovníků mateřských a základní škol. Zjištěná data komparovat s výzkumnými předpoklady a identifikovat možnosti nejefektivnějších a nejméně efektivních forem učení, zjistit v jakém školním prostředí je využívání mezigenerační učení frekventovanější.
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku rozvoje pedagogických pracovníků v kontextu mezigeneračního učení a to ve školách mateřských a základních. Práce bude rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části budou vymezeny základní pojmy mezigenerační učení a souvisejících termíny - spolupráce, učící se organizace, školního prostředí, bude se věnovat specifičnosti školního prostředí a klimatem školního sboru a roli top managementu v tvorbě prostředí pro kvalitní mezigenerační učení. Praktická část bude tvořena výzkumnou sondou do prostředí pedagogického mezigeneračního učení. Zmapuje oblasti a formy mezigeneračního učení, kde dochází k pozitivní interakci generací a vymezí problematické aspekty tohoto procesu.
Seznam odborné literatury
BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 150 s. ISBN 978-80-7367-772-5.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2863-6.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Vyd. 1. Praha: Eurolex Bohemia, 2005, 198 s. ISBN 80-868-6180-5.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Pozdní sběr: o práci zkušených učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 158 s. ISBN 978-80-7315-206-2.
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Mezigenerační učení: učit se mezi sebou v rodině. Studia paedagogica. 2012, 17(1), ISSN 1803-7437.
STARÝ, Karel. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2012, 188 s. ISBN 978-80-246-2087-9.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá otázkou rozvoje pedagogických pracovníků (dále též „učitelů“) v kontextu mezigeneračního učení (dále též „MGU“), a to v prostředí mateřských a základních škol. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část vymezuje pojem mezigenerační učení a popisuje s ním spjaté termíny. Zabývá se také otázkou pracovního prostředí a specifiky školské organizace, kterými se odlišuje od běžné organizace a poukazuje na důležitost spolupráce pedagogických pracovníků. Definuje mezigenerační učení učitelů a blíže charakterizuje jeho formy, obsahy a typy. Praktická část je tvořena výzkumným šetřením v prostředí škol, jehož respondenti jsou pedagogové mateřských a základních škol – učitelé, vychovatelé, speciální pedagogové, asistenti pedagoga a ředitelé těchto organizací.
Cílem práce je na základě strukturovaných dotazníků specifikovat podmínky a kritická místa v prostředí pedagogických sborů při využívání mezigeneračního učení v základních
a mateřských školách, určit jeho nejfrekventovanější formy a vymezit obsahy, ve kterých se využívá nejčastěji. Šetření bylo provedeno kvantitativní metodou formou strukturovaného dotazníku, na jehož základě byly potvrzeny, nebo vyvráceny výzkumné předpoklady.
Mapuje oblasti a formy MGU, kde dochází k pozitivní interakci generací a vymezuje problematické aspekty tohoto procesu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The master's thesis is concerned with the progress of teaching staff in the context
of intergenerational learning in nursery and primary schools. The thesis is divided into two parts. The theoretical part defines the concept of intergenerational learning and describes further connected terms. It is also dealt with the issue of the work environment and
the specifics of the school organization, which distinguishes from the ordinary organization and points to the importance of the cooperation of the teaching staff. It defines
the intergenerational teachings of teachers and further characterizes its forms, contents and types.
The practical part consists of a research survey in the environment of schools,
the respondents of which are teaching staff of nursery and elementary schools - teachers, educators, special educators, teachers' assistants and directors of these organizations.
The aim of this work is to specify the conditions and critical spots in the pedagogical environment using structured questionnaires in the use of intergenerational learning
in primary and nursery schools, to identify its most frequent forms and to define the contents in which it is used most often. The survey was carried out using a quantitative method in the form of a structured questionnaire on the basis of which research assumptions were confirmed or refuted.
It surveys fields and forms of intergenerational learning, where a positive interaction among generations is realized and problematic aspects of that process are specified.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK