Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mléčné výrobky ve výživě člověka, legislativní značení v ČR; informovanost a preference spotřebitelů
Název práce v češtině: Mléčné výrobky ve výživě člověka, legislativní značení v ČR; informovanost a preference spotřebitelů
Název v anglickém jazyce: Dairy products in human nutrition, labelling according to czech legislation; consumer information and preferences
Klíčová slova: mléčné výrobky, mléko, smetana, sýr, tvaroh, máslo, jogurt, výživa, legislativní značení etiket
Klíčová slova anglicky: dairy products, milk, cream, cheese, curd, butter, yoghurt, nutrition, dairy products labelling
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: III. interní klinika – klinika endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFN (11-00530)
Vedoucí / školitel: MUDr. Eva Kudlová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.10.2015
Datum zadání: 30.10.2015
Datum a čas obhajoby: 30.05.2016 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 30.05.2016
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01747)
Oponenti: prof. Ing. Jana Dostálová, CSc.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce hodnotí značení mléčných výrobků na našem trhu, a to na základě požadavků stanovených českou legislativou. Sleduje také chuťové preference spotřebitelů a jejich zájem a informovanost týkající se značení mléčných výrobků.
V teoretické části je pojednáno o historii mlékárenství a o významu mléčných výrobků ve výživě člověka. Další kapitoly uvádí jednotlivé mléčné produkty, u nichž je vždy popsána výroba, rozdělení na druhy a značení.
Praktická část odhaluje, zda jsou etikety mléčných výrobků označovány v souladu s českou legislativou. Výsledky jsou prezentovány formou obrázkovo-tabulkového atlasu. Dále práce zkoumá, zda se dospělá veřejnost zajímá o značení mléčných výrobků, jak se v sortimentu orientuje, a které mléčné výrobky lidé v konzumaci preferují.
Hodnocení výrobků bylo provedeno ve 2 velkých obchodních řetězcích v Jablonci nad Nisou fotografickým zdokumentováním. Bylo zjištěno, že většina výrobců označuje mléčné produkty správným způsobem. Zjištěné odchylky se týkaly většinou výživových údajů nebo značení alergenů. Jedná se o poměrně novodobé požadavky, ale jistě velmi důležité.
Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že 68 % lidí dobrovolně čte údaje uvedené na mléčných výrobcích. Většina dotázaných konzumuje především mléko, jogurty a tvrdé sýry. Výzkum také ukázal, že orientace lidí v mléčných produktech je dobrá.
Výsledky této práce umožňují jedinečné zhodnocení vzájemného vztahu mezi plněním povinností výrobců a využitím dostupných poskytnutých informací kupujícími zákazníky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis evaluates the dairy products labelling in the Czech Republic based on the requirements of the Czech legislation. It also pursues consumer´s taste preferences, their interest and awareness of the dairy products labelling.
The theoretical section mentions the history of dairying and the importance of milk products in human nutrition. The following chapters present individual dairy products and it described their production, labeling and division into kinds.
The practical section reveals that the dairy products are labeled in accordance with the Czech legislation. The results are presented in the form of photos and tables (mini photobook). This part also examines whether the adult people interest in the dairy product labeling, how to orient in a range of dairy products and which products they prefer.
The product evaluation was carried out in two big stores in Jablonec nad Nisou by using photographs. It was found that majority of companies indicates their milk products correctly. Identified deviations were discovered in the labelling of nutrition declaration or allergens. This is a relatively new requirements but very important. The questionnaire was found that 68 percent of people read informations on dairy products voluntarily. Most of the respondents consume especially milk, yoghurts and hard cheese. The survey also showed that the orientation of the people in dairy products is good.
The results of this study allow the evaluation of the relationship between the introduction and use of informations in milk products.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK