Vliv volnočasových aktivit na kvalitu života osob s těžkým mentálním postižením
Název práce v češtině: | Vliv volnočasových aktivit na kvalitu života osob s těžkým mentálním postižením |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Influence of leisure activities on the quality of life of people with intellectual disabilities |
Klíčová slova: | Mentální postižení, člověk s mentálním postižením, volný čas, kvalita života, trávení volného času, rozvoj osobnosti |
Klíčová slova anglicky: | Mental disability, a person with mental disabilities, leisure, quality of life, leisure time, personal development |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra teologické etiky a spirituální teologie (do 2018) (26-KTE) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. ThLic. Karel Sládek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.11.2015 |
Datum zadání: | 23.01.2016 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 16.01.2017 14:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.11.2016 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 06.12.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.01.2017 |
Oponenti: | doc. MUDr. Mgr. Jaromír Matějek, Th.D., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
I.
Mentální postižení – příčiny, klasifikace, diagnostika Principy normality a základní předpoklady života ve společnosti lidí s mentálním postižením Identita člověka s mentálním postižením Integrace, inkluze, participace – nové trendy, představy a realita II. Kvalita života a zdraví – pojem kvality života, dimenze kvality života, přístup ke kvalitě života, etika sociálně zdravotních pracovníků a jejich přístup k mentálně postiženým III. Volnočasové aktivity lidí s mentálním postižením a jejich rozdělení – odpočinkové a rekreační činnosti, zájmové činnosti, sebeobslužné činnosti a terapeutické přístupy IV. Způsoby využití volného času lidí s mentálním postižením – vymezení volného času, funkce volného času, chráněné dílny, sociálně terapeutické dílny jako rámec využití volného času, praktické ukázky- jaké činnosti se v nich provádějí a jaké výrobky se produkují a vyrábějí |
Seznam odborné literatury |
1. Šelner, I.: Fenomén člověk s postižením.Vyd. Olomouc: CARITAS, 2012.
2. Emerson, E.: Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 3. Novosad, L.: Tělesné postižení jako fenomén i životní realita.Vyd. 1. Praha: Portál, 2011 4. Vácha, M.: Základy moderní lékařské etiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 5. Titzl, B.: Postižený člověk ve společnosti. Vyd. Praha: PF UK, 2000. 6. Solovská, V.: Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 7. Portner, M.: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 8. Černá, M.: Česká psychopedie. Vyd.1. Praha: Karolinum, 2008. 9. Dolejší, M.: K otázkám psychologie mentální retardace. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1978. 10. Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Vyd. 2. Brno: Paido, 2006. 11. Pipeková, J.: Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukačních trendů. Vyd. 1. Brno: MSD, spol. s. r. o., 2006. 12. Valenta, M.: Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 13. Sobek, J.: Práce s rizikem v sociálních službách. Vyd. 1. Praha: Portus Praha, 2010. 14. Šiška, J.: Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 15. Kutnohorská, J.: Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 16. Valenta, M.: Psychopedie. Vyd. 2. Praha: Parta, 2004. 17. Fischer, S. ,Škoda, J.: Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 18. Gurková, E.: Hodnocení kvality života pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. Vyd. Praha: Grada, 2011. 19. Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J.: Pedagogika volného času: současné trendy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 20. Vážanský, M.,Smékal,V.: Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. 21. Kvapilík, J.,Černá, M.: Zdravý způsob života mentálně postižených. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990. 22. Kvapilík, J., Černá, M.: Pohybová aktivita mentálně postižených. Vyd. 1. Praha: Národní centrum podpory zdraví, 1992. 23. Dlouhá, J.: Úvod do psychopedie. Vyd.2. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. 24. Payne, J.: Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá problematikou volnočasových aktivit, které mají vliv na trávení volného času lidí s mentálním postižením. Možnosti výběru těchto aktivit se odrážejí v kvalitě života mentálně postižených, neboť všechny činnosti, které dělají a které je baví, jsou pro ně velice důležitými prvky a prostorem pro rozvoj osobnosti a zařazením se do společnosti. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with leisure activities that have an influence on leisure activities for people with intellectual disabilities. The choice of these activities is reflected in the quality of life of the mentally disabled, because all the activities that they do and that they enjoy, they are very important elements and space for personal development and inclusion in society. |